03.04.2009, 00:00
Teatriring: Miks, kuidas ja kellele.
“Kuidas seletada pilte surnud jänesele”
Autorid-lavastajad Tiit Ojasoo ja Ene-Liis Semper. Esietendus 10.
märtsil teatris NO99.
“Hecuba pärast”
Autor-lavastaja Priit Võigemast. Esietendus Linnateatris 21.
märtsil.
“Can’t Get No Satisfaction”
Koreograaf-esitaja Mart Kangro. Esietendus 21. jaanuaril Kanuti Saalis.
Lugenud läbi päevalehtede pröökavad vastukajad NO83
esietendusele, sigines nõutus ja kogunes kahtlus, et kas me vaatasime
ikka sama lavastust. Jõuliselt ja meelevaldselt suunati teravik
“surnud jänese” peale, ja tähelepanu alt põgenes
täielikult Joseph Beuysi 1965. aasta aktsioonist nime saanud lavastuse
pealkirjas too palju tähtsam küsimus – “kuidas
seletada”?
Kuidas sajatavast või hädaldavast
monoloogist saaks konstruktiivne dialoog, kuidas kommunikeerida kunsti –
nii horisontaalsel kui vertikaalsel teljel, valdkondadevaheliselt ja
rahastaja-tegija-tarbija suunal. Kus on see koht, ja milline on see keel, kus
ja milles koorijuht ja klaasipuhuja, lavastaja ja ehitaja üksteisega
suhtlema saavad hakata?
Anno 2009, kärbete ja kriisi ajal, on
olukord, kus ühel ja samal ministril on võimalik pidada üks ja
sama tänukõne kunstnikele või jalgpallimeeskonnale,
vahetades lihtsalt mõned sõnad ära, ilma nimelise
kokkulangevusetagi konfliktne ja suure draamapotentsiaaliga. Laval markeeritud
spordi puhas ilu (ega tugitoolisportlasest telepilditarbija ju ei mõtle,
kui palju valu, higi ja pisaraid ja tuima trenni ühe kulla kojutoomiseks
on kulunud, nagu ei mõtle ta ka teatrisse minnes, kui rutiinne see
õhtust õhtusse ühe ja sama kordamine võib olla,
või kui kiiresti hakkavad tantsijal kondid ülepingest valutama) ja
näitleja okset pritsiv suudlus naisele on katsed näidata hariliku 180
kraadi asemel vaatajale tervikpilti, seda, mis eelneb ja järgneb
“sooritusele”.
Too kraanajuht või ehitaja, kes
seisab moodsa kunsti taiese ees sama suure hämminguga kui jänes
kunstisaalis seinale riputatud inimese ees, see vaikus ja arusaamatus on
valukoht. Sest nõrgemate närvidega inimene ütleb, et mida te
mind mõnitate. Tehke sellist kunsti, milliest inimene ka aru saab,
muidusööjad ja rahva rahakoti peal parasiteerijad. Jutt kutsumusest
ajab liinitöölisel juhtme kokku.
Hoopis omaette
küsimus on see, kas karta ja karistada tuleks küündimatut
ministrit, kelle “palga sisse” käib märjakssaamine ja kes
pannakse posti vastavalt valimiste tulemustele, või hoopis neid, kes
teavad, mis on ja mis pole kunst ja kultuur. Nemad teevad ametlikku
kultuuripoliitikat. Nemad annavad ministrile nõu, nemad istuvad
kultuurkapitali nõukogudes, nemad istuvad riigipreemiate žüriides,
nemad jagavad raha. Aga lihtsam lahendus näib olevat jänese nahk
turule viia.
Linnateatri noored üritavad iseendale ja vaatajale
seletada, miks nad igal õhtul lava peale kipuvad, ja miks nad ilma
teatrita elada ei saa. Ja miks nad ei öelda ei oska – otseselt
kultuuripoliitikat siin ei aeta, kaudselt küll (sest kui näitleja
palk oleks selline, millega saaks rahuldavalt elada, ei peaks hommikust
õhtuni haltuurat kõrvalt tegema ja ennast killustama).
Sest hommikune reklaamisisselugemine, pärastlõunane
klounimängimine kuskil kontserdil, vahepeal laps trennist koju ja proov ja
siis õhtul “Hamlet” – näitleja on ka inimene.
Muidugi, aga kas MuPo kontrolör ei ole või? Siit edasi viib
tupik.
Mart Kangro (kes on lavastanud ka “Kuidas
seletada...” nüüdistantsu stseeni) küsib oma viimas
es lavastuses, ennast liigutuste kordustes taluvuse piirini viies, end
verbaalselt õigustades ja kujuteldava dramaturgiga vesteldes muu hulgas
ka seda, kas on võimalik mängida läbikukkumine läbi juba
laval, et ei oleks vaja oodata etenduse lõppu, pingutatud aplausi,
veelgi enam, esimesi arvustusi, enne kui selgeks saab, mis su ponnistusest
kohale jõudis ja mis ei jõudnud.
Niisiis,
“kuidas” küsimus on säästuaja teatris üleval,
ja üldse mitte üksnes “kuidas üle elada”
mõttes. Ja kui mõtlemapanev resoneerub meelelahutuslikuga, ilma
et üks teisele üleliia lõivu maksaks, ei ole põhjust
nuriseda.
Empaatiapüüd ja soov üksteist mõista
muidugi raugeb kohe, kui avad mõne vastukaja kommentaarid ja loed, et
“siil võsast, ka metsaelanik” arvab nii: “Inimestele
on vaja ikka kõigepealt tööd ja leiba. Kultuur tuleb
pärast seda, kultuuri võivad “tarbida” need, kel aega
ja raha ülearu. Teiseks, kultuur kuulub ja tehakse seda rahvale, mitte
kitsale “kultuuritegijate” endi siseringile, a la paneme sitajunni
näitusele ja see on kunst. Minister on rahvasaadik, ja peab hoolitsema
rahva/riigi kultuuripoliitika eest ja vastutab rahva ees, mitte mingite
kulturnike ees, kes peale mõttetu jahumise muud teha ei oskagi.”
Kuidas seletada sitajunni siilile? Tiit? Priit? Mart?