Kuidas kõnetada Tartut?
Klassitsistlikus viltuses majas Tartus Raekoja platsi ääres on
alates 1988. aastast tutvustatud ülevaatenäituse mõõtu
valikuid eesti kunstist. Tartu Kunstimuuseumi püsiekspositsioonid,
katkestatud küll aeg-ajalt suuremate teema-või isiknäituste
poolt, on püüdnud omal moel korvata nüüdseks KUMU
valmimisel peagi lahenevat probleemi rahvusliku kunsti ulatusliku
püsiekspositsiooni puudumisest. Viimast silmas pidades on seekord siinne
vaatenurk suunatud oma linna kunstile. Käesolev kuraatoriprojekt “Tartu
kunsti lood”, muuseumi püsinäituste reas järjekorras kaheksas,
üritab seda teha varasematest erinevalt.
Äsjaavatud näituse
tööde valik (kestab kuni 2007. aastani) lähtub tavapäraselt
muuseumi rikkalikust kollektsioonist, olles seega läbinud teatava
kunstiajaloolise lakmuspaberi. Kokku 140 teost 76 autorilt - maal, graafika,
skulptuur, installatsioon. Peaaegu 200 aastat kunstiajalugu Tartus, mis
sisaldab olulisi peatükke kogu eesti kunsti ajaloo kontekstis, kuid
kaugeltki mitte kõiki Tartu kunstnikke. Näituse ülesehitus on
vaatajasõbralikult kronoloogiline - algab baltisaksa kunstiga Tartus -
ja jõuab 21. sajandisse TÜ maaliosakonna õppejõudude
ja lõpetajate loomingu tutvustamise kaudu
ülakorrusel.
Näituse pealkiri “Tartu kunsti lood” viitab kunsti
lugemise võimaluste rohkusele. Kunstiajalugu on tulvil narratiive ja
näituste saatetekstides ning ekskursioone juhtides on neid alati ka
jutustatud. Sellegi näituse rohkete lugude reas joonistuvad välja
koolide ja nende ümber kujunenud koolkondade, samuti kunstnike
rühmituste lood. Näituse varaseim lugu on 19. sajandi
romantilis-klassitsistlikust baltisaksa kunstist ning Tartu Ülikooli
joonistuskoolist. Muuseumi suures saalis järgneb sellele värvikas ja
stiililiselt kirju jutustus rahvusliku kunstikoolkonna rajajatest -
Euroopa moodsa kunsti mõjuväljas kujunenud esimestest eesti
modernistidest (Ado Vabbe, Konrad Mägi, Nikolai Triik, Anton Starkopf
jt.), kes panevad kohe vabariigi algusaastatel aluse kujutava kunsti alasele
kõrgharidusele Eestis, asutades Tartus kunstikooli “Pallas”. Tartule
enim kuulsust toonud koolkonnale on pühendatud mitu saali ja võetud
eraldi luubi alla igitartuliku ja samas üheselt defineerimatu
mõiste “pallaslikkus olemus. “Pallase” raames ei puudu ka feministlik
nurgake – rõhutamaks esimese võimekate naiskunstnike
põlvkonna tuleku tähtsust eesti kunsti 1920.-1930ndatel
eesotsas Karin Lutsuga.
Jutustus Siberi vangilaagritest naasmise järel kujunenud Ülo Soosteri ringist ja Tartu sõpruskonnast, 1960. aastate uuendusmeelsest Tartust, avaneb põgusa pilgu järel sõja-aega ja 1950. aastatesse. Tartu ülikool saab linna kunstielus taas tähtsaks 1960ndate lõpul, mil Kaljo Põllu eestvedamisel alustavad kunstikabineti juures “Visarid” (1967-1972), ja jätkub hüperrealismi viljelevas Andrus Kasemaa-aegses kunstikabinetis. 1950ndatel kunstikõrghariduse kaotanud Tartu saab selle lõpuks 1990ndatel tagasi ülikooli maaliosakonna näol. Tänase Tartu rühmitustest on võimsa väljundiga esindatud Kursi koolkond.
