Kuidas pääseda meesuurimusse?
Mis tunne on ärgata teooriana? Kaugeltki mitte igaühel ei õnnestu seda
kogeda. Paar nädalat tagasi (21. märtsil) langes selline õnn korraga osaks
kolmele mehele…
Kummastav! Hüüad kevade esimesel hommikul naisele, too mulle
kohvilauda värske leht, ja ta katkestab su jalgade pesemise ja kiigub ette-taha
kummardusi tehes kuhugi minema. Peaaegu nagu jaapanlanna. Muidu on ta nimi
Mari, teate ju küll, klassika. Isegi liiga kauaks kaob ta! Ent juba lebab su
ees trükivärvist lõhnav uimastav Eesti Ekspress, sees püüdlike sõnadega kirja
pandud tõde meesliikumisest, ta suunadest.
Sa ei usu oma silmi: maskuliinse
meesliikumise koondkuju kannab nimetust Raun… Ja teooriaks on su valanud naine,
noor naine… Oh, oled sa alles mees! Jah, just sina oledki mees! Mis salata,
kohv ununeb tassi, närbunud Mari kaob peast, juba paisub su muskel.
Aga
siiski, milline mees? Mis ta ettekujutus? Leht jutustab, et meeste hädades peab
Raun üheks süüdlaseks naisi. Naised nõuavad meestelt mammonat, kannatavad ise
alaväärsuskompleksi käes ja elavad seda välja meeste kui poksikottide peal.
Raun viib läbi päästeoperatsiooni ja pakub meestele toeks patriarhaalsest
ühiskonnast pärit meheideaali. Ta rajab ühingu Mees Muutuvas Maailmas ja näeb
oma tegevuskavas ette meeste nõustamiskeskusi, seksuaalsuse ja psühholoogilisi
uuringuid ning lastelaagreid. Raun arvab, et inimese sugu on iidne ja loomulik
asi, mille kallale ei tasuks minna.
Minu juhtumist kuuldes tahate võibolla
ka teie nüüd saada teooriaks. Kuid arvatavasti ei söanda te küsida retsepti,
sest mees on üldjuhul häbelik. Ja kes see ikka loll on ja paljastab
telgitagused. Täna veab teil lausa roppu moodi, ma olen juba vana mees ja minul
ei ole kahju. Ausalt öelda, ega ma tea, millega teised kaks tüüpi end
meesuurimusse võlusid, kas raha eest või niisama. Piirdun iseenese kogemusega.
Mina lihtsalt rääkisin. Nurrusin vaikse hääle ja maheda jutuga, kuni olingi
järsku mehe suund ja teooria. Mehe jaoks ei ole miski raske.
Noor naine: Algatuseks tahaksingi teada, kas määratlete ennast
meesõiguslasena ja mida see sõna õigupoolest teie jaoks tähendab?
Vana mees:
Ei määratle, sõna ei tähenda eriti midagi. Tänapäeva ühiskonnas näivad
õiguslused olevat eelkõige psüühiliste hälvete maskeerimiseks.
Noor naine:
Kas meeste õiguse kaitsel peab töötama feminismi vastu või on ka võimalik
liikuda paralleelselt?
Vana mees: Kui vaja feminismi kohta küsida, võiks
teha seda teisiti…
Noor naine: Aga siiski, täpselt seda ma teada tahaks…
Vana mees: Ei tea, olen väga feminismikauge. Ega oska ka meeste õiguste
kaitsest palju arvata. Teile vastamiseks asja uurides sain kuulda, et moodsas
kunstiteaduses on liitunud feminism ja marksism, nii et kui see on nii, siis
head teed neil minna – marksismilaadsete võitlusideoloogiate (mis paratamatult
on suunatud teiste õiguste kärpimisele) vastu peaksid astuma kõik, kel
võimalik.
Noor naine: Oma artiklis “Rügame kõik koos end surnuks” nimetate
meeste peamiste probleemidena Eesti ühiskonnas ülisuuri nõudmisi ja sest
tulenevat võimatust jõuda vaimse eneseteostuseni; meditsiinilisi probleeme;
stressi; tüdrukutele suunatud haridussüsteemi. Kas mehed vajavad kaitset? Mida
konkreetselt peaks siis ette võtma, et meeste olukorda parandada? Millisena
näete ideaalolukorras mehe staatust ühiskonnas?
Vana mees: Ideaalolukorda ei
tule (õnneks?) kunagi, aga esimene soovitus on lugeda mõttega läbi raamat “Mees
muutuvas maailmas”, mis sisaldab Eesti meestearstide ja psühholoogide arusaama
mehe probleemidest ja ka mõned esmased lahendused, ning teine soovitus on
klikata veebilehele www.meestekeskus.ee, et lülituda
diskussiooni teemal “kuhu edasi, mees”. See ei ole soovitus ainult meestele,
vaid võibolla enamgi veel naistele, sest pingetest tuhmunud ja hingevaakuv mees
ei ole ju ka naisele eriline õnnistus. Nagu ka mitte aastakümnetepikkune
lesepõli.
