Luksus ja säästlikkus võrdselt hinnas
Sisekujundajate alaline targutamine “hea arhitektuuri loomiseks ei ole vaja
tohutul hulgal raha” ajab tavainimesel harja punaseks. Eks katsu vähese rahaga
midagi head saada. Ega ei saagi. Kurb, kui hea idee raha tõttu teostamata jääb.
Ent ütluse mõte on selles, et ainult suur hunnik raha ei tee veel head
sisekujundust. Hea kujunduse juures pole määravaks mitte niivõrd vormide kui
erinevate aistingute kombinatsioon.
Et sisekujundus oma olemuselt on
lühiealine, peaks hea disain olema ka küllalt hinnatundlik. Nii tekitab
suurejoonelist ja säravat näitusekujundust vaadates (isegi juhul, kui sa pole
innukas keskkonnakaitsja) õõva mõte tohutust hulgast minemavisatavast kraamist
näituse lõppedes. See ei kehti küll meelelahutusdisaini kohta. Sel alal peab
sisekujundaja tänases maailmas üha rohkem pingutama. Minimalismiga enam ei löö.
Kui vaja, peab sõitma kas või Aafrikasse originaalantiigi järele. Sisekujundus
pole enam taust show’le, ta peab olema show ise – tõestas seda kas või äsjane
Eurovisiooni lavakujunduskogemus. Seetõttu saavad ka sisekujunduspreemiad
eksisteerida eri kategooriates.
2001. aasta ESLi aastapreemiate konkursi žürii töö oli tavapäraselt
keeruline. Lihtne oleks olnud valik teha väheste õigeaegselt esitatud
projektide seast. Reglement võimaldab aga teha ka žüriil ettepanekuid
sisekujundajatele võistlusesse lülitumiseks ja nii prahvatabki käima
mäluturbiin, et meenutada veel mulluseid häid töid. Ent siiski on jäänud
piinama tunne, et ehk on jäänud mõned põnevad teostused kahe silma vahele.
Pealegi ootab žürii igal aastal pikisilmi mitte üksnes rahvusvahelise
trendi järgi loodut, mis ajakirju lapates kõigile tsunftiliikmetele tüdimuseni
tuttav on, vaid tavalise sisekujundusprojekti piire ületavaid töid. Nii satuvad
tähelepanu alla just kitsas kontekstis sündinud marginaalsed või “kiiksuga”
ideed. Samas jälgib peamiselt sisearhitektidest koosnev žürii kiivalt, et
autasu ei läheks teiste erialade esindajatele, ehk teisisõnu, preemia peaks
saama ikka oma liidu liige. Nii tundub otsusele jõudmine esmapilgul lootusetu.
Viie aasta eest ütles žürii närv üles ja interjööripreemia jäigi välja
andmata.
Publitsistikapreemiat oli seekord kõige lihtsam anda. Ei olnud põhjust
ignoreerida ainsat ilmunud sisekujundusalast raamatut – Krista
Kodrese “Ilus maja, kaunis ruum. Kujundusstiile Vana-Egiptusest
tänapäevani”.
Interjööripreemiale oli esitatud 13 kandidaati. Sõelale jäi
üks meelelahutusasutuse interjöör – restoran Bocca, autor Pille
Lausmäe; üks ühiskondlik interjöör – reklaamiagentuur Tank, autorid
Margus Tammik ja Lauri Laisaar (Front
Arhitektid OÜ) ning kodukategoorias eramu Muhu saarel, autor Heikki
Zoova.
Bocca restoran on alates valmimisest novembris 2001 teeninud
ainult maksimumpunkte (2001 sai Pille Lausmäe kultuurkapitali
arhitektuuripreemia; restorani firmagraafika teenis mulluse reklaamiauhinna
jne) ega vaja enam lähemat tutvustamist. Kui restorani moodne luksuslikkus
suububki rahvusvaheliste trendide üldhoovusse, siis sellele vaatamata on tal
särava idee jõudu ja detailitundlikkust.
Kui Bocca paistab silma oma
täiuslikkusega, on reklaamiagentuuri Tank võluks tema ebatäiuslikkus. Firma
alustas oma imago loomist südalinna märkamatult elule äratatud identiteeditus
tühjas tootmishoones. Autorite juhtmõte “Creating Tank that works” (parafraas
firma enda “Creating advertising that works”-sloganile) viis otsekohese,
kergelt räige, eheda, häbitu, demokraatliku ja pretsedenditu programmi- ja
ruumikombinatsioonini, mida läbib soe huumor.
