Lapin, muuseas ka ehituskunstnik
Kuidas oli Lapiniga koos töötada tema enda näituse ja
kataloogi koostamise juures? Ja kuidas sinu generatsioon sellise elava
klassikuga suhestub?
Koostöö oli virgutav, nii
Lapini kui minu enda jaoks. Lapin avastas asju, mis olid juba ära
ununenud. Ja mina sain ligi Lapini arhiivile, mis on perioodi uurivatele
kunstiteadlastele olnud midagi võlulaeka taolist: esitades samu
küsimusi, võid saada erinevaid vastuseid, vastavalt sellele, mida
Lapin heaks arvab näidata. Mis minu põlvkonnakaaslastesse puutub,
siis eriti isuäratav teema Lapin neile pole, pigem on nad sedastanud enda
jaoks fakti Lapini kohalolekust Eesti kunsti- ja arhitektuurielus. Siiski on
senine tagasiside näituse kohta olnud positiivne, nii mõnelegi on
tulnud Lapini arhitektuuri mitmekesisus üllatusena.
Lapinil on kõvasti kunagist loomingut publikule näitamata. Mis on
ja kui suure osa moodustab sellel väljapanekul varem eksponeerimata
kraam?
Kindlat numbrit või protsenti ei oska sulle
öelda. Küll on tuntud töid, mida seni on näidatud
või avaldatud ühel kujul, kuid nüüd esindatud
alternatiivsete kavanditena või teiste vaadetena. Näiteks on kaks
seninägemata joonist Antiinternatsionaali monumendist (1974). Haruldusteks
tuleb ka pidada Valgevene saatkonnalt saadud paari väikest värvifotot
Rassveti lasteaia mänguväljakutest, mis on veel 20 aastat hiljem
täiesti heas korras.
Lapin näitab vist tavaliselt
mingit lõiku oma loomeprotsessist, ent kuidas see sel näitusel
vaataja jaoks konkretiseerub?
Kronoloogiliselt
võttes on tegu ülevaatenäitusega, mis hõlmab töid
1970. aastate algusest kuni tänaseni. Kuid näituse sisemine jaotus on
ühtlasi temaatiline (eramud, välismaa projektid, linnaplaneeringud,
monumendid jne), sest Lapini loomingu puhul on raske ühitada aastaarve ja
mingit kindlat stiili. Lapini arhitektuuriloomingu puhul ongi vahest oluline
erinevate sõnavarade valdamine (konstruktivism, klassitsism, isegi
dekonstruktivism), nende samaaegsus ja kattumine, mingi element võib
jätkuda läbi aastakümnete.
Lapinit peetakse
teinekord lausa universaalseks kunstnikuks – et mille kõigega ta
ka ei ole tegelenud! Kui tähtsal kohal on Lapini loomeelus siis
arhitektuur?
Sõnastaksin selle laiemalt: kui
tähtis on Lapini jaoks ruum? Ja vastus on, et väga tähtis nii
filosoofilises kui ka fenomenoloogilises plaanis. Arhitektuuri kui ruumi
jaotamise ja korraldamise puhul on see ilmselgelt oluline, kuid võtame
isegi näiteks praegu Kumus eksponeeritud Lapini minimalistliku
”Koodide”-sarja: ka nende triipkoodide juures on tähtis
paiknemine üksteise suhtes ja näitusesaalis, erineva asetuse korral
võiks tekitada hoopis teise tajuefekti.
Millega Lapin
praegu arhitektuuri vallas tegeleb, kas ta on aktiivne arhitektina?
Pärast millenniumi on ta põhiliselt tegelenud
ökoarhitektuuriga, on eramute projektid, mis teostatud koos abikaasa
arhitekt Kristel Jaanusega. Ilmselt kisub teda ikkagi joonestuslaua juurde,
hoolimata kõigist raskustest tellijatega, mida tal viimastel aastatel
(tegelikult läbi karjääri) on tulnud taluda.
Kas Arhitektuurimuuseumil on ka eraldi Lapini projektide fond,
või on kunstnikul plaanis ise enda muuseum rajada?
Aastate jooksul on Lapin lahkelt oma projekte ja kavandeid muuseumile andnud.
Paari viimase aastakümne – museoloogilisest seisukohast
võrdlemisi värske – materjali ettenägelik hoiustamine
muuseumis on normaalne asjade kulg. Isikumuuseumi ambitsiooni minu teada
Lapinil esialgu pole.