Kuidas aga teha niisugune tõsine lugu söödavaks eestlasele, kes enamat kui riäälitisõu-kangelaste eraeluprobleemid kollase meedia kastmes pärast pikka päevatööd vastu võtta ei jaksa? Lihtne – tuleb sõnumit laulu, tantsu ja tolatsemisega lahjendada. (Ma muidugi ei usu, et neid õhtulehe-eestlasi teatrisse sadade kaupa satub, nii et siin on iroonia-paroodia-saega natuke vale võsa kallale tormatud). Lavastuses kasutatud "Noa laeva"-nimelise riäälitisõu kangelased on muidugi värvikad tegelased "elust enesest", nagu nägime juba Ojasoo/Karu palju teravamas/terasemas tükis "Asjade seis", aga liiga pikaks venib see ärapanemine. Ja diskokera tähesäras sooritatud laulu- ja tantsunumbrid ei tööta siinkohal enam nii valusalt nagu "Asjade seisu" noorte lavakate vapper vastuhakk labase maitse domineerimisele.

Peab tunnistama, et... pisut pikem prooviperiood oleks tulnud kasuks, et äratussõnumite tempot timmida, lohisevaid otsi koomale tõmmata. Otsetabamustest ju puudust ei ole – ühesuguse teibaga saavad vandenõuteoreetikud, laenuorjuse kehtestanud röövpankurid, Eesti riigi selgrootud ja lühinägelikud, igas suunas koogutavad poliitikud Ansipiga eesotsas, kes energia-probleemi olemasolu lihtsalt ei tunnista ega ilmselt ei hakkagi tunnistama, sest nemad usuvad tuhandeaastasesse nafta jätkumisse, jne. Need, kelle jaoks kehtestub elu lauses "kui pappi ei ole, siis keppi ei saa".

Kuidas tasakaalustada üleolev irve ja siiras idealism, selles on küsimus. Idealistlikku nooti toonitavad lavastuses katked Juhan Liivi ja Jaan Kaplinski luulest, mis viitavad, et apokalüptiline nägemus maailma lõpust ei pruugigi kiskuda kannibalismiks, vaid vastupidi – tarbimispainest vabana on elu ehk elamisväärsem – peeruvalgel, porgand põses?

Kui tõesti leidub saalis keegi, kes valib etendusejärgsel hommikul töölejõudmiseks mõne muu transpordivahendi kui oma liisitud maasturi, on kõik korras. Miski nihkus paigast, miski jäi paigale. Teater näitas, et mõtleb, suu laulab, süda muretseb...

Nafta!

NO93 lavastajad ning muusikalised kujundajad Tiit Ojasoo ja Ene-Liis Semper, tantsujuht Jüri Nael, osades Mirtel Pohla, Gert Raudsep, Tambet Tuisk, Jaak Prints, Kristjan Sarv. Esietendus 11. veebruaril, järgmised etendused 2., 3., 9., 10. märtsil.