Duell diktaatoriga
Reedel esilinastub kinos Sõprus esimene Eesti-Valgevene ühistöö “Kalinovski väljak”, dokumentaalfilm Valgevene kuulsaima režissööri Juri Haštševatski pikalt kestnud ja ohtlikust konfliktist diktaator Lukašenkaga.
See oli 11 aastat tagasi, kui Odessas sündinud, Peterburi filmikoolis haritud Haštševatski sai valmis oma esimese satiirilise dokumentaalfilmi end “tõeliseks nõukogude inimeseks” tituleerinud Valgevene presidendist Lukašenkast – mehest, kes armastab rõhutada Hitleri ja Stalini “positiivseid” külgi. Filmi pealkirjaga “Tavaline president” Valgevene kinodes ega riigitelevisioonis ei näidatud. Üks kolkas asuv eratelekanal paiskas lukustatud uste taga filmi poolametliku versiooni küll eetrisse, kuid juba lõputiitrite jooksmise ajal murdsid ukse maha militsionäärid, konfiskeerisid filmi ja jätsid maha teate, et Lukašenka keelustab koheselt materjali. Mõned kuud hiljem näitas filmi saksa telekanal ZDF. Järgmisel päeval tungisid kaks meest Haštševatski stuudiosse ja peksid ta oimetuks, kaasa ei võtnud röövlid midagi peale käsikirjade. “Nemad ise valisid selles duellis relvad,” meenutab Haštševatski Valgevene nukuvalitsuse ulatuslikku telepropagandat. “Otsustasin, et minu vasturünnak on film.”
Haštševatski isikupärane
käekiri muudab ta filmid põnevaks ka neile, keda Valgevene
poliitiline olukord täiesti külmaks jätab. Režissööri
on mõjutanud Fellini ja Bergmani tööd, eriti aga Mihhail Romm,
kelle 1966. aasta film “Tavaline fašism” võrdleb
fašistlikku Saksamaad ja kommunistlikku Venemaad.
Hoolimata
oma isiku erakordsest populaarsusest Valgevenes – filmi “Tavaline
president” 500 originaalkoopiast tehti mustal turul 200 000
piraatkoopiat, mis käisid käest kätte, ei ole ta loonud endale
illusioone, et üks film võiks diktaatori kukutada.
“Minu filme on lihtne teha,” ütleb
Haštševatski ise. “Väga vähesed
režissöörid saavad kasutada nii head toormaterjali.”
Kui Minski kaarti vaadata, siis sealt Kalinovski väljakut ei
leia, miks kannab film just seda nime?
2006. aastal, kui Minskis
puhkes protest presidendivalimiste tulemuste moonutamise vastu, nimetasid meie
noored Oktoobri väljaku ümber, hakates seda sõltumatu
Valgevene eest võitleja auks kutsuma Kalinovski väljakuks. See
tähendab, et üsna pea väljak ka sellise nime saab, sest isegi
kui meie, vanem põlvkond, nii kaua ei ela, siis noored elavad
tänase kolhoosidiktatuuri kindlasti üle. Filmi nimetus –
“Kalinovski väljak” – on justkui signaal: tulevik on
juba lähedal.
Ausalt öeldes tegin ma selle filmi just
noorte jaoks. Olen veendunud, et need lapsed ei lase oma elu ära rikkuda
ega loobu oma tulevikust. Olen veendunud, et protest kasvab.
Filmi alguses kurdavad töökad ja sümpaatsed
külamemmed, et on seisnud aastaid telefonijärjekorras ja vett tahaks,
aga lisavad kohe, et ega president saa siin midagi teha.
Kõige lihtsam seletus on “ajupesu” ametliku propaganda
abil. Hommikust õhtuni jutustatakse neile raadios ja televiisoris, kui
hea on Valgevenemaal elada ning kui tänulikud nad peavad olema
kõige ausamale, kõige avameelsemale, kõige
õiglasemale presidendile. Ning muid, alternatiivseid infoallikaid neil
pole.
Kuid on ka palju keerukamaid motiive, mis pärinevad juba
psühholoogia valdko
nnast. Kui vaatate tähelepanelikult, kuidas Lukašenka
räägib (ma ei eksinud, ärge kuulake, vaid just vaadake), siis
taipate, et ta kaebleb kogu aeg. Ta on selline õnnetu inimene, kellele
kõik liiga teevad.
