23.05.2008, 00:00
Pia Fraus "'After Summer"' (Seksound)
Ilusasse unne tardunud õpiku shoe-gaze.
Pia Fraus
“After Summer”
(Seksound)
Pia
Frausiga on lihtne. Sa kas a. vihkad neid , b. nende loid ja
sissepoolepööratud kaunis-indie jätab sind
jääkülmaks, c. suhtud leebe poolehoiuga, sest selline tore udune
põrnitsemise-indie on ju sümpaatne või d. armastad
jäägitult iga nende väiksemat liigutust, sest need on kui
haldjate võlujõuga sõrmenipsud. Vahepealseid variante ei
ole. Tegelikult muidugi on. Ühe Pia Frausi albumi jooksul on
võimalik olla nii positsioonil a, b, c kui d. St – ei ole Pia
Frausiga siiski väga lihtne.
Sest et a. – kaua nad
seisavad oma lo-fi-tiigis, vankumatult ambitsioonitutena ka oma
shoe-gaze-eeterlikku olluse levitamise asjus. Millal kihutab Pia Frausi
muusikast välja üks helijuga, mis päriselt jalust niidaks?
Või millal muutuvad nad nii hõredaks ja rabedaks, et kuulajal on
seda raske koos hoida, nii raske, et vasksete, lonkavate ja õhukeste
saundipudemete pihus hoidmine oleks katsumus?
Nii et kui Pia Fraus
ehitab seina oma apaatselt lainetava tiigi ümber iga järgmise
plaadiga astme kõrgemaks, siis miks mitte b. On ju neid malbeid
shoe-gaze voogutamisi juba kuuldud – 20 aastat tagasi, 10 aastat tagasi,