03.07.2009, 00:00
Neegritest ja inimestest
Mõned aastad tagasi seisin korteris, mida soovisin üürida,
ning kuulasin, kuidas omanik küsis: “Kas teil häbi ei ole seda
ametit pidada?” Agent oli nõutu. “Minul küll
oleks,” ütles omanik, nimetas agenti “ärimeheks”,
lepingut “vastikuks”, ja kirjutas sellele siis vastumeelselt alla.
Õhk oli vihkamisest paks. Nukker agent, kes mõned aastad hiljem
jõudis üleriigilisse meediasse Aasta Kaalujälgija tiitli
pälvimisega (kadu 102 kilo!), ei öelnud midagi. Seisis ja kuulas.
Istus siis oma päevinäinud Scorpiosse ja sõitis minema.
Agent Ralf oli elus inimene. Ta ei olnud ära teeninud, et teda
tema ameti tõttu alandatakse.
Töö on
töö. Enamikel inimestel ei ole vabadust valida endale sotsiaalselt
prestiižne amet, mis ei tekitaks rutiini, stressi või vallandamishirmu.
Inimesed ei ole võrdsed. Või nagu üks meie näitlejatest
kord ütles: inimesed ei tea enam oma kohta. Nad käituvad nagu
äraspidised kommunistid, uskudes, et “rahas me oleme vennad ja
õed”. Autojuhid, treialid ja dramaturgid omandasid
mõttetuid maju, investeerisid ruut- ja kuupmeetritesse, käisid
Egiptuses ja Francis Goya kontserdil. Üks mu tuttav müüs maha
korteri, ajas väikest viisi bisnist “nagu kõik”, ning
elab nüüd oma viha välja kusagil Inglismaa
pärapõrgus põllutööd tehes. Kuid samas –
kõik tahavad paremini elada, miks selle kallal ilkuda?
Alternatiiv ebavõrdsuse ületamisele oleks kehvade
järeleaitamine mingilegi inimlikule tasemele. Ent ka säärasel
kompenseerimispüüdel on mitmeid ohte. Kanada ajaloolane ja poliitik
Michael Ignatieff on kirjutanud moraalse jälestuse ahvatlusest. Ta
kirjeldab, kuidas paljud abitöötajad, kes möllavad maailma
kriisikolletes ning püüavad veidikenegi ära hoida sõgedat
vägivalda, tunnevad ühel hetkel, et nad on teinud kõik endast
sõltuva, aga neid metslasi nad päästa ei suuda.
“Meie” püüdsime ja “nemad” ei saanud hakkama.
Nad ei saanud lihtsalt hakkama...
Tänane peaküsimus seoses
tööga on muidugi see, kas teda on või ei ole. Seetõttu
tundub isegi imelik hakata arutlema töö eesmärgi
kõlbelisuse üle või sellest, kuidas tööjaotus
lahendab näilise vastuolu era- ja ühishuvide vahel. Sest praegu ei
ole aega targutada. Praegu on küsimus ellujäämises või
väljasuremises.
Näiteks Pakistanis toimib sajandeid vana
peshgi-süsteemi, kus telliskive valmistavate põletusahjude omanikud
hoiavad terveid perekondi igavese võlalõa otsas, tagades endale
nõnda püsiva tööjõu. Küsimus
säärase töösuhte moraali üle on üles kerkinud
ennekõike Läänes. Pakistanis pole peshgi‘sse kuulumine
mitte trauma, vaid eelis: kui poleks seda, poleks ilmselt midagi. See on
poolvabatahtlik orjus, mille hävitamine tähendaks küll ühe
humanistliku ideaali teostumist, kuid suure tõenäosusega ka selle
ideaali nimel hävimist. Ja valge mees saab öelda: me
püüdsime, me tõesti püüdsime, kuid nemad...
