Siluett - Eesti moeloomingu kvintessents
Kuigi me sel kevadel ühte pool sajandit ilmunud emakeelse moeajakirja
värsket numbrit käes ei hoia, ühtib terve põlvkonna
eestlaste jaoks mõiste mood paljuski ajakirjaga Siluett.
Koolipõlves riietusime malevavormi, mille prototüübid leiab
1970ndate Silueti noorte eriväljaandes. Hiljem pusisime Silueti
lõigete abil kokku riideid, mida poest saada ei olnud.
Ning
kodustasime mõisted anorak, reväärid, käänised,
passed, põõnad, salakinnised ja soosid – kõik, mida
praegune kirjasõna suht vabakäeliselt tõlgendab, kuid
millest Siluetiga koos kasvades oli selge pilt. Kasinad olud ja ajastu
ideoloogiline kõrgepinge jäid professionaalsete moekirjelduste ja
poppide kaanetüdrukute taha peitu.
1958
Nagu teatab ajalooline õiend, hakkab 1958. aasta mais ilmuma
aasta varem asutatud Tallinna Moemaja väljaandena ja Eestimaa
Kommunistliku Partei Keskkomitee (EKP KK) loal bülletäänina
moeajakiri Siluett. Kokkuhoiust lähtudes esialgu ilma koosseisulise
toimetuseta, küll aga mõneteistkümneliikmelise
toimetuskolleegiumiga, kus istub koos kunstiinimesi (teatri- ja
kostüümikunstnik Natalie Mei, moejoonistaja Karin Siim-Juse,
moekunstnik Lygia Habicht, tekstiilikunstnikud Mari Adamson ja Hilja
Kulles), tehniline personal ja ühiskonna esindajaid.
Viimase
rollis on pikka musta nahkmantlisse riietuv Hamlet Tiits,
korpuseveteranist ajakirjanik, mitte küll moeasjatundja, kuid
“stilistina” tugev.
Žurnaal tuleb
32-leheküljeline, koos lõikelehega. Esimesse numbrisse mahutatakse
nii kevad-, suve- kui ka sügismoed, lapsed ja daamid, peokleidid ja
töötunked, tagakaanele veel paar põikirida peakatteid. Nime
osas tuleb arutlusele ka “Aastaajad”, kuid jääb
“Siluett” kui kaasaja moe olulisimaid komponente. Kaanehinnaks on
15 rubla.
Esmane trükiarv piirdub 30–40 tuhandega. 1964.
aastaks on see aga 36 000 eesti- ja 140 000 venekeelset ajakirja.
Tänapäevases mõistes mammuttiraaž kasvab kiiresti, ulatudes
50 000 ja 370 000ni, mingil hetkel kuni poole miljonini, astudes nii
sotsaegse moepiibli Burda kannale. Kioskites ja külapoodides on ees
ootamas noorte peokleite propageeriv Festivali moealbum ning naabrite
turuliidrid Žurnal Modõ, Modõ Sezona ja Rigas Modes
tiraažidega kuni 150 000. On teada, et need annavad aastas ligi miljon rubla
kasumit.
Viis aastat hiljem, 1963. aasta aprillis moodustatakse
Tallinna Moemaja juurde neljaliikmeline Silueti toimetus, kes vastutab kaks
korda aastas ilmuva põhinumbri ja kord aastas eraldi Laste Silueti eest.
Moemaja direktor Anita Burlaka teeb valitsusele mustvalgel selgeks, milline
ülikomplitseeritud ettevõte ühe kaasaegse moežurnaali tegemine
on, sest selle juures ristuvad üksteisega kaheksateist kunstiharu ja
erialaoskust: moelooming, rõivastuse konstruktsioon, tehniline
joonestamine, moeillustratsioon, fotokunst, dekoratsioonikunst foonide
pildistamiseks, valgustehnika, juveelikunst, jalatsi- ja kübarakunst,
jumestaja, juuksur ja kosmeetik, tarbegraafika kaante, tiitrite, vinjettide
kujundamisel, sõnaline kaastöö, redigeerimine,
tõlkimine, korrektuur, filoloogia eestikeelse moeterminoloogia loomisel
– möödapääsmatu koostöö Teaduste Akadeemia
Keele ja Kirjanduse Instituudiga, kunstiteadlased ja pedagoogid toimetuse
kolleegiumis, polügraafia.