Tank ei näi võtvat (vastupidi
oma ärile kui klientidele) iseennast just surmtõsiselt. Materjalide (vineer,
betoon, stanniol, fiboplokk) ja funktsionaalsete skeemide näilises
juhuslikkuses meenutab büroomaastik jalutuskäiku metsa – siin puuderühm, seal
salu; kobaras kände ja üksikud võimsad puud; maasikmarjadeks väikevormid
(toolid on olnud tõsine investeering). Igatahes on selles büroos hea ja huvitav
olla.
Heikki Zoova energiasäästlik maja (vt ka www.hot.ee/heikkiz>) on just see
tavapärase eiramine ja projekteerimise piiride kompamine, mida oodati. Järsk
alteratsioon tänasest kvaliteeteramust, mis sisaldab kohustuslikku
kesktolmuimejat, sundventilatsiooni, bulthaup-kööki ja Philippe
Starcki vannitoasisustust.
Energiasäästlik (autor on veendunud, et
päikeseküte meie laiuskraadil on võimalik) maja on suuremal või vähemal määral
ka ökomaja, mis ei tähenda vaid savist seinu ja mätaskatust. Minimaalselt on
sekkutud väljakujunenud loodusesse. Oleks ju jabur lükata rikkalik saare
alustaimestik tasaseks, külvata muru peale ja kulutada aega niidukiga
põristamisele ning lillepeenarde rohimisele.
Maksimaalselt on kasutatud
kohalikke looduslikke materjale (siseruumides näiteks domineerib männivineer).
Just sisearhitektidele on eriti meeltmööda projekteerimine “seest väljapoole”
ning põhimõte, et iga vormi on ainult nii palju kui tema funktsiooni täitmiseks
vaja.
Kõige sümpaatsemalt annab Zoova hoiakut edasi kirjeldus ahjuseina
ehitamisest: “Ahju tegi pottsepp, keda pidin pisut ahistama, et ta nõustuks
teisiti tegema kui seni harjunud. Ostsin kive jupikaupa ja alul kõrgema
kvaliteediga. Kui müür pottsepa käe all kerkima hakkas, nägi see välja nagu
joonlauaga tehtud telliskiviimitatsioontapeet, täiesti hingetu. Võtsin mehelt
loodi ja vuugiraua ära ja lasin osa kive laduda tagumise küljega väljapoole,
nähtavale jäi igasugu tehnoloogilisi triipe ja partiinumbreid. Edaspidi tõin
kõige odavamaid kive ja pind hakkas elama.”
Vormipreemia kandidaate lahates ei leitudki seda ühte õiget mööblitükki või
-komplekti, mis oleks ühekorraga kaunis ja ergonoomiline, toekas ja elegantne,
kombineeritav ja unikaalne. Sümpaatia kaldus näitusekujunduste poole
(Mari Kurismaa ja Mari Kaljuste mõisanäitus
Soolalaos ning Malle Jürgensoni, Tea
Tammelaane ja Krista Leplandi kavandatud
püsiekspositsioon Tallinna Linnamuuseumis).
Kuid lõpuks otsustati välja
anda siiski vaid preemia seeriatoote – Ruth-Helene Kaasiku ja
Ingmar Melioranski Sangari esinduskaupluse mööbli eest Tartu
Lõunakeskuse näitel (2001 teostatud ka Riias ja Ventspilsis, sel aastal
Tallinnas ja Vilniuses). Nii nagu elamus või ühiskondlikus hoones ei sega hea
mööbel ruumimuljet, nii ei sega hea kauplusemööbel šoppamist. Noored autorid on
eelkõige tähelepanu pööranud funktsionaalsusele, siis kontseptsioonile.
Elegantsed põhimoodulid (riidepuud, prooviruum, lett jne) on osa lõpuni
läbikomponeeritud ruumist.
2001. a ESLi aastapreemia žüriisse kuulusid sisearhitektid Priit Põldme, Maarja Valk-Falk, Tairo Pärnamets, disainer Tüüne-Kristin Vaikla, arhitektuurikriitik Piret Lindpere, arhitekt Jaak Huimerind ja luuletaja Karl-Martin Sinijärv.