Arvan, et see juurdus temas varases
lapsepõlves: isata poisil on maal oi kui raske! Ilmselt õppis ta
ka just siis virtuoosselt valetama, vaadates teile otsa uskumatult ausate
silmadega. Ja siis kutsub see vaene kiusatud laps sellistes eidekestes esile
alateadliku emainstinkti. Muide, väga sageli ta ka tegutseb nagu laps:
sulgeb näiteks liikluse ja sõidab rulluiskudega mööda
Minski peatänavat. Ühesõnaga, eidekesed armastavad teda nagu
last.
Sellisel siiral armastusel on veel üks põhjus
– tundub justkui, et kõik on juba selge, on teada, et midagi head
ei tule, et valiti vale inimene ja tehti viga, aga sellele vaatamata armastavad
nad ikkagi – tee või tina! Asi on selles, et 1994. aastal uskusid
need eidekesed, et lõpuks ometi on saabunud rahvuslik kättemaksja,
omamoodi Stenka Razin. See oli nende viimane “hea tsaari” lootus.
Tunnistada iseendale, et nad tegid ka nüüd järjekordse vea,
jätta hüvasti oma viimase lootusega – seda nad ei suuda, see
oleks katastroof.
Juba filmis “Tavaline
president” (1996) juhtisite tähelepanu Lukašenka
autoritaarsusele ja tema Hitleri-lembusele. Kas uskusite siis, et seesama
president võiks täielikult likvideerida riigis sõnavabaduse
ja juhtida Valgevene eneseisolatsiooni?
Kas teate üht
viimastest uuendustest Valgevenes? Nüüd hakatakse justkui salakauba
otsimise eesmärgil avama rahvusvahelist posti ning arve selle
“töö” eest esitatakse adressaadile. See tähendab, et
mulle adresseeritud kirjad avatakse ja mina pean selle eest veel maksma!
Siin tuleb tahes-tahtmata pähe analoogia Hitleri-Saksamaaga, kus
hukkamisega seotud kulud – padrunid, tuhastamine jne – nõuti
sisse hukatu perekonnalt. Loogika on sama ja me läheme sama teed
mööda. Siiski olen ma optimist: sõnavabadust riigis
täielikult likvideerida käib isegi Lukašenkale üle
jõu – täna on teistsugune aeg, me elame infoühiskonnas,
ning sellele ei hakka ühegi diktaatori hammas peale.
Lukašenka rääkis enne 2006. aasta
presidendivalimisi, et valgevenelastel pole muud valikut kui tema poolt
hääletada. Kui palju teavad valgevenelased opositsiooniliidritest?
Ka olukorras, kus presidendil on pressi üle range kontroll,
on info levitamine võimalik. Selleks kasutati väga erinevaid viise.
Esiteks – otsest agitatsiooni, ukselt uksele. See ei olnud kerge, sest
teise ukse juures ootasid agitaatoreid üldjuhul juba
“korrakaitsjad”. Teiseks – internetti, mis on meie
tingimustes väga oluline infolevituskanal. Seetõttu pole
juhus, et peamiseks protestijõuks said noored.
On veel
üks viis infot levitada – CDde ja DVDde abil. Neid kopeeritakse
hetkega ja antakse käest kätte. Sain hiljuti teada, et sellise
meetodi kohta on olemas isegi erialane termin –
“viirusturundus”. Nii et mida raskemad on tingimused, seda
leidlikumalt tuleb tegutseda.
“Kalinovski
väljak” on tõsisele teemale vaatamata kohati päris
humoorikas. On see teile iseloomulik filmikeel või olukorra lootusetus,
mis ei jäta muud võimalust?
Nii seda kui teist.
Mulle tõepoolest meeldib vaadata kõike irooniaga, see on mulle
omane. Kuid selle filmi puhul on tegu ka teadliku intonatsiooniga. Asi on
selles, et Lukašenka režiim valis oma peamiseks vahendiks hirmu. Seda
hirmu pü&
;
;uum
l;avad nad külvata iga inimese hinge. Ent hirmuga on kõige parem
võidelda naeru abil. Naer on nagu hirmgi universaalne relv. Kuid naer on
hirmust palju tugevam.
