Teatriring: Geomeetrilised kunstielamused: koodidega N079 ja 3DVJ
“Margarita ja Meister”. Lavastaja Aleksandr Pepeljajev. Osades
lavakunstikooli 24. lennu tudengid.Esietendus NO99 25. septembril.
Principles of Geometry & AntiVJ: Stereoskoopiline 3D-kontsert-show Kumu
auditooriumis 26. septembril Plektrumi festivali raames.
Saša
Pepeljajevi nimi müüb Eestis hästi. Tema uusima lavastuse
“Margarita ja Meister” piletid on otsas. Kellel juba
pääse taskus, saab selle vene klassika pärli järjekordset
töötlust kaeda.
Teatrist võib kirjutada igatpidi
– ainuke asi, mida teatriarvustus pakkuda ei suuda, on objektiivsus. See
on paradoks. Sest teatrietendus saab mõjuda kahtemoodi – ta kas
puudutab või ei puuduta. Esimesel juhul pole objektiivsus loogiliselt
võimalik, sest tunne, mis puudutusest tekib, on sügavalt
subjektipõhine. Teisel juhul on objektiivsus ainult näiv. Sest
tundetuse varjamiseks loodud pikad oskussõnade tiraadid võivad
küll kirjeldada hästi lavastuse tehnilist poolt, kuid teater on
siiski tunnetekunst, seega vastuvõetut endast läbi laskmata ei saa
objektiivsust samuti eksisteerida. Khm... tahtsin öelda siis, et mind
“Margarita ja Meister” eriti ei puudutanud. Liiga tihe, liiga
püüdlik ja liiga läbitöötatud, et tundele ruumi
jääks.
Pepeljajev on äärmiselt intensiivne. Ta
tahab maksimumi ja saabki selle, iseasi, kas maksimum on maksimaalne, mida
teatrilt oodata. Kui harutada “Margarita ja Meister” lahti, leiab
sealt palju väga häid hetki. On lummavaid stseene ja dialooge,
suurepärast grupitööd. Live-video lahendused on ägedad,
eriti Ješua Kolgata tee ja ristilöömise lugu. Berliozi
pea äralõikamine on samuti väga põnevalt lahendatud.
Samas: “Suurepärane kaameratöö!” on tihti lihtsalt
safeasi, mida öelda, kui suurt muud hinge ei jäänud.
Tahaks kiita ka koreograafiat ja lavakate suurepärast
füüsilist vormi. Tüübid keerlevad köitega õhus,
jooksevad mööda seina üles, tassivad igasugu asju ja üldse
võimlevad vahetpidamata. Pepeljajevi lavastused nõuavadki
näitlejailt head vormi ja vastupidavust, eks talle sellepärast
meeldibki töötada tudengitega – noored terved inimesed
vähemalt (mitte et eesti teatrinäitlejad oleks muidu vanad ja haiged,
lihtsalt ma ei kujuta ette näiteks Draamateatri truppi niisuguse
entusiasmiga tantsu vihtumas, nagu lavakooli tudengid seda “Margaritas ja
Meistris” teevad). Eriti hea on tants-kakluse stseen. Nende kahe
spordiala piirid hägustuvad mingil hetkel ja tulemus on vinge.
Jah, visuaalset naudingut Pepeljajev pakkuda oskab. Tema lavastuste
geomeetria on paigas, sünkroonid töötavad. Kuid meeleelunditele
on informatsiooni proportsionaalselt liiga palju võrreldes
sõnumiga “vaimuelunditele“.
Lavastuse
sõnalise osa lahendus on kihvt. Kõik poisid on Meistrid ja
tüdrukud Margaritad, vaheldumine on põnev. Laused tükeldatakse
mitme näitleja vahel, kasutatakse palju kordusi ja kaja. Sõnaline
dialoog on kohati viidud füüsilise dialoogiga nihkesse, isegi
vastuollu. Tulemus on paeluv ja sürreaalne.
Nii palju head
võiks kokku anda parima, kuid paraku ei ole see tehe nii lihtne. Ikka
tuleb nõrgem tulemus, kui võiks. Liiga palju muutujaid, aga
vähe puutujaid; nii palju üle, et jääb hoopis puudu. Tervik
kannatab osade rohkuse ja isepäise täiuslikkuseihaluse käes.
Pepeljajev õppis ülikoolis keemiat. Reaalteaduste tausta ja
armastust geomeetria ja füüsika vastu on tema töödes
tunda. Kahjuks liigagi pal
ju. Absurd on loogiline, juhus planeeritud, kineetilisust on nii palju, et see
on juba staatiline. See sööb natuke ära potentsiaali, mida veidi
vaba õhku võiks avada.
Pepeljajev teab, mida ta teeb.
Publik teab, et see on hea. Aga tahaks teadmise asemel rohkem tunda, lasta
ennast kunstil “eemale puhuda“, mitte kontseptsiooni alla
liikumatuks mattuda.
Plektrumi festivali tiimil õnnestus
Eestimaale organiseerida maailmakuulus videokunstnike rühmitus AntiVJ.
Selle liige Joanie Lemercier andis laupäeval koos Prantsuse
elektroonikaduoga Principles on Geometry Kumus 3D-kontsertetenduse. Tegemist ei
ole tavapärase VJ-värgiga, kus miksitakse ja efektistatakse
videolõike. Lemercier ei näita filmi, vaid genereerib ja kontrollib
3D-pilti laivis. Eelrenderduseta. See on abstraktne, rõhutatult
mustvalge, 80ndate arvuti-3Dd meenutav wireframe-pilt (koosneb kontuurjoontest,
mitte pindadest). Kui tahta siiski mingit ettekujutust asjast filmi
näitel, siis võib meenutada näiteks Steven Lisbergeri
“Troni“.
Pimedas saalis mustal ekraanil hõljuvad
valged kontuurid mõjuvad lummavalt ja õõvastavalt. Nad
räägivad lõpmatusest, tühjusest, samas ka
mõõtmatu aegruumi omamoodi mõõdetavusest. Sama
lummav ja õõvastav kui pilt on ka heli. Principles of Geometry
ideelised alged on selgelt 70ndates, tunda on Zodiaki ja Boards of Canada
hõngu. Jõuline ja tungiv muusika saatmas ekraanil sündivat
abstraktset ja geomeetrilist odüsseiat haarab üleni endasse, viib
kaasa. Võiks ka veidi kritiseerida: ekraan oleks võinud suurem
olla, veidi rohkem narratiivsust poleks kahjuks tulnud. Ja need puud udus, mis
vahepeal ekraanil sõidavad, mõjuvad kogu selle abstraktsuse
vahele sama kohatult nagu Pepeljajevi lavastuse veiderdav Peemot. Kuid las puud
ja kassid olla, mõnikord on hea nautida suhet ruumiga ja kiita
kolmnurki. Neid, mis puudutavad hinge. “Margarita ja
Meistriga” on kohati rohkem selline “kolmnurk
kõhus”-tunne. Aga eks see ole maitse asi, kuidas keegi oma
kujundeid soovib.