Naise otsus sünnitamisest loobuda on instinktiivne
Suures osas maailma riikidest on olemas riiklik perepoliitika ja
-strateegia. Sarnaselt planeerib pereisa oma perre lapsed, tuginedes
reaalsetele võimalustele neid üles kasvatada ja “heale
järjele” aidata. Mäletan oma vanaema meenutust, et nemad vanaisaga
said enestele lubada kaks last, minu isa ja tädi, ei rohkem. Kolmanda
rasedusega läks vanaema arsti juurde, maksis sedavõrd, et arst oli
motiveeritud selle raseduse katkestama. Vanaema selgitas – pojale oli
17-hektariline talu, tütre koolitasid nad õpetajaks ja ostsid talle
väikese maja pisikese aiaga, rohkemaks jõudu (raha) ei
olnud.
Island legaliseeris abordid sotsiaal-meditsiinilistel
põhjustel 1935. a, Nõukogude Liit kaks aastakümmet hiljem.
Riigid kujundavad oma perepoliitika ehk suuresti laste juurdekasvu strateegia
teadlikult, teaduspõhiselt poolt ja vastu argumente arvestades,
eesmärgiga tagada riigi jätkusuutlikkus ja heaolu võimalikult
rohkematele kodanikele. Grotesksemaid strateegiaid on Rumeenia abordikeeld
1957. a ja Hiina ühe lapsega pere poliitika.
Tänaseks on neist ajaloo kogemustest näha, et keelates saavutab
tunduvalt nigelamad tulemused kui präänikuga, arvestama peab ka
kultuurikonteksti ja kohalikku traditsiooni. Nii on Saksamaa loobunud abordi
keelust, kuid teades, et naise otsus loobuda sünnitamisest on
instinktiivne, põhinedes suuresti alateadvusel ja ürgsel turvatunde
vajadusel lapse sünnitamiseks. Sisse on seatud mitmekordne
nõustamissüsteem, mis eelneb abordile, et selekteerida välja
need, kelle hirmul sünnitamise ja lapse kasvatamise ees on vaid
ebarealistlikult suured silmad. Süsteem töötab ja diskussioonid
abordi poolt ja vastu, mis enne nõustamissüsteemi käivitamist
olid tormilised, on Saksamaal vaibunud.
Igal aastal pidavat Eestist lahkuma
500–600 noort naist parematele marjamaadele, sest siin on nad kas
töötud või ei ole rahul võimaliku teenistusega. Igal
aastal sureb Eestis 200 parimas eas, 15- kuni 25-aastast noort vigastussurma.
See on kümne aastaga hulk, mis näitab, et kaks suurt gümnaasiumi
on tühja töötanud. Mida teame me oma laste ja noorte
seksuaalelust, peale Sokratesele kuuluva seisukoha “noorus on hukas”?
Õnneks on Eestis olemas sünni- ja abordiregistrid, hoolimata
sellest, et nende vajalikkust on samuti korduvalt kahtluse alla pandud. Sealt
näeme, et sünnituste arvuga paralleelselt vähenes ka abortide
arv, ja nende teismeliste tütarlaste hulk, kes on kas sünnitanud
või teinud abordi enne oma 19. sünnipäeva, on suhteliselt
suur. Hirmuäratavalt suur, arvestades seda, et nad sünnitavad oma
lapsed individualistlikku ühiskonda, kus nad peavad ise hakkama saama.
Mõned aastad tagasi, kui tegin küsitluse
seksuaalkäitumisest, selgus, et teismelised, kes elavad seksuaalelu, ei
tee seda suuresti mitte seksuaalse naudingu saamiseks, vaid välise sunni
tõttu. Vägivaldset ja vastu tahtmist vahekorda tunnistas iga neljas
küsitletud teismeline tütarlaps… Saksamaa kogemusele tuginedes
võib aga arvata, et tänased noored on seksuaalselt märksa
vähem aktiivsed, kui me oma isiklikule noorepõlve kogemusele
tuginedes arvame.
Kui riik hoiab kokku investeeringute pealt teaduspõhisesse riiklikku
perepoliitikasse ja elluviidava strateegia pealt ning koputab lihtsalt kodanike
südametunnistusele, kas sel riigil on õigust sündivatele
lastele? Hädakisa põhjus väikese sündivuse osas on ju
vaid maksude laekumise vähenemine tulevikus. Ehk leiaks sellele
probleemile mõne teise lahenduse, saaks ehk raha kokku hoida?
Eluslooduses on liike, mis paljunevad pooldumise või sigipunga teel,
ka osa inimkonnast unistab täna enese kloonimisest. Ehk oleks ka Eesti
riigi iibeprobleem lahendatud hetkel, kui materiaalselt kindlustatud kodanik
annab oma raku kloonimiseks riiklikku iibekeskusesse, kust siis üheksa kuu
pärast väljastatakse talle tema identne koopia, mille saab anda
riiklikku kasvatuskeskusesse. Vastavate asutustega saaks ta teha lepingu, kus
näidataks ära klooni tulevane elukutse ja klooni kui lapse kohustused
oma vanema ees, ja vanema testament, kus näidataks ära kloonile
jäetav pärandus ja klooni kohustused oma vanema mälestuse
säilitamiseks.
Mis oleks sellise, kahjuks või õnneks
seni utoopia eelised? Riik saaks kontrollida iivet. Teiseks, oleks loodud
võrdne võimalus naistele ja meestele, mõlemad
võiksid riiki teenida ja lastesaamise instinkt ei segaks eneseteostust.