Silueti esimene peatoimetaja on
Bruno Roks, vana kooli ajakirjanik, keda võib seostada
eestiaegsetes lehtedes Madam Roxanne pseudonüümi all ilmunud
moearvustustega. Talle järgnevad aja jooksul Lilian Kosenkranius,
Käthe Kits ja Ell-Maaja Randküla. Veel on ameti
s vanemkunstnik-dekoraator Mari-Liis Küla, kes muretseb pildistamiseks
dekoratsioonid ja stuudio, ning esimene kunstnik-fotograaf Johannes
Külmet.
Nii nagu Eesti mood ei alga tühjalt kohalt koos
esimese moediplomi väljastamisega Riiklikust Tarbekunsti Instituudist
1947. aastal, vaid see õilmitseb moeateljeede võrgustiku kujul
esimeses vabariigis, on ka Siluetil hulk ennesõjaaegseid
eelkäijaid: Maret, Huvitav Žurnaal, Ajakiri Kõigile, Taluperenaine,
Eesti Naine, milledest on tuttavad teatrikunstniku taustaga Karin Siim-Juse ja
Silvia Leitu moejoonistused.
Esialgu kehtib lehekülgede
vormistamisel tööjaotus: ühed joonistavad, teised
mõtlevad tegumoed välja. Selleks korraldatud konkursile laekuvad
ideekavandid ümbrikutes, millel salasõnad “Astra”,
“Bel-ami”, “Kati”, “Miška”,
“S.O.S.”, “Sputnik Nr. 3” jms. Järgnevalt muutub
mõni hallina pakutud poolmantel hoopis kollaseks, sest maketi autor
näeb niimoodi ette.
Lehekülgede kavandid maalitakse
suuremõõdulistele papp-planšettidele. Kahjuks läheb
trükis kaduma mõni valge guašiga tipitud pärlisära
või šarmantne hall smokingus härra oimukohal, kuid
töö käik on mitu korda põhjalikum kui praegusaja
kunstitudengite hindamiste väljapanekud.
Esimese numbri
kolleegium alustab kooskäimist 1958. aasta jaanuari esimesel
tööpäeval. Tunda on entusiasmi detailidesse süvenemisel.
Moemaja peakunstnik Helga Maranik pöördub Natalie Mei poole:
“Kuidas, sm Mei, teile meeldib mantlite leheküljel asetseva poisi
näoilme?”
Mei: “Minu meelest on poisi trotslik
näoilme väga tore ja koguni lõbusat meeleolu tekitav, kuid
reisileheküljel soovitaksin naisfiguuri käes olevat kotti kergelt
toonitada, ühtlasi paistab mulle, et käsi figuuril on liiga
väike.” Vaetakse ka “erinevate valguste küsimust”
mõne naisefiguuri juures ja seda, et “lapse jalas olevad sandaalid
paistavad vanade ja väga kulunutena, kuid nii ilusa kleidi juures peaks
kindlasti olema ka uued jalanõud”. Leitakse, et venekeelne tekst
rikub žurnaali kujunduslikku külge ning see paigutatakse lahtisele
vahelehele.
Lamedapõhjalise kübara, varrukateta kleidi,
kolme pärlirea ja klipskõrvarõngastega kaanetüdruku
büst-portree kauniduses ei kahtle keegi, kui vaid “sm. Koiki
juukseid ja suunurka pisut retušeerida”. Esimesed Siluetid on
praegustest ajakirjadest sentimeeter kõrgemad ja poolteist laiemad.
Hiljem suureneb formaat 25 korda 33 sentimeetrile.
Ühe
moeeskiisi honorar on 100 rubla (enne rahareformi, mil üks null tagant
kaob). Lehekülje joonistamise eest makstakse 600–800 rubla,
lehekülje maketi kavandamise eest 150 rubla, esikaane kujunduse eest 400
rubla, figuurifoto esikaanel on 100, maastik 80 rubla. See on helde tasu
võrreldes masinakirjutaja-sekretäri 450- ja käskjala-koristaja
300rublase kuupalgaga.
