29.02.2008, 00:00
Rauno Elbi Wallenberg
Muusik Tiiu Levald kiidab noore laulja osatäitmist ooperis “Wallenberg”.
Mul oli 21. veebruaril õnn kohtuda teist korda Erkki-Sven
Tüüri ooperiga “Wallenberg”. Põhjuseks uued
tegijad Estonias ja seekord täiesti omamaised – peaosas Rauno Elp ja
dirigendiks Risto Joost.
Areeni veergudel Tõnis Kahule
antud intervjuus on Tüür öelnud, et “...ühe hea
kontserettekande energeetika võib olla midagi pöörast ja isegi
müstilist – tekib mingi nähtamatu kaarleek, mis liidab erinevad
mikrokosmosed saalis tervikuks...” ja samas teine autori kreedo
“...mulle enesele tundub mis tahes pealiskaudsus laastav oma
mõõtmetelt, aga masenduse asemel on ehk parem osutada aktiivset
vastupanu...”
Olles veel esietendusel kuuldu ja nähtu
mõju all, võin öelda, et ka kõne all oleval
õhtul toimis see nähtamatu kaarleek ja aktiivse vastupanu idee
kanti tegijate poolt äärmise pingestatusega saali.
Proloogi juhtmõte koorilt: “Mis on tähtis, kas see, et
aidatakse ja elatakse? Või see, et miks aidatakse?” lisas
visuaalsele kujundile (hubisevad küünlaleegid inimkätes
moodustamas lavale pentagrammi) selge, pingestatud põnevate pilli- ja
inimhäälte müriaadi, mis haaras kaasa kogu etenduseks.
Lavastusprotsessi ekstreemsus, milles pidid etenduse sündides
töötama Dmitri Bertman, Neeme Kuningas, Ene-Liis Semper ja Arvo
Volmer, on meile kinkinud erakordselt mõttetiheda ja sümbolirikka,
tõeliselt nüüdisaegse lavastuse.
Rauno Elp, kes
viimastel aastatel on tõusnud muljet avaldavaks tegijaks nii vokaalselt
kui karakterrollidelt, lausa jahmatab oma töövõimega:
poolteist aastat tagasi Rossini “Tuhkatriinu” kergust ja
koloratuuri valdamist nõudev Don Magnifico roll, nüüd
hiljaaegu valminud, eelmisest stiililiselt ja vokaalselt hoopis erinevaid
oskusi nõudev Verdi “Rigoletto” nimiosa, ja viimase
nädala jooksul tulla publiku ette imeliselt küpseks saanud Eino
Tambergi “Cyrano de Bergeraci” nimiosaga ja esietenduda Wallenbergi
rolliga!
Kui lavastuse ülimalt fantaasiaküllane visuaalne
kontseptsioon on viidud kujutletava 42. sajandi vaataja silmadesse, mil ilmselt
ei tehta mingit vahet, kas sündmused on toimunud aastatel 1700 või
1942 – kõrvaltegelased on pandud liikuma tulnukatena,
kostüümid on täielik “segasumm” rokokoost Walt
Disney ja matrjoškadeni, siis Wallenbergi persoon ja saatus on
toodud kuulaja-vaatajani hingekriipivalt realistliku valu- ja
empaatiatundega.
Elp suutis rolli värskusest hoolimata
kõik nüansid kõlama panna – esimese vaatuse sinisilmne
enesekindlus, et ta suudab sellele kohutavale, tervet mõistust eiravale
masinavärgile vastu seista, tema tohutu valu ja jõuetus vabastavast
Rootsi passist loobuva naise otsuse puhul minna vabasurma ja muidugi
õudustäratav teise vaatuse lootusetuse, piinatuse kiirgus tema
silmavaates ja intonatsioonides. Rolli vokaalne partii ei ole kergete killast,
kuid Elbilt kõlas iga fraas ja iga sõna kukkus kuulajale
sülle.