Sind huvitanud on kultuuri kulg.

Mind vabadus on huvitanud väga.

Juhan Viiding


Enam kui kultuuri kulg on mindki huvitanud vabadus, see olemuslik loov alge inimeses, selle äratundmine ja tunnustamine nii eneses kui teistes. Vaba inimese seltskond annab avarust olla – mis ei tähenda valikutest ega vastutusest loobumist, pigem vastupidi. Vabadusega kaasneb alati vastutus.


Õieti kaasneb vabadusega veel terve hulk vastasmõisteid. Mitte vabast tahtest ja paratamatusest ei taha ma seekord kõnelda, vaid vabadusest ja vajadusest. Olen veendunud, et põhivajadused on samad kõikidel olenditel – ja ometi tulevad juba järgmisel astmel sisse loendamatud ja isegi võrreldamatud erinevused. Nagu pole enamasti ühel inimesel abi teise prillidest, ei saa Puhhi sõber Tiiger söönuks ei meest, ohakaist ega tõrudest. Koera võib kasvatada taimetoitlaseks; kass jääb kiskjaks.


Selles mõttes on erivajadused kõikidel olendeil – ja välja arvatud üksikute puhul, kes on oma vajadustest üle, võivad need sageli sünnitada sõltuvusi. Ometi on suur vahe, kas inimese elukvaliteet sõltub südamerohtudest või kokaiinist, võimalusest kuulda klassikalist muusikat või kohalikku klatši; kas vaimse ja füüsilise heaolu tagab jalutuskäik metsas või pidu ööklubis. Aga mitte üht teisest ülemaks tõsta ei tahtnud ma siinkohal.


Vaid kõnelda vabadusest, mis elutundena eksisteerib alles siis, kui esmane eluks vajalik on olemas. Ehk pole juhuslik, et neis kahes sõnas – vabadus ja vajadus – erineb üksainus täht. Ja elupõlise korrektorina olen kogenud, et ühe tähe tähtsust ei tohi kunagi alahinnata.


Iseendale tuleks selgeks teha, kas me tõepoolest vajame kõike, millega endastmõistetavalt oleme harjunud, enamgi veel, millest usume end sõltuvat. Kas vajaduste vähenemine ei too kaasa vabaduse suurenemist?


Ja mis tahes koosluses tuleks endalt küsida: kas mõistame õieti teiste vajadusi, mis meie omadest täielikult erinevad, kas oskame neile piisavalt vastu tulla, austades iga olendi vabadust ja sellest tulenevat väärikust?


2


Õigus jääda muutumatuks

Õigus muutuda

Õigus oma mänguasju

käega puutuda

Juhan Viiding


Vabadus on inimese kaasasündinud omadus, tema pärisosa. Jumala suur kingitus on, et ta inimese sellesse maailma üksi on jätnud, vabana valima, otsuseid langetama ja tagajärgi kogema. Üks kauneimaid vabaduse sõnastusi, mida olen kuulnud, kõlab: vabadus kui ruum ennast läbi elada.


Inimene aga ajab ikka oma õigust taga, sest vabaduse ruumi ei koge igaüks, tõde ei ole ühiselt tunnetatav. Tammsaare leidis neis kahes sõnas – tõde ja õigus – ruumi tervele epopöale. Kui paljud sõdivad oma õiguste, kui vähesed tõe või tõelise vabaduse eest!

Tõeline vabadus ei ole tingimata kaos; ta kaldub isekorrastumisele. Küsimus on pigem selles, kas kord sünnib seest või seatakse väljast.


Kes siis ei mäletaks:

Vägivald armastab vabadust,

tahab ta võita ja vallutada,

vägivald igatseb vabadust

enda najale kallutada.


Vägivald armastab vabadust, armastab vabadust...

Põgene, vaba laps!

Paul-Eerik Rummo


Vägivald tahab vabadust võita, vabadusvõitlus tähendab inimese või rahva loomuomase iseolemise, enesemääramisõiguse eest seismist. Vabadus ei taha kedagi ega midagi võita; vabadus tahab üksnes olla – vabadus vajab olemise ruumi.


Üks ruume, kus kohtuvad erinevad arusaamad, on Vabaduse plats, endine Võidu väljak. Ja sinna kerkiv monument, mis ühtede jaoks seostub võidu (või kaotuse), teiste jaoks vabadusega. Nomen est omen – kas Vabaduse plats on paik, kus igaüks võib teha, mis tahab?


On see vabadus millestki või vabadus millekski? Ajal, mil mõttevabadus on pöördumas ajuvabaduseks, lakkab inimene imestamast.


3

Kõik, mis teen, on lõputu eelmäng, elusuuruse pildi

eluaegne joonistamine eluaegses vangistuses, eeltöö

sisemaale jõudmiseks.


Seal, sisemaal, pean pidama need kõned, ühekordsed kõned vabadusest.

Ja ainult need, kes mind lõpuni kuulavad, on vabad.

Neile annan siis oma vabaduse, mis minust läbi lendas.

Juhan Viiding


Kõik eelnev oli eelmäng selle tekstini jõudmiseks. Oluline tundub eristada vabadust vabadustest. Võib arutleda, kumma elus on rohkem vabadust – kas lapse või täiskasvanu omas –, aga paratamatult taandub see arutluseks vabadustest. Üks isa, professionaalne koolitaja Aivar ­Haller, seletas seda oma lastele nii: ringis on üks väike sektor seda, mida teha tuleb – ja üks väike sektor seda, mida teha ei tohi. Kõik ülejäänu moodustab vabaduse.


Mis enamjaolt on illusioon. Jaan Kaplinski on võtnud selle muutuse, mis toimus vähemasti kunstnikkonna elus omariikluse kehtestamise käigus, kokku sõnadega: haaremist bordelli. Ehk teisisõnu: nõukogude kunstnikule olid tagatud teatavad äraelamiseks vajalikud vahendid tingimusel, et ta kunagi ei tikkunud ületama rangelt valvatud piiri. Piir hajus – ja korraga tuli igaühel endaga hakkama saada senitundmatus olukorras, kombates äsja omandatud valusaltki silmipimestavat vabadust kississilmi nagu pikka aega pimedas ruumis hoitud ja siis valguse kätte viidud vang. Turuseadused kehtestasid õige pea uued reeglid ja sundisid mõistma: absoluutset vabadust ei eksisteeri, vabadus on alati suhteline, isegi kaaluta olekul on omad paratamatud piirid. Loodusseadused ja vaimsed seadused on ülemad kui mis tahes riigi seatud reeglistik.


Ja ometi on vabadus olemas – seda on tunda paljudes inimestes, kes elavad oma elu kooskõlas iseendaga, mitte pöörates ülemäära tähelepanu sageli ahistavatele oludele. Vabadus on tunne, mis inimesest läbi lennates jätab kustumatu jälje, mõistmise, et vaimselt vaba võib lõppude lõpuks olla kõikides olukordades. Inimese vabadusi võidakse alati piirata, õigusi rikkuda, inimest saab alandada, piinata, tappa... Vabadus aga on inimese pärisosa – ei vabadust ega väärikust saa temalt võtta keegi ega asendada miski.


Vabadus tundub mulle olevat hinge sügavaim vajadus – miks muidu köidab tõeliselt vaid see, mis vabastab?