Mittetulundusühing Mees Muutuvas Maailmas ärgitab pöörama
ühiskonna tähelepanu meeste probleemidele. Liikmete hulka kuulub mõistagi ka
naisi. Mtü MMM seab endale põhikirjas neli eesmärki: mõtestada maailma mehe
pilgu läbi; aidata kaasa poiste ja meeste kohanemisele muutuva maailmaga;
suunata ja arendada poiste saavutusvajadust, kasvatada poistest
täisväärtuslikud mehed ja isad; rõhutada mehe ja naise ühendatust ning
võrdväärsust. Juba tükk aega enne ametlikku organiseerumist hakkasime
korraldama harivaid ja koolitavaid laagreid Pilistvere lastele. Poistega
võrdõiguslikena osalevad projektis ka tüdrukud, sest lapsed ei pea tundma
diskrimineerimist. Samuti on koolituste läbiviijate seas küllalt palju naisi.
Andes praktilise koostoimimise eeskuju, aitame loodetavasti peletada soolise
lõhestatuse jutlustajad ühiskonna äärealale.
Noor naine: Uuriks kohe
lähemalt – kes on selle mtü peamised eestvõtjad? Kas teil on veel plaanis
konkreetseid üritusi, mille abil neid põhimõtteid täide viia ja teadvustada?
Kas teil on ka poliitilisi eesmärke?
Vana mees: MTÜ sai alguse raamatust
“Mees muutuvas maailmas”, seega meie nelikust. Käivitasime omaenese rahakoti
peal Pilistvere lastele laagrid, siis tuli juurde veelgi inimesi. Kui oleks
raha ja energiat (mis veidi sellega seotud), siis teeks päris palju üritusi,
jätkaks Pilistvere laagreid, teeks seksuaalsusuuringuid, psühholoogilisi
uuringuid, käivitaks meeste kriisiabi- või lihtsalt nõustamiskeskusi, hetkel on
aga isegi kodulehekülg rääbakas... On lootus, et pärast MTÜ MMM registreerimist
tekib kindlam struktuur. Poliitilisi eesmärke ei ole.
Noor naine: Olete
nimetanud menetluses olevat võrdõiguslikkuse seadust “propagandistlikuks
trikiks, mis ei hakka kunagi tööle” – miks nii? Kas ei oleks võimalik muuta
seadust nii, et see kaitseks ka meeste huve ja töötaks tõelise võrdõiguslikkuse
heaks?
Vana mees: Inimese kui liigi lahksoolisus on jumala või elu või mille
tahes kaasaanne ja kui seadus või kohtukull lendab inimese bioloogilise
aluspõhja kallale (nt käesoleva seaduse järgi pole olemas meeste- ja
naistetöid, ehkki tegelikkuses teevad bioloogilised eri
nevused paljud tööd ühele või teisele soole kergemini teostatavaks), siis on
midagi väga valesti. Sedavõrd ürgse asja kui sugude vahekord ainus
intelligentne regulaator saab olla kultuur või traditsioon.
Seega siis,
kõnealuse seaduse sisulisel kujul töölehakkamine annaks tunnistust, et me oleme
kultuuritu rahvas. Siiski peab olema väga suur pessimist, et arvata, nagu saaks
eesti mehi ja eesti naisi omavahel kokku lasta vaid kohtukulli ähvardava
tiivaplagina all. Pigem tundub, et eestlased on arukas rahvas ja kui meie seas
keegi ajab taga “tõelist võrdõiguslikkust”, siis on ta hull, loll või demagoog.
Esimesed kui süüdimatud ja teised kui “looduskaitsealused” ei vaja üldse seda
seadust, sest nad on ka palju olulisemate seaduste toime alt vabastatud,
kolmandate jaoks pole seadusi nagunii muuks kui omakasuliseks väänamiseks.
Tahaks loota, et normaalne mees ja normaalne naine teevad õiguslus-seadusele
vilistades sugu ja meid saab palju.
Noor naine: Vastaksin teile teiste
meesuurijate sõnadega: soorollide ürgne vastuvaidlematu paikapidamine on müüt.
Üha enam on inimesi, kes mõtisklevad tõsiselt oma soolise kuuluvuse üle, enam
ei eksisteeri kahest jaotust: mees ja naine, mis määraks kogu inimese
identiteedi. Isegi arstidel on mõnikord raskusi vastsündinud beebi soo
kindlaksmääramisega, üha enam tehakse soovahetusoperatsioone, suhtumiste
liberaliseerumisel tulevad homod ja lesbid üha enam välja – vastandid on
tuhmumas ja üha enam selgub, et väga palju inimesi on n-ö vahepeal. Ja neile
võib see “ürgsete soorollide” nõudmine just identiteedikriisi tekitada.
Vana
mees: Arvan, et see on üks europotsentristlik mõttekäik. Kusagil bantu
suguharus lüüakse selline piiritu olend maha, Peterburi Kunstkameras ja mujal
on nad piirituses. Anomaaliad juhtub alati ja neilgi on olemasoluõigus, ent
nende võimendamine on märk sellest, et Euroopa kultuur on praegu haige.