Villem Ormissoni kaunis elu
Maalikunstnik Villem Ormissoni sündimise päevast sai 26. juulil 110 aastat. Seda tähistatakse Viljandis kahe näitusega: hetkel lahti oleva väljapanekuga Kilpkonna galeriis ja 20. septembril avatava näitusega Ugalas, kuhu on kavas koondada kogu tema looming. Loomingust jõuab seega veel rääkida. Hetkel püüaksin meenutada, milline inimene oli Ormisson, kasutades selleks tema õetütre Heljo Strikholmi, Juhan Püttsepa, Johannes Semperi, Jaan Vahtra, Alfred Rõude ja Kalju Nageli mälestusi.
Wilhelm Aleksander Ormisson sündis 1892. Pärsti vallas heal järjel oleva
linakaupmehe perre. 1910. aasta paiku kolisid Ormissonid Viljandisse, ostsid
tookordse linna uhkeima maja, kus asus Grand Hotell, ning asusid seda pidama.
Sellel ajal õppis Ormisson juba Riia Linna Kunstikoolis. Riiga mineku puhul
ei tekkinud koduste poolt mingit vastuseisu – raha ei mänginud takistavat rolli
ja ka kunstnikuks saamise mõte vanemaid ei heidutanud. Kogu pere olevat olnud
väga kultuurilembene, ja eriti ema. Riias läks noormehel päris hästi.
Koolikaaslase Vahtra mäletamist mööda olevat maaliõpetaja Vilhelms Purvitis
pannud talle suuri lootusi.
Kui alanud ilmasõda 1914. aastal õppurid koju
ajas, kutsus Semper noore kunstniku oma vanematekoju Hallistesse suvitama. Seal
tehti mitmeid lõbusaid matku, sest Ormisson olevat olnud hea kaaslane. Loomult
aga mugav. Ilmselt oli tal juba siis komme väljas maalimas käies mitte mingeid
molberte, pinke vms kaasa võtta. Pildi riputas ta lihtsalt põõsa või puuoksa
külge. Tema maalimisest ei jäänud muljetki, et ta töötab, kunagi ei tulnud
juttu mingitest probleemidest, rääkimata kunstiprobleemidest.
1914. aasta
sügisest asus Ormisson Viljandis tööle joonistusõpetajana. See amet paistis
talle hästi istuvat – ei pidanud ta tuimalt kinni ettenähtud programmidest, ei
pidanud paljuks korraldada koolivälisel ajal joonistuskursusi. Tema kujundatud
tütarlaste gümnaasiumi koolivorm kuulutati riigis üheks kaunimaks. Viljandist
Pallasesse tulnud noorte hea ettevalmistus oli üks põhjusi, miks suvel 1926
Juhan Püttsep ja Ado Vabbe Viljandisse sõitsid pärima, kas Ormisson ei tahaks
Pallasesse õpetama tulla. Nad võeti Grand Hotellis lahkesti vastu. Kutsuti üles
tornituppa, kus läinud lahti reisimeenutused. Püttsepale jäi mulje, et Vabbe ja
Ormisson olid koos käinud ka Pariisis, sest jutt käis Pariisi lõbumajadest.
Õieti Vabbe rääkis, Ormisson istus kägaras diivanil ja naeris. Nõusolek saadi
ja nii algas elu Tartus.
Villem Ormisson ei olnud abielus. Tema perekonnaks olid õe- ja vennalapsed,
eriti õe perega oli ta väga seotud. Mõlemad õelapsed mäletavad teda suure
soojusega, väites, et onu hellitas neid rohkem, kui oma vanemad seda tegid.
Õepoeg Heldur Ester elas 1938. aastast ülikoolis õppides tema juures Pallase
õuemajas, kust veidi enne Ormissoni surma koliti Riia tänavale. Korter, milles
nad elasid, oli väga tagasihoidlik, isegi boheemlaslik. Samal ajal oli Ormisson
mootorratta omanik, mis 1930. aastatel oli kaunis suur luksus.