Teisalt võib vaataja jätta kõrvale jätta kõrvale koolid ja koolkonnad, ja uurida, kuivõrd visualiseerib kunst ajastut, milles ta ise eostub. Otsida peegeldusi ühiskonna muutumistest. Need on lood valikuvõimalustest ja valikuvabadusest, nende ahtusest või avarusest erinevatel aegadel. Lood kunstireisidest ja inspiratsiooniallikate otsimisest väljaspool kodumaad (Pariis ja Itaalia) ja kunstnike püüdlustest saavutada kontakti oma kaasaja maailma kunstiga suletud ühiskonnas (Põllu op-tööd , Lola Liivati abstraktne ekspressionism). Lood poliitilisest tellimusest ja novaatorlikust lahendusest (Ilmar Malini “Lenin”, 1968-69). Sotsiaalkriitilised lood vägivallast inimsuse vastu (Rein Tammiku Vietnami sõja teemaline “Napalm”, 1972 ja Peeter Alliku tänast Eestit peegeldav “Riigisaladus – kottida rahvast”, 2003-2004).
Tartu kunsti osaks on ka kunstiperekondade lood – alates 19. sajandil
tegutsenud Hagenitest (August Matthias Hagen ning tütar Julie
Hagen-Schwarz) kuni Elmar Kitse ja Linda Kits-Mäe genealoogiani, mis
on tänaseni andnud 3 põlve kunstnikke. Elmar Kits ongi näitust
läbivaks meistriks - impressionistlik “Viiuldaja” (1943),
sõjaaegne varemetepilt Tartust (“Purustatud linn”, 1944), sotsrealistlik
A. Rebase perekonnapilt (1955) ja 1960. aastate abstraktionism.
Ning
kõige lõpuks jäävad alati muude lugude seas alles
omamoodi ülimuslikud kunstnikuisiksuste personaalsed elu-ja loomingulood,
kunstiteoste unikaalsed omalood. Ekspositsioon peaks soovijal võimaldama
jätta üldse lood kõrvale ning lubama nautida iga teost kui
asja iseeneses.
Näituse ülesehitus ja teoste kõrvutused soovivad siiski tekitada seoseid , dialooge ja vastandumisi nii näituseruumis kui väljapanekut külastanud inimese peas. Valikust jooksevad läbi sarnased teemad ja motiivid: Itaalia Hageni ja Mäe tõlgenduses; Tartu linn baltlaste, Kaarel Liimandi, Andrus Johani, Karl Pärsimäe, Kitse, Imat Suumani silmade läbi; kohvikumotiivid, Vabbelt (2), Endel Kõksilt, Kaja Kärnerilt; J. Liivi portreed Triigilt ja Johannes Saalilt; mitmed autoportreed, kunstnike ja kunstiteadlaste portreed. Kohatine harjumuspärasest kontekstist väljarebimine ja kõrvutamine, aktsentide, rõhuasetuste muutmine (kohakuti sürrealistlikud Sooster ja Malin) tekitavad kahekõnesid, mis on nii ajastusisesed kui –ülesed.
Näitust tehes sai esmajoones mõeldud publikule, et ekspositsioon
oleks ühtaegu elamuslik ja ülevaatlik. Kuid kes on näituse
vaataja? Kas on võimalik koostada ühtaegu õppimispaika
koolilapsele ja atraktsiooni turistile ? Olla huvitav nii kunstitundja kui
võhiku jaoks? Kui teha näitust igaühele, võiks karta,
et ta ei sobi õieti mitte kellelegi. Siiski võimaldab kunst oma
mitmetasandilisuses kõnetada kõiki vaatajaid, igaüht
vastavalt tema kogemusele, eri tasanditelt. Kuna ühe tähtsama
igapäevase külastajana näeb muuseum noori, on hariduslikul
eesmärgil ekspositsiooni lülitatud ka poolik alusraamil maal Triigilt
ja graafikaplaat Arkadio Laigolt. Kolmemõõtmelise kunsti
näited on valitud erinevates materjalides marmorist ready-made`ini.
Ekspositsioon võimaldab erinevate haridusprogrammide läbiviimist,
laiemale üldsusele on sügisest kavas vestlusõhtud ja lugude
jutustamised, võimalusel asjaosaliste kunstnike endiga.