Lennart Meri on öelnud, et kui
me ise oma tulevikku ei kujunda, kujundatakse see meie eest. Kas eestlastel on
õigus oma toetusinitsiatiividega kujundada valgevenelaste
tulevikku?
Teie endine president sõnastas
suurepäraselt selle, mida peaks teadma iga inimene Maal. Mis puudutab
välismaailma ja suveräänse riigi vastastikuseid suhteid, siis
– tahame me seda või mitte – on vastastikune mõju
sellegipoolest olemas. See toimub kõige lihtsamatel tasanditel:
elatustaseme, kauplustes olevate hindade, elukvaliteedi, õiguste ja
vabaduste jne võrdlemises.
Nõukogude impeeriumi
kokkukukkumisel mängisid kaugeltki mitte vähetähtsat rolli
tavalised teksad. Nende vastu võimas ja rafineeritud kommunistlik
ideoloogia ei saanud. Mis puudutab eestlaste – nagu ka sakslaste,
ameeriklaste, prantslaste ja nõnda edasi – õigusi Valgevene
olukorda üldse mõjutada, siis selle kohta on mul olemas selge
arvamus. Riigid on üksteisest eraldatud piiridega, kodanikuühiskond
aga mitte. Kodanikuühiskond on ühtne kogu maailmas.
Ametnik seisab riigi, kodanikuühiskond aga inimese huvide eest. Ning kui
riikidel võivad olla erinevad huvid – majanduslikud,
geopoliitilised –, siis kodanikel on huvid lihtsad, selged ja sarnased:
pere, maja, küllus, turvalisus, väärikus, laste tulevik.
Ning kui eestlased astuvad valgevenelaste kaitseks välja, siis näen
ma selles ainult head. Nii nagu ameeriklased ja eurooplased kaitsesid kunagi
kodanikuühiskonda Poolas ja Baltimaades ning nagu nad seda täna
teevad Ukrainas.
Te reisite palju. Kas Euroopas, Ameerikas
või Eestis ei teki soovi teha dokumentaalkomöödia millestki,
mis nende maade kodanikele näib tavapärane?
Tekib ja
isegi väga. Võin rääkida oma ideest: unistan teha filmi
sellest, kuidas püüdlikud ametnikud käivitasid USAs
idiootse võitluse suitsetamisega, kuidas nad püüavad n-ö
võidelda kiilaspäisusega pea maharaiumise abil ning kuidas seda
hakati orjalikult tegema ka Euroopas, sealhulgas Eestis.
Sellest,
kui “meeldiv” on näha külmast värisevaid noori,
küpseid ja vanu inimesi, kes end suitsetamise kahjuliku mõju eest
säästes saavad hoopis kopsupõletiku. Millesse on siis parem
surra – kas kopsuvähki või kopsupõletikku? Ja mis on
kahjulikum – kas sigaretisuits või nende “tervislike
eluviiside eest võitlejate” autode heitgaasid? Südame teeb
täis. Mõtlesin välja isegi pealkirja: “No
smoking!”.
Millised meeleolud valitsevad Valgevene
kultuurieliidi hulgas?
Need inimesed, keda võib nimetada
Valgevene kultuurieliidiks, on praktiliselt kõik režiimi vastased. Oma
protesti väljendavad nad eri viisil: mõni ütleb oma seisukohta
aktiivselt välja, mõni pöördub lihtsalt
põlastavalt sellest riigist ära, mõni emigreerub, paljud
lihtsalt on pöördunud endasse, oma maailma. Mõned kaotasid
julguse ja püüdsid end leida režiimiga koostööd tehes.
Midagi head see neile ei toonud. Asi on selles, et Valgevene võimudel on
väga eksootiline ettekujutus sellest, mis on kultuur. Lukašenka ei
ole Lorenzo di Medici, vaid märksa hullem.
Kas ka sel
aastal saavad valgevenelased Oktoobri väljakul uisutada? Stabiilses riigis
võiks ju järjepidevus olla!
Vähemalt üks
elanik
– tu
nnen teda isegi perekonnanime pidi – uisutab kindlasti. Sellel talvel.
Aga kas ta uisutab ka järgmisel talvel, selles osas on mul suuri kahtlusi.
Ja suuri lootusi.