30.10.2008, 00:00
Õnnetu(se) valem
Uue eesti ooperi puhul osutus tulemus ootustest märksa kehvemaks, leiavad Harry Liivrand ja Toomas Zupping.
Mari Vihmandi ooper “Armastuse valem”, esietendus 17. oktoobril
Rahvusooperis Estonia. Lavastaja Liis Kolle, dirigent Arvo Volmer.
“Kui lääge! Ha-ha-ha-haa… Lame! Nõme! Missugune
kitš!”
Sellise tsitaadiga ooperi libretost
võikski lühidalt kokku võtta helilooja Mari Vihmandi
uudisteose, mida ajakirjanduse poolt ootusärevaks aetud publik sai
näha 17. oktoobril Estonia teatris. Aga mingem konkreetsemaks.
Uueks algupäraseks ooperiks klassifitseeritud teos nimega
“Armastuse valem” (libreto Mari Vihmand ja Maimu Berg)
põhineb argentiina kirjaniku Esther Vilari 1985. aastal ilmunud ja
väidetavalt Saksamaal ja Argentinas kultusraamatu staatusse tõusnud
lühiromaanil “Nina Glucksteini matemaatika”.
Esietenduseks üllitatud Vilari eesti keelde tõlgitud (Mari Vihmand)
raamat pealkirjaga “Armastuse valem” osutub kahjuks vaimuvaese
armastusetraktaadi ja viletsa naisteka sümbioosiks. Vilar püüab
antiigiklassikute juhuslikke värsilõike kasutades paigutada oma
kirjatükki kõrvuti suurte aegumatute traagiliste armulugudega nagu
näiteks Shakespeare’i “Romeo ja Julia”.
Lühiromaan tegeleb aplombikalt “armastuse valemi”
leidmisega, kuid autori pakutud valem on justkui paremad päevad minetanud
neurasteenilise vambi kättemaks neile, kes kordki on tundnud armastust. Et
teised iialgi ei kogeks seda, millest ta ise kas siis lolluse või
võimetuse pärast ilma jäi. “Selleks, et meest igavesti
enda külge köita, ei tohi naine talle oma armastust enam kunagi
siiralt tunnistada,” väidab Vilari armastuse valem. Nii pidavat
naine muutuma iidoliks, keda ikka ja jälle vallutada. Ka kõige
tulisem ja siiram armastus kustub üsna kiiresti, kui ta peab lakkamatult
jäiselt seinalt tagasi põrkuma, ning viib armastaja meeleheitele
või enesetapule. Raamatu ideeline ühekülgsus, triviaalne
proosatekst ja banaalsed teemakesed nagu Õhtulehe olematu
suhtekorraldaja Stella “juhendid” saavadki saatuslikuks ooperi
libretole, millest omakorda johtub ooperi dramaturgiline tühjus.
Hea ooperi muusika ja dramaturgia peaksid olema niivõrd
väljendusrikkad, et ei balletitantsijatel ega tsirkuseartistidel poleks
vaja lavalist tegevust dubleerida (iseenesest professionaalselt sooritatud
etteasted). Vihmandi eklektiline muusika sisaldab ju huvitavaid
orkestraalseid seadeid ja veidi argentiinalikku koloriitigi (akordionisti
partii Jaak Lutsojalt), kuid on ülepaisutatult depressiivne. Juba etenduse
algusest peale muusikalist joonist rõhuv ärevalt minoorne tonaalsus
kujundab kokkuvõttes kogu ooperi emotsionaalselt staatiliseks ning
rusuvaks, armastus kui nauding ei vääri heliloojalt ühtegi
rõõmsat kujundit, kuigi õnnelikke hetki ju peategelaste
rikka juuditari Nina ja tangolauljast masside iidoli Chucho vahel on.
Seepärast jääb hoomamatuks ka ooperi finaalis peategelaste
surmaga kaasnev traagika.
Tundub, et Chucho tapmine austajate poolt
on võikalt loogiline – rahva kättemaks ajuvabade lugude
esitamise eest (ooperis laul “Astronaut ja Kuu”). Ennast rahva
(argentiinlaste!!!)
südamesse laulda pole selliste lauludega
lihtsalt võimalik. Ilmselt on Chucho enne ”valemi”
leiutamist laulnud palju ilusaid ja kirglikke laule (mida meie kahjuks ei
kuule). Versioon 2: Chucho, saades aru, et tema Nina ei armasta teda ja tema
loominguline anne on kadunud, viskub rahva hulka ning tapab ennast ise Nina
kingitud noaga.
Meie rahvusooperi solistid (Helen Lokuta, Rene
Soom, Riina Airenne) annavad endast vist parima, kuid kahjuks pole helilooja
ühelegi nende poolt kehastatud peategelasele a
ndnud erilist materjali näidata oma vokaalseid võ
;imeid ja näitlejameisterlikkust. Vihmand iseloomustab oma tegelasi vaid
väliselt. Vokaalselt oleks nagu tegemist pika teatraliseeritud
keskpärase tekstiga kooriteosega, milles meisterlauljate andeid ja oskusi
pole vaja raisata.
Ooperikoor ja ajakirjanike rolle esitanud
kvintett (Angelika Mikk, Janne Ševtšenko, Juuli Lill,
Andres Köster, Priit Volmer) tegid kehvast asjast saia ehk
tasemel etteaste nii muusikaliselt kui ka koreograafiliselt. Kas kiita tuleks
siinkohal lavastajat Liis Kollet või Brasiilia külaliskoreograafi
Ana Mondinit, või hoopis mõlemat?
Etenduse
õnnestunuima osa moodustavad kujundus, kostüümid (Ann
Lumiste) ja lavaline liikumine. Vilari raamatus pole tegevusajale
täpsemalt viidatud, kuid lavastuse esteetika lähtub
ebamääraselt 1940.–50. aastate glamuurist ja suurilmalikust
kitšist à la Evita. Palju oli visuaalselt meeldejäävaid
lavapilte, mida täiendasid kaunid kleidid-ülikonnad, assotsiatiivseid
pildiprojektsioone ning keegi ei passinud laval ei-tea-mida oodates.
Valguskunstniku (Airi Eras) töö väärib Estonia puhul aga
erandlikult kiitust – ei hoitud kokku elektrit ega värve.
Tummfilmina nähtuna oleks selline lavastus kindlasti huvi tekitanud
– et mis siis tegelikult toimub ja mis asju need kenad inimesed ajavad.
Ent kui see teos, nimetatagu teda ooperiks või muusikaliseks
seansiks, suudab pakkuda kellelegi hingeabi või teraapilist
tröösti, võib ettevõtmise kordaläinuks lugeda.