“Vana targa mehe” õpetused noorele neiule
Rauna lugu on väga õpetlik, kuna väljendab keskmise eesti mehe arusaamu
mehe positsioonist ühiskonnas. Ühest küljest on tore, et jutt, mida räägitakse
tavaliselt saunas või õllekas, jõuab ajakirjandusse. Võiks öelda, et vastu
Rauna tahtmist (või mine sa tea!) saame teada, mida siis eesti mees arvab
võrdõiguslikkusest.
Kirjanikuna rüütab Raun enda mõtted arhetüüpsesse vormi,
et olla mõjusam. Ta on võtnud endale Carl Gustav Jungi “vana targa mehe” rolli,
kel on olemas piibel – “Mees muutuvas maailmas” –, kus kõik kirjas. Vanale
targale mehele vastandub muidugi arhetüüpne noor naine, kes on ilus, aga kelle
pea on täis feministlikke-marksistlikke sõklaid. Noore naise roll on mitte
mõista vana meest, tõlgendada valesti ta mõtteid. Mis plikast ikka tahta!
Millised on vana mehe mõtted Mait Rauna loos? Vana mees on feminismivastane
persoon. Mida see tähendab? Kurjast vaimust püüab iga õige mees kõrvale
hoiduda. Elame ju hullul ajal, kus möllab aids ja feminism. Vana mees ei
põhjenda, miks tuleb hoida ennast feminismist. Tuleb lihtsalt lugeda raamatut
ehk piiblit – “Meest muutuvas maailmas”, kus sisalduvad vastused. Raamatu
olemasolu seletab ka Rauna teooriavastasust. Raamatu kõrvale ei saa panna teisi
raamatuid, teisi teooriaid, kuna nad ei pruugi olla kooskõlas Raamatuga.
Milline on siis Raamatu teooria? Lihtsalt öeldes, mehelikkuse üle arutav,
s.o piire ületav mees lüüakse kas maha või pannakse paremal juhul Peterburis
Kunstkambris piiritusse. Selliste anomaaliate olemasolu viitab Euroopa kultuuri
haigusele, millele tuleb anda vastulöök Maarjamaalt.
Rauna jaoks jaotub inimsugu kaheks teravaks vastandiks nii bioloogiliselt
kui ka sotsiaalselt. Arvan, et nii Stalin kui ka Hitler oleksid alla kirjutanud
Raamatu ideedele. Kahe soo vahelised isendid (muide, bioloogiliselt on neid ca
17) kas hävitati või pandi diktaatorite poolt vangi. Ma ei tea, mida oleks
teinud Raun Tais Alcazari show’s osalevate transvestiitidega (ise nägin, kui
ilusad nad olid). Paraku ei ole erandite likvideerimise soovunelm mitte ainult
Rauna peas, vaid see on omane rahvamassidele. Norm-standard on hea, mis tahes
erand aga ohtlik ühiskonna vaimsusele.
Muidugi on iseasi, et sellise
mõttekäiguga julgeb välja tulla haritud inimene, kes elab postmodernses
maailmas. Tänapäeval juurdleb inimene identiteedi üle ja paneb kõike kahtluse
alla, isegi meeste ja naiste tööd kui vastandid. Istudes praegu arvuti taga ei
oska ma kuidagi öelda, millist tööd ma teen, kas naiste tööd, kuna klahvidele
vajutamine on kerge, või meeste tööd, kuna ragistan tugevasti ajusid (!).
Ootuspäraselt on Raun riigikogus menetluses oleva võrdõiguslikkuse seaduse
vastu, kuna see seadus võib hakata kõigutama “loomulikke” suhteid meeste ja
naiste vahel. Äkki tahab mõni mees loobuda mehelikust tegevusest nagu
sõjapidamine/jahipidamine ja hakata lapsi kasvatama või tikkima? Raun loodab
väga, et rahval jätkuks talupoeglikku tarkust, et mitte lasta end ära võrgutada
mandunud Euroopa poolt, kus võidutsevad homod ja lesbid. Hirm on mõelda,
milline homoseadus on vastu võetud üle lahe Soomes! Jäägu kõik nii, nagu on
olnud aastatuhandeid, on Rauna hüüd.
Samas ei eita keegi, et meestel on
suuri probleeme: tervis, varane suremus, mahajäämus hariduses, vägivaldsus,
alkoholism, narkomaania jne. Erinevalt Raunast aga peaksime olema tänulikud
just feministidele, kes mitte ainult ei räägi meeste probleemidest, vaid
viitavad ka põhjustele, mis peituvad ühiskonnas.
Põhjused on selles, et
keskmine mees pigem sureb, kui hakkab arutama, ümber mõtestama enda
identiteeti, panema kahtluse alla oma patriarhaalset mehelikkust; mehelikkust,
mis baseerub saavutustele, mitte aga tunnetele ja koostööle. Feministid
kutsuvad mehi endast mõtlema kui mehest, mitte aga kui sootust robotist, kes ei
nuta ja tahab kõike kontrolli all hoida.
Ja lõppude lõpuks ei oleks
üldse paha, kui mehed hakkaksid võitlema vägivaldse alge vastu meis endis.
Meesliikumine ei ole üldse paha. Oleks tore, kui meie meesprominendid ühineksid
niisuguste meesteliikumistega nagu mehed vägivalla vastu (nn Valge lindi
kampaania).
Tõeline meesteliikumine ei seisne võitluses naistega (kohtukull
andku isadele lapsed tagasi), vaid võrdsete võimaluste tagamises naistele
(tööl, poliitikas). Muide, nii mõnedki analüütikud peavad XX sajandi suurimaks
sotsiaalseks saavutuseks naiste olukorra paranemist (Läänes).
Kas ei ole
äkki hullumeelne islam (talibanid, terrorism) osaliselt põhjustatud valitsevast
patriarhaadist? Kas ei taga sugudevahelised võrdsed võimalused paremat
sotsiaalset õhkkonda? Kas ei ole nii, et kui vastassugu (naine) tunneb end
hästi, siis tunnen ka mina (kui mees) end hästi?
Veel tahaksin pöörata tähelepanu Rauna artikli ühele iseärasusele, kuna sel
on laiem taust, peaaegu kogu ühiskonna mentaalsust iseloomustav varjund. Nimelt
ei taha eesti inimene ikka veel uskuda seaduse jõusse, sh võrdsete võimaluste
seadusse. Seadused on midagi väljastpoolt pealesurutut, võõrast. Ega asjatult
ei kasuta Raun arhailist väljendit nagu kohtukull, mis pärit Mahtra sõja
aegadest. Tsaar kui kohtukulli sümbol ahistas talupoega.
Nüüd on ahistajad
pärit Euroopa Liidust ning suruvad peale soolise võrdsuse seadust. Meite mees
ei taha sellist seadust. Küllap me teeme Pilistveres mehe, pangem tähele, mitte
Tallinnas, kus mandumine on suur. Eelistame naturaalset kodumaist, mitte
tehislikku saksa ersatsi.
Siiski ei ole seadusevastasus totaalne: vist
isegi Raun ei tahaks loobuda liikluseeskirjadest, kuigi nad piiravad loomulikku
liikumist üle põllu. See annab lootust, et varem või hiljem hakatakse nägema
kasu ka sugusid puudutavas seaduses. Muidugi ei juhtu see üleöö, aga esimesed
sammud tuleb ära teha, kuigi nad on rasked.