Transatlantiline kohtumine
Artist Tallinn 73 on DJ Julius, kes
Eestis elades liikus ringi Raul Talviku nime all ning tegutses nimekas
indie-bändis The Chance. Aastast 1991 elab ta Ameerikas, Washingtonis. Julius
tegutseb seal peakujundajana isiklikus disanifirmas RSQ Solutions, DJna ja loob
muusikat. Sellest värskeim mängib Umblu uuel väljaandel ning on alljärgneva
transantlantilise korrespondentsi põhjuseks. Niisiis, Julius…
Mis on momendil tantsumuusikas kõige põnevam?
Esiteks
juba tavanähtuseks kujunenud mitte-4/4-mõtlemisviis Lääne-Londoni tegelaste
eestvedamisel, teiseks fakt, et LFO on kohe-kohe jälle moodne, ja kolmandaks on
(mustanahalised) ameeriklased taasavastanud ehtsa soul-muusika.
Mis on kõige kohutavam?
Vaata Renaissance/Ibiza/Cream
jne.
Oled viimasel ajal mõne hea rock’iplaadi avastanud? Mõnes muus
žanris?
Tunnistan ausalt, et juba kusagil 90ndate algusest peale
pole mingil arvestataval kombel sellel stiilil silma peal hoidnud. Sorin ise
peamiselt vanades plaatides. Tõsisele jazz/ fusion-huvilisele soovitaksin
soetada George Duke’i loomingut kuni aastani 1979.
Nüüdisaegsete väljalasete
hulgast soovitan soojalt Fela Kuti jälgedes käivat ja Londonis ning Brooklynis
laineid löönud Antibalasit.
Miks paljud elektroonilised muusikud pöörduvad pärispillide juurde
õiget muusikat tegema?
Ühest küljest on moodne stuudio- ja
arvutitehnoloogia muutnud muusika või, ütleme siis, heli loomise võimalikuks ja
käepäraselt odavaks peaaegu kõikidele. Tänu sellele on ka “vabadust” ja
võimalusi/kombinatsioone/efekte/võimsust liiga palju. Pärispillide limiteedid
ongi nende võluks. Lühidalt öeldes: lihtsuses peitub ilu.
Tohutult palju räägitakse 11. septembri mõjudest muusikas: kas sa
kuuled neid mõjusid või on äkki neid ka “Autopiloodil”
kuulda?
Ehkki küünikud võivad muusikatki propagandaks kutsuda,
üritan ise endiselt sellest nii kaugele hoida kui võimalik. Ei saa samas
mainimata jätta, et mitmel heal sõbral tekkis ellu ühes oma sõprade/
pereliikmete/tuttavate kaotamisega valusaid lünki.
Hoolimata
suurkapitalistlikust propagandast on siinne tööstus/majandus uue meedia ja
tehnoloogia sektorite languse ja seejärel terrorismiaktide puhul
endiselt nõrguke. See tundub olevat peamiseks põhjuseks rahvuslikuks
peanorutamiseks.
“Autopiloodil” olevad helipalad on tegelikult
originaalkujul salvestatud 2000–2001 ja seega jäid ka ilma kaudsemate
mõjudeta.
Kirjelda ehk Kristjan Kalmi muusikat.
Idee Kristjaniga
loomingut jagada tuli alles projekti lõpus. Pärast tema muusika kuulamist ei
tekkinud idees aga mingeid kahtlusi.
Ma ei pretendeeri ennustajaks, kui
väidan, et sellelt mehelt kuulete veel lähitulevikus väga orgaanilise ja
originaalse lähenemisega loodud muusikat.
* * *
“Mingi hetk
hakkas mind see Avalanchesiga võrdlemine isegi nii palju häirima, et mõtlesin,
et ei ole mõtet neid lugusid üldse välja anda,” ütleb Kristjan Kalm.
Nojah,
tema lood joint-plaadil “Autopiloot” meenutavad oma helguselt ja õhulisuselt,
optimismi ja sirisevate meloodiate poolest veidi Avalanchesi albumi atmosfääri.
Kalm on mees, kes kuulab veendunult originaale, mitte mõttetut kopeerimist.
Tema lugudes on aga märk Kalm sees ning nende, juba aasta tagasi valminud
lugude sahtlisse jätmine oleks olnud kriminaalne. Tema muusika on ilus ja
kiigutav, maailm peab kuulma seda.
Hariliku, šabloonse ettekujutusega “elektroonilisest muusikust” pole
23aastasel Kalmil midagi ühist. Ta ei ole omas masinate taguses hermeetilises
maailmas elav, töötav ja vaikselt fantaseeriv nohiseja, kes keeldub
väljaspoolsetega kommunikeerumast. Kui tavaline elektroonik räägib kümme, siis
Kalm räägib tuhat sõna kilomeetris. Ta on õppinud Tartus meediat ja
konsultatsiooni, sõidab väikese tehnoloogiafirma konsultandi ametis kopteriga
Helsingi vahet ning pealiskaudse mulje põhjal töötaks ta pigem osaliselt
Lõhmusele kuuluvas investeerimispangas LHVs, kui et salvestab rahvusvahelist
muusikat osaliselt Lõhmusele kuuluvale plaadifirmale Umblu.
Muusikat on ta
õppinud ainult kõrvadega ja lugude produtseerimist alustas pisut rohkem kui
aasta eest. Kodus teineteisega ühendatud kaks arvutit päästsid tema pähe
kogunenud muusikaideed vangistusest
ajukanalites.
“See on muusikakuulaja teema,” ütleb ta. “Kui sa muusikat piisavalt
intensiivselt kuulad, siis ei ole päris võimalik, et sul ei teki endal ühtki
ideed, kuidas muusika kõlada võiks. Vahe on selles, kui julgelt sa peale
hakkad. Kättevõtmise asi.”
Kristjan jätkab: “Tähtis on, minu arust, mitte
tarbida, vaid proovida ise osa võtta. Ja pohhui, kuidas see sul välja tuleb. No
loed raamatut ja kui sul tekivad ideed, siis tuleks ka proovida kirjutada,
ükspuha kui sitasti see välja võib tulla. Sest vastasel juhul, mis vahet seal
kokkuvõttes on, kas sa loed-lugesid seda raamatut või ei.”
Õitsvas murdeeas kuulas Kalm abstraktset hip-hoppi. Menüüs Ninja Tune,
MoWax, DJ Shadow. Edasi otsis ta välja muusika, kust DJ Shadow’ sämplid pärit
on, ning jõudis 70ndate lõpu progeni, sealt…
“Muusika, mida ma kõige rohkem
kuulanud olen, on 60ndatest. 60ndate jazz ja 60ndate lõpp on tore periood ka
popmuusikas. Tekkis selline arranžeeritud ja psühhedeelne pop ning seal on ikka
üsna huvitavaid ja omapäraseid asju. Kõlavad mingis kontekstis kaunis
modernselt.
Selleks ajaks, kui ma muusikat tegema hakkasin, olin tugevalt
kinni 60ndate jazzis. Sämpleis olen kõige rohkem kasutanud 50ndate lõpu ja
60ndate instrumentaal-jazzartiste, neid trummaritest big-band’e ja… aga jazz on
selles mõttes kohutav asi, et seda on nii fucking palju, et tekib kerge
alaväärsuskompleks.”
Sämplitega tegutseb Kalm eriliselt peenelt.
Mikroskoopiliselt. Ta ei kasuta kohe-töötavaid loop-katkendeid, vaid lõigub
sümpaatsena tundunud muusikatüki nii pisikeseks kui vähegi võimalik.
“Ikka
kohe tõsiselt väikseks,” räägib ta. “Umbes nii, et kui viis sämplit ritta
panna, siis annab kokku pool sekundit.
Kui sul on “kitarri” vaja, siis
kurat, võta kitarrist, mitte terve kitarrisämpel. Kitarrist kõlab esiteks
paremini. Ja kui kitarrisämpel võtta, siis proovin teha nii, et ta ei kõlaks
nagu tüüpiline kitarrisoolo, vaid et juhtuks midagi uut ja huvitavat. Et tekiks
selline futuristlik kitarr. Selline, mida reaalselt ei ole võimalik mängida.
Selles on uba. Tuleb võtta neli-viis erinevat kitarrisämplit, lõikad nad
väikesteks juppideks ja hakkad neist kooki küpsetama.”
Kui tal esimesed koogid valmis said, paistis Kalmile, et need moodustavad
“ühe terviku”, ning selleks, et vaadata, kas need kellelegi ka isuäratavana
tunduvad, saatis ta küpsetised Raul Saaremetsa raadiosaate “Vibratsioon”
aadressile. See on siis teekond auditooriumini, mida Eesti noored
underground-muusikud on aastaid kasutanud, kuid nüüd on samal Saaremetsal
vedada ka plaadifirma ning Kalmi muusika seeläbi õnnelikult laserplaadil.
Mis sa arvad, kas sa 15 aasta pärast ka veel muusikat teed?
“Jaa,”
vastab ta jaatavalt. “Muusika tegemise puhul on see tegemiserõõm kõige lahedam.
Esimesed paar tundi iga uue loo tegemisest on kõige lahedam hetk üldse.
Tunduvalt lahedam hetkest, kui seda muusikat mängid või kuulad. Need esimesed
paar tundi, kui idee sünnib ja avastad, et see töötab, siis sel hetkel on ikka
väga hea tunne. Puhtalt selle tunde pärast, sõltumata muust, teen ma iseenda
jaoks muusikat ikka veel mitu aastat. Muidugi, kui ma mingisse erilisse
depressiooni ei satu.”
Seda viimast, loodame, et ei juhtu, sest Kalmist
paistab tulevat veel palju uut ja huvitavat muusikat, mida kuulates on ikka
väga hea tunne.