Jah, aga see instinkt tuleks kõigepealt olematuks teha. Nimelt meie
otsused ja käitumine igapäevaelus põhinevadki just
alateadvusel ja sadade põlvkondade jooksul kogunenud kogemustest
valikute tegemisel, mis on läbinud vägagi tiheda valikusõela.
Vaid õigeid valikuid teinud on saanud võimaluse, et neil on
järeltulijad, kes kannavad edasi pärilikkusainet.
Järeltulijate saamine on üks inimese põhiinstinkte.
Seejuures käib meessoo enesekehtestamisega kaasas instinktiivne soov saada
võimalikult rohkem järeltulijaid, kes saavad suguküpseks ja on
omakorda võimelised järeltulijaid saama. Teadaolevalt on
kõige lapserohkem isa olnud Maroko valitseja Moulay Ismail Verejanune
888 järeltulijaga. Reeglina on suure arvu naiste rasestajad despoodid, kes
ei anna naistele võimalust valida.
Kuivõrd naine on see,
kelle käitumine tagab terve ja tugeva lapse sündimise, siis on naine
ka see, kes valib partneri, kellega ta on nõus oma pärilikkusainet
jagama. Ikka eesmärgiga saada järeltulija, kes on parim päriliku
materjali edasiandja. Kui mammutiküttide ajastul oli parima päriliku
materjali kandja hea kütt, tugeva füüsisega ja osav strateegias,
siis tänases päevas on hea partneri tunnus edukas karjäär
ja tagatud majanduslik turvalisus. Naine valib endale partneriks
jõukohaselt kõige edukama. Kuivõrd meeste füüsis
on evolutsiooniprotsessis olnud niivõrd pikka aega dominantne
valikukriteerium, on mehed naistest keskmiselt 13 sentimeetrit pikemad ning
palju tugevama luu- ja lihaskonnaga.
Naine suudaks oma fertiilses eas (fertiilseks eaks loetakse 15 kuni 49
eluaastat) tagada heades sotsiaalmajanduslikes tingimused 5 kuni 8 terve ja
tugeva lapse sünni, mitte enam. Keskmiselt jääb see
võimalus ikkagi 3 kuni 5 lapse piiresse.
Lapsi ei eostata või
hüljatakse nad vahetult pärast sündi juhul, kui puudub kindlus,
et suudetakse laps turvaliselt fertiilsuse ehk järeltulijate saamise eani
terve ja tugevana elus hoida. Selline käitumine on instinktiivne ja omane
kogu elusloodusele. Ka teised imetajad hülgavad oma vastsündinu, kui
nad ei suuda tagada lapsele ellujäämist. Inimkonnas on
kõikides kultuurides ikka hüljatud või surmatud
vastsündinuid, kel puudub isa, kes on mitmikud või vigased, kes on
sündinud väga noorel naisel või kiiresti eelmise lapse
järel, kui emal on depressioon või puudub sotsiaalne
tugi.
Fertiilsus ongi kõige sensitiivsem inimese
põhifunktsioonidest. Kuivõrd indiviidi seisukohalt on lapseootel
olek naisele seotud suurema riskiga ellujäämisele, siis keskkonnas,
mis ei ole soodus terve lapse saamiseks, pärsitakse fertiilsus. Samuti
juhul, kui on väike tõenäosus saada tervet last ja teda
suguküpseks saamiseni elus hoida.
Eesti Vabariigi taassünniga on kaasnenud ja tähelepanuta
jäänud see, et fertiilsesse ikka jõudvad naised on seotud
mitmete fertiilsust vähendavate tingimustega. Esimene märk sellest on
see, et kui 20. sajandi alguses oli 99%-l Eesti naistest regulaarne
menstruatsioonitsükkel, siis tänases Eestis esineb peaaegu pooltel
tütarlastest tsüklihäired. Tsükli regulaarsust rikkuvad
tegurid on ebapiisav või ülemäärane rasvkoe hulk kehas,
ülemäärane kehaline või vaimne koormus.
Selleks, et
menstruatsioonid käivituksid ehk naise organismis saaks viljastumisvalmiks
esimene munarakk, peab olema saavutatud kehakuju, mida kehamassi indeksina
(kehamassi indeks = kehakaal kilogrammides jagatud kehapikkuse ruuduga)
väljendades on vähemalt 19 kg/m2. Regulaarne tsükkel aga on
tagatud 22 kg/m2 juures.
Eesti Vabariigi algusega kaasnes kiire kehakaalu
langus kõikides elanikkonna rühmades, nii naiste kui meeste hulgas.
Kõige enam oli see väljendunud aga 18aastastel tütarlastel,
kelle keskmine kehakaal vähenes viie-kuue aasta jooksul enam kui viis
kilogrammi, kusjuures kehapikkus on jäänud samaks.
Miks on inimene loodud nii, et üks indiviid vajab teist, et edasi kanda oma pärilikku materjali ehk teisisõnu, tagada enesesarnaste olendite kestmajäämine? See saab olla vaid loodusliku valiku tulem, kus need inimese eellased, kes paljunesid nii, et mees andis oma päriliku materjali imepisikesse spermatosoidi pakendatuna naisele, kes siis, panustades oma päriliku materjali munarakus, võttis enda kanda ka kahe ühinenud pärilikkusaine tulemina saadud uue inimalge kasvatamise oma kehas nii suureks, et tõenäosus pärast sündi ellu jääda oleks võimalikult suur. Seejuures kantakse edasi nii ema kui isa pärilik materjal. Ju siis pungumine ja pooldumine ei taganud liigi elujõulisust.