Esimeste numbrite eestikeelne tiraaž
müüakse läbi mõne päevaga, kogu venekeelse on juba
ette ära tellinud Moskva Ajakirjandusliit. Väljastpoolt Eestit saabub
tuhandeid tellimusi, neist kaugeim Aucklandist Uus-Meremaalt. Innukad
fännid pommitavad hilineva numbri puhul levifirmat Raamat Postiga kuni
seitsme meeldetuletuskirjaga. Ühele Müürivahe tänaval asuva
toimetuse ruumidesse trüginud sõjakale daamile vastab tehniline
toimetaja külma rahuga: “Küll te saate oma ajakirja, mood ei
vanane ju.”
1968
64-leheküljeline Siluett on heal paksul paberi
l, suureformaadiline ja oma stiilsuse kõrgpunktis trooniv moeajakiri
(tiraaž eesti k 50 000, vene k 230 000, hind 1 rubla ja 50 kopikat). Selle
kaudu jõuab moerevolutsiooni kauge kaja lugejani nüüd neli
korda aastas. Kellele ema, kellele tütar, konservatiivne ja popp
eksisteerivad lehekülgedel käsikäes. Toimetuse kolleegiumil on
aga pinnuks silmas Tiiu Akbergi uusjuugendlikud figuurid, mida 80
protsenti naisi ei mõistvat, ning samal põhjusel(?) kaob
meestejoonistustelt kehassetöödeldud puusapükste kinnise
loomupärane volüüm. Mari Aakre pikakoivaline noortemood
häirib “rahva häält” samuti nagu
“eemalehoidvad jalad” ehk ajastule tüüpiliselt
harkisjalgseid poose võtma asunud liiga lühikestes kleitides
mannekeenid. Ka Mari Kanasaare avangardse käekirja suhtes kohtab
pedagoogist retsensendi poolt mõistetamatut pedantsust, samas tabab
kunstnikust kolleegiumiliige Ülo Sepp täpselt kümnesse:
“Kanasaare leheküljed torkavad teiste hulgast silma, oleks huvitav
teada, kui virtuooslikult ja efektselt võib üldse veel joonistada.
Liigitan Kanasaare maailmaklassi, kõik, mis tema joonistustes on
hüperbool, on täiesti usutav ja sobiv, samas kui mõnel teisel
mõjuvad need joonistusveana.”
Üleilmse etnolaine
harjal on mitmel 1968. aasta kaanel lambanahkne kasukas, kirjatud kindad ja
suurrätt. Rahvusliku pärandi hõlma ei hakka ükski hammas.
Balansseerimine lääne moe ja nõukogude rahva harimise vahel
nõuab aga tegijatelt diplomaadioskust. Sest “kui noored hakkavad
informatsiooni popiks otsima väljastpoolt, võib asi hoopis hulluks
minna”! Uskumatut vastureaktsiooni tekitavad uuendused, nagu näiteks
pükskostüüm “vabandatakse” kuidagi välja ja
surutakse rubriiki “Sportlik laad” või “Teile,
noored”.
Moe suurim vaenlane on juhuslikkus, veel ei oska
keegi aimata, et tulevikus on stiilimiks kõva tegija. Sestap satub
triibuline kott ruudulise mantli kõrval rubriiki “Luubi
all”, nagu ka koolitüdrukute lahtised lokid ja suure vaevaga
tupeeritud soengukiiver. Kritiseerimine toimub liigagi näägutavas
toonis – kas ei tuleks siit otsida ühe põlvkonna
moekartlikkuse juuri?
Lisaks moele pakub Siluett muudki harivat.
Kunstiajaloolase Ella Vende ladusad lood moe ja kunsti seostest talletuvad
väärtuslikuks moeajalooks, mille väljaandmine eraldi raamatuna
on olnud kaalumisel ja oleks aktuaalne ka praegu. “Moeleksikon”
seletab esemete ja nähtuste tagamaid, “Silueti kirjakastis”
vaetakse probleeme, mille küsimuseasetusest on hoomata, et need on
koostatud tegijate endi poolt. “Välklõige” ärgitab
ka kobakäppa alt laienevaid pükse ja vesti õmblema.