Kes siin Eestis säärastes drastilistes tingimustes tegutseb? Isegi
Kreenholmi õmbleja võib endale kasutatud auto osta. Kuid moraalse
jälestuse ahvatlus, arvamus, et meie neegrid on ise oma saatuses
süüdi, töötud on ise oma elus valed valikud teinud ja
venkudest Tallinki koristajatele on nende olukord paras viiekümne
okupatsiooniaasta eest. Säärane jälestus nende va
stu, kes tuletavad ühiskonnale meelde selle moraalset
ebatäiuslikkust, meenutab üha enam ja enam olukorda, kus
töö olemasolu on lõplik argument. Siit edasi enam
väidelda ei tohi, sest see lõhestavat ühiskonda ning ei luba
kriisiajast üle saada. Loosungid “hoida kokku” ja “olla
solidaarne” lehvivad korraga ka nende parteide peakorterite ees, kes on
aastaid rebinud selle nimel, et õhutada sallimatust ning mõnitada
– vastavalt profiilile – kas tööandjaid või
töövõtjaid.
Seetõttu ei puuduta mu murekiri
seda, et Eesti inimene isetseb. Vastupidi: mulle tekitab hoopis rohkem
meelehärmi see, kui ühteliitmise ja raskuste ületamise retoorika
abil kutsutakse inimesi üles korrale ning soovitatakse neil raskel ajal
mitte lärmata. Ja veelgi masendavam on see, kui siia liitub eestlaslik
sotsiaalne apaatia. Vabatahtlik häälest loobumine, mis kajab ainult
sissepoole, kus peitub neeger onu Tomi isafiguur, kes ütleb: “Ei,
mina ei hakka vastu. Mina teenin.” (8. augustil esietendub Teatris NO99
“Onu Tomi onnike” -- toim).
Ametiühingute avalikud
piknikud Toompeal ja ühistranspordis peegeldavad seda jõuetust
hästi. Seetõttu ongi neid niivõrd kerge vastavalt soovile
kas naeruvääristada või demoniseerida. Ikka jõutakse
proletaarse klassivihani, kus kõiki eksistentsiaalseid probleeme
mõõdetakse ainult sissetulekute võrdsusega. Ent
küsimus ei ole ju tõesti selles, et muuta kõik inimesed
võrdseks – nad lihtsalt ei ole seda.
Samavõrd hirmutavad on ka neokonservatiivsed meeleolud kunstis.
Üha rohkem on teoseid, mis irvitavad revolutsiooni kui säärase
üle, teesklevad rahvuslikku ühtekuuluvust või tõstavad
kilbile üldtunnustatud moraaliga vastavuses olevaid väärtuseid.
Nende sotsiaalne lõppsõnum piirdub tõdemusega, et raha on
paha ning rikkaid tunneb ära väikeste silmade järgi. Siia liitub
üha enam ka moodne resignatsioon. “Need on inimesed, kes
löövad käega juba siis, kui nad pole püüdma
hakanudki.” ütles veidi aega tagasi üks Saksamaa
dramaturgiaprofessor oma õpilaste kohta.
Mu süda
rõõmustab saabuva laulupeo üle. Tõesti
rõõmustab, kuid ma kardan, kas ei hakka seegi meenutama
laulutundi “Onu Tomi onnikesest”, kus neegrid kogunesid selleks, et
unistada uuest Jeruusalemmast. “Lauldes naersid ja nutsid nad ning
mõned plaksutasid käsi või surusid rõõmsalt
üksteisel kätt, otsekui oleksid nad juba õnnelikult üle
jõe jõudnud,” kirjutab Harriet Beecher Stowe. Aga nad ei
olnud. Ja nad ei jõudnudki.
Ma arvan, et alustuseks piisaks
sellestki, mida Igna-tieff nimetab moraalse kujutlusvõime harjutusteks
– kujutlusest, et inimlik sarnasus on esmajärguline ja erinevused
teisejärgulised.
Seda ka sinu jaoks, neeger Ralf.
P.S. Sattusin hiljuti ühes Lääne-Euroopa suurlinnas
tõelise massimeeleavalduse tunnistajaks.
12 000 inimest
vooris minust loosungite, lippude ja ruuporitega mööda. Kuid kas ma
läksin nende marssivate inimeste sekka? Olin ma nendega solidaarne?
Ei, ma kõndisin hoopis lähima kohvikuni ja võtsin
komandeeringurahade eest ühe espresso.