Ormissoni
elus oli kolm suurt kirge, millega ta tegeles periooditi, kuid siis
põhjalikult. Need olid maalimine, malemäng Verneris ja kalapüük. Nädala ringis
oli ta haaratud ühest tegevusest, teistele tähelepanu pööramata. Kõik olid
midagi enamat kui hobi, näiteks kalapüük terve teadus, mille pärast võis ta ka
õppetöölt puududa. Varustus oli kõige uuem ja korralikum ning püüdis ta
valdavalt vääriskala: lõhet, harjuskit ja forelli. Selline pingevaba olek
väljendub enamasti ka tema loomingus, mis on valdavalt helge, probleemideta ja
head meeleolu loov. Ormissoni õnnetus oli see, et ta harva oma piltidega rahule
jäi. Neid ikka ja jälle üle maalis, kuni väsis või keegi takistas.
Õpetajana
oli Ormisson olnud väga diskreetne. Kõige rohkem, mis ta teha võis, oli öelda:
“Nu katske siit tetta, uukriga näiteks!” Teine soovitus oli “Võtke valget!”.
Vastupidine soovitus valgega ülepingutajatele: “Läheb lubjaseks!” Oma
emotsioonidel ei lasknud ta hindamise juures kunagi välja paista. Otseselt
halba ei öelnud, kuid ka kiitusega oli kitsi, maksimum piirdus fraasiga “hästi,
tehke edasi”.
Tegelikult oli Ormisson väga hellahingeline inimene.
Seltskondlikkus, lõbusus ja anekdoodid oli väline. Sageli oli ta melanhoolne ja
endassetõmbunud, pehme iseloomu tõttu pidevalt hädas rahalaenajatega. Aeg-ajalt
tundus talle, et temasse suhtutakse halvasti, jälitatakse või pilgatakse. Pikka
aega vaevas Ormisson mingi sisemine haigus – valud paremal pool küljes. Kuna
isa oli surnud vähki, kartis ta selle ka endal olevat.
1939. aastal sai
Ormisson tellimuse suurele pannoole Vanemuise teatris. Ta võttis seda tööd väga
tõsiselt, maalis ööl kui päeval, unustades söömise – “ainult paberosse läheb
mitu pakki päevas” – ning oli lõpuks täiesti kurnatud ja haige. Maal “Pühajärv”
tuli aga suurepärane.
Augustis 1940 vabastati Villem Ormisson Pallase abidirektori kohalt. Ärevust
tekitas ta hotelliomaniku maine, kuigi hotell sellel ajal enam nende perele ei
kuulunud. Kui aasta lõpul hakati suurejooneliselt valmistuma Eesti kunsti
dekaadiks Moskvas, said väga paljud kunstnikud tellimustööd. Tema pärimise
peale vastas Juhan Nõmmik orgkomitee nimel, et vaevalt Ormissonile nõukogude
võimu ajal selline töö ikka südamelähedane on. Pärast seda jutuajamist varises
Ormisson esimest korda kokku. Ta päästeti, kuid hiljem haiglas olles ütles ta
Püttsepale, et teda ei taheta enam ja temal pole enam mingit mõtet elada.
Nädalapäevad pärast haiglast kojutulekut ta elust lahkuski.
Järelehüüded
olid 1941. aastal ülistavad: “V. Ormisson lahkus meie keskelt paremas meheeas,
49. a vanuses, kusjuures ta viimase aasta aktiivsem tegevus loomingulisel alal
andis põhjust temalt oodata uusi kunstialaseid saavutusi ja väärtuslikku
kaasa-töötamist meie kunstiloomingu uutele radadele suunamisel.” 1948. aastal,
kui Tartu Kunstimuuseumis korraldati Ormissoni mälestusnäitus, sai see üleval
olla vähe aega, siis keelati kui uude ühiskonda mittesobiv formalistlik nähtus.
Enamik Villem Ormissoni perest oli selleks ajaks kas hukatud, Siberis või raja
taha põgenenud. Eks omamoodi põgenemisega päästis end ka see hella ja
kaasatundva südamega kunstnik. Tema maalide vaikset veetlust ei kustuta aga
miski.
Näitus “Villem Ormissoni looming erakogudest” kestab Viljandi Kilpkonna galeriis 10. augustini.