Pucci-mustrilise särpvööga tuunika välklõikel pahvib
blond BB tüüpi modell Tiina šikilt sigaretti. Oh ajad, oh
kombed!
1960ndate keskpaigast on toimetuse palgal kolm
moekunstnikku: Mari Kanasaar, Kristel Hmelnitski (Leedjärv) ja Maria
Kalling. Kuni skandaal koosseisu laiali paiskab. Põhjuseks praegugi
väga päevakajaline visuaal, nn Malta risti ehk ka
Vabadussõjaristi kujuline ketiripats 1970. aasta kevadnumbris, Oivi Vare
moekollaažil. Et tegu on moeasja, mitte teadliku provokatsiooniga, võib
veenduda sealsamas, järgmise lehekülje moefotodel välismaiste
modellide peal. Kolleegiumil on “apsakas” kahe silma vahele
jäänud, kuid pärast ajakirja ilmumist saab ristikesest
punapartei peakorteri punasele vaibale kutsumise juhtum, mispeale
parteiliikmest lehekülje autor lahkub moemajast sootuks, direktor
tituleerib endise toimetuse f
ašistideks ja asemele tulevad uued, Vilma Sepp ja Evi Aren. Mari
Kanasaar “tagandatakse” Laste Siluetti.
1978
Poolemiljonilise trükiarvuga ajakirja
paberitonnid tulevad Komist, trükikoda on Kaunases. Et vagunid soovitud
suunas liikuma hakkaksid, käib vaatlejana kohal moemaja inimene, kelle
komandeeringukohver koliseb Vana Tallinna pudelitest.
Nii nagu
mantlipikkus hüpleb 1970ndate alguses ülevalt alla, kõigub ka
Silueti mõõt. 1971. aasta sügisest muutub see standardseks,
võtab 1973 endised kabariidid tagasi ja jätkab aasta hiljem kuni
lõpuni taas väiksemana. Sellele vaatamata on 1972. aasta
väiksemõõdulisele suvekaanele mahtunud kaks täies
pikkuses mannekeeni traditsioonilise portree asemel. Kristel Hmelnitski hoogsa
musta pintslitõmbega naisenägu kollasel taustal (1969/sügis)
jääb põhinumbri ajaloos ainukeseks joonistatud kaaneks.
Silueti mannekeenid on nime- ja nägupidi niisama tuntud kui Liis
Lass ja Tanel Padar praegu: Faime, Illi, Tiina, Larissa “Lisso”,
Juta, Garibaldi, Jüri, Mati, Kenno... hiljem Ly, Kirke, Pille, Tiina,
Piia, sealt edasi tuleb vahetus, keda enam nimepidi ei teata, kui välja
arvata Eesti Missi tiitliga Cathy Korju. Faime Jurnole võiks
anda enimpildistatud covergirl’i tiitli, kuid kaanel on säranud
enamik fotomodelle (sõna “modell” ei ole kasutusel). Aegade
jooksul on sellele pildistatud “inimesi tänavalt”:
filminäitlejad Larissa Lužina, Mare Garšnek, Mariana
Leover (“Pimedad aknad”), laulja Marju Kuut, koolitüdruk Anu
Saagim, moepromootor Enelin Meiusi.
Fotosessioonid toimuvad hoolega
valitud paikades, modernsetes saunsuvilates, Lillepaviljonis, kunstnike
ateljeedes, näitusesaalis ja muidugi kaunis Eestimaa looduses. Üht
sellist, õitsval lilleaasal toimunut tutvustab pisarateni emotsionaalne
tekst: “Inimese keel on selleks liiga puine, et seda fotot kommenteerida.
Öelda, et väikesel puhvvarrukatega kittelkleidil on V-kaelus –
Vähe! – Oleks Siluett fotoajakiri, kutsuksime lugejaid parimat
pildiallkirja nuputama. Arvatavasti ülistataks neis elu ja ilu, noorust ja
loodust. Meie aga kiidame andekat fotograafi Boris Mäemetsa, kes meie
sitskleidid nii oskuslikult jäädvustas.” Jah, vanasti oli rohi
rohelisem ja sitskleidid glamuursemad!
