07.11.2008, 00:00
Nii- ja naapidi loogikast
Kunagi, ilmselt oli see 1980ndate lõpuaastatel, juhtusin tegema
rumalavõitu nalja. Nalja, mis seostus hetketulemuste tõlgendamise
ja võimalike loogiliste konstruktsioonidega. Nimelt juhtisin ühes
kirjapandud loos tähelepanu võimalusele, et tol ajal
prügikastides elatist otsivate inimeste arvu silmanähtavat
suurenemist ei pea kaugeltki seostama vaid üleüldise vaesuse kasvuga.
Kuna on alternatiivne ja, miks ka mitte, teistpidi loogiline seletus. Mis ei
tulene prügikastide juures toimetavate inimeste arvu kasvust, vaid seostub
prügikastide sisuga.
Sisuga, mis nõukogudeaegsega
võrreldes oli muutunud tunduvalt mitmekesisemaks ja
märkimisväärselt rohkematele inimestele ahvatlusi ning
eluspüsimiseks võimalusi pakkuvaks.
Sest varem,
omaaegsel vaesel ajal, sai kõik tarbitud ja väljaviskamiseks ei
jäänud midagi üle.
Nüüd aga olid
võimalused niivõrd avardunud ning asju ja söögipoolist
sedavõrd palju kokku kogutud, et kõike seda ei suudeta oma
tarbeks kasutada ega ära süüa ning ülejäägid
rändavadki teiste rõõmuks prügikasti. Seega saab
prügikonteinerite ümber toimuvat pidada hoopis vastupidi
tõendiks laias laastus paranevast elust. Aga mitte väidetavast
vaesuse kasvust. Ning probleemi polegi. Vaat nii.
Muidugi pole
sellises absurdsevõitu naapidises loogikas midagi uut ega
ennenägematut ning kümneid ja sadu analoogseid mõttekäike
võib leida nii kaugest minevikust kui ka meie enese olevikust.
Näiteks olevat sageli ühiskondlikke saunu külastanud Rooma
keiser Hadrianus kord märganud üht oma sõjakaaslast-veterani
selga ja teisi kehaosi vastu seina hõõrumas. Küsides, miks
ta niimoodi teeb, ja kuuldes, et tal pole orja, kinkis Hadrianus mehele orje
ning raha. Kui aga keisrini jõudsid teated, et vanal veteranil on
tekkinud palju kingitusi ihkavaid järgijaid, olevat keiser soovitanud neil
jaguneda paarideks. Sest üks vaene ju sedasi toimida ei saa ja sellest
tulenebki tema probleem. On aga vaeseid rohkem – pole mingit
küsimust, sest lähtuvalt keisri loogikast saab üksteist
vastastikku seljapesemisel aidata.
Seesugusest loogikast
lähtuvalt on loomulikult reaalne jõuda Tallinnas ohvriteta ja
kannatanuteta liikluseni. Sest on ju igati loogiline, et lubatud
sõidukiirus on otseselt seotud liikluses asetleidvate traagiliste
juhtumite arvuga. Et kiirusel 40 kilomeetrit tunnis hakkab neid olema
vähem kui 10 kilomeetrit suurema lubatud tunnikiiruse puhul. Nii polegi
mingit kahtlust, et kiirusel null kilomeetrit tunnis jõuab vähemalt
teoreetiliselt (teoreetiliselt sellepärast, et ka seisvale autole
võib otsa joosta) soovitud eesmärgini. Või mis mõtet
on jätta mõned kohtuliku karistuse ära kandnud inimesed edasi
vangikongi, kui samast toimimisloogikast juhindudes võiks igaks juhuks
panna kõigepealt kõik kodanikud (meie variandis ka
määratlemata kodakondsusega inimesed) teismelise east alates trellide
taha, et seejärel saaks mõni pädev komisjon otsustada, kes
neist väärib usaldust nautida vabadust ega soorita kunagi tulevikus
ühtki kurja tegu.
Ning põhimõtteliselt samast
loogikast kantud juttu võib kuulda ka paljude meie transiidisektori
esindajate suust. Sest tõesti on ju igati loogiline, et iga kummardus ja
järeleandmine Venemaa suunal (mis ei tähenda, nagu peaks Idanaabriga
suheldes tegema perioodiliselt lollusi) toob enesega kaasa transiidivoogude
mõningase suurenemise. Mida olevat viimasel ajal kinnitanud ka see, kui
hästi meiega võrreldes on hakanud minema Lätil. Soomest
rääkima
ta. Kuid lõpptulemus on siin samuti ümmargune null. Kuna
mõne aja möödudes pärast kõigi Venemaa soovide
täitmist kaob, utreeritult öeldes, riikidevaheline transiit sootuks.
Ning alles jäävad vaid kaubaveod ühe riigi piirides. Mida
tõenäoliselt ei hakka korraldama kaugeltki mitte siinsed, vaid
hoopis teised ärimehed.
Kuid Venemaaga on niikuinii erilised
lood. Ja arvata, et Vene kodanike ja Eesti julgeoleku vahel on mingi loogiline
seos, on heal juhul lühinägelik eksitus.
Loogika pidi
mõnikord olema raudne ning ilmselt sellepärast võib ta meid
vahel isegi relvituks muuta. Nagu see juhtus mõni nädal tagasi
ühes “Vabariigi kodanike” saates, kui arutelu teemaks oli
vahepeal kirgi kütnud Kultuurkapital. Ja kus PÖFFi peakorraldaja
Tiina Lokk oli ülal kirjeldatud loogikavariandist tuleneva
argumentatsioonisurve alla sattudes sunnitud kahetsusega nentima, et kultuuri
rahastamine alkoholi ja hasartmängude tuludest pole tõesti
eetiline. Mis teadaolevalt oligi kultuuri käekäigu pärast
muretsevate ja “korrastust” nõudvate poliitikute üks
põhiväidetest. Ning tõesti, on ju igati loogiline, et
ükski mõistlik inimene ei saaks aktsepteerida kultuuri
rahastamisallikana teiste inimeste õnnetust elust tekkivat tulu. Millest
tuleneb omakorda loogiline järeldus: viinajoojate ja pokkerimängijate
raha tuleb suunata mujale. Mida oligi vaja tõestada. Et jõuda
nulli. Kuigi tegelikult on liigjoomisele ja hasartmänglusele vaid üks
tõsiseltvõetav alternatiiv, üks võimalik
pääsetee, ning see ongi kultuur. Ehk, naapidi asendist jalgadele
pööratud loogikast tulenevalt on kultuur ainus valdkond, mille
rahastamine alkoholi ja kasiinode tulude arvelt tuleks eetilistest
kaalutlustest lähtuvalt üldse kõne alla. Ja oleks
tõesti loogiline.