Iga Siluetis ilmunud pildi
eest teenib mannekeen 5 rubla. Sama taks kehtib nii kaaneportree, täispika
figuuri kui ka pildile jäänud soki või sõrmkinda
eest.
Kõik teemad, mida toimetuses välja pakutakse, ei
jõua ajakirja, kuid oleksid atraktiivsed kaanepealkirjad ka täna:
“Vaba aja veetmine noortele spetsialistidele. Uue aasta ball ja karneval
eakamatele sobivates mõõtudes. Matuseriietus. Surnuriided. Millal
tohib kanda vööd?”
Kõigile teeb peavalu kuni
üheksakuine trükitsükkel ja masendav trükitehnika.
Lapsukese planeerimisel ei ole enam mahti arutada proportsioonivigu, vaid seda,
milline vastutav töötaja bürokraatlikust trükimaffiast
kutsuda aru andma. Üldise pahuruse taustal arvab kolleegiumiliige Tiits,
et rahva kasvatamise kõrval tuleb ka kunstnikke kasvatada ning olla
moeparanduste sisseviimisel kategoorilisem. Kuna on saabunud signaal, miks
Siluett joogat tutvustab, leitakse pärast tervishoiuministeeriumiga
konsulteerimist, et harjutusi võib siiski avadada ilma joogale
vihjamata. Ella Vendelt ilmub 1983 viimane artikkel, jätku oodatakse
Valdeko Vendelt.
1988
Fotolehekülgedel, mida nüüd on Siluetis valdav hulk, on
õlad saavutanud maksimumi. Rahvas on pikisilmi oodatud fotodega m
oežur
naali juba kätte saamas, kui juba kostab hääli, et
õmblusmudelite puhul on just joonised loetavamad. Lõikeleht on
kõrges hinnas, selle järgi tuntakse Siluetti isegi Kuubas. Esimest
korda on peatoimetaja ametis moekunstnik, 1983 alustanud Ell-Maaja
Randküla. Traditsioonilise moeajakirjanduse funktsioon on pildialbumist
liikunud enam harivaks ja allikapõhiseks. Mujal maailmas levivat
lühikeste tekstide ja nupukestega nn kiirustava meedia trendi Silueti
massiivsete tekstiplokkidega kaetud lehekülgedel veel ei näe,
küll aga intervjuusid välismaiste fotograafide ja kunstnikega, kes
satuvad siia järjest sagedamini. Jüri Vendelini
ülesvõtted Kodaki slaididel lähevad aina paremaks, kuid
vähikäigul trükk järjest hullemaks. Moejoonistajate
nimekirja lisanduvad Liivia Leškin ja Zoja Järg, kes toovad sisse
80ndate maneeri.
Hüperinflatsioon ja 340 000-lise Venemaa
tiraaži äralangemine uue Eesti sündides saavad Siluetile
saatuslikuks. 1992. aastal ilmub kaks väljaannet, üks mummulises
kleidis, teine vateeritud vestis kaanetüdrukuga, millest saab Silueti
luigelaul. Viimane, jääkmaterjalidest kokkuklopsitud Siluett ei
erinegi palju kõige esimesest, ka selles on samade kaante vahel lapsed
ja emad, tööriided ja peokleidid. 40 000 tonni vaevaga hangitud
defitsiitset paberit jääb lattu kolletuma, kaubamärk läheb
moemaja järglasele.
Siluett, 35 aastat adekvaatset ajastuvaimu
levitanud moepiibel, kus oled sa praegu?
- Karin Siim-Juse
- Saima Loik
- Lygia Habicht
- Elga Leškin
- Selma Remme
- Helga Maranik
- Evi (Selvet) Aren
- Dagmar Isok
- Oivi Vare
- Kristel Hmelnitski-Leedjärv
- Mari Kanasaar
- Saima Krik
- Irene Kulgver-Truuts
- Vilma Sepp
- Luule Heapost
- Ell-Maaja Randküla
- Tiiu Akberg
- Heli Kohk
- Krista Kajandu
- Anu Stranberg
- Liivi Raid
- Mari Aakre
- Liivia Leškin
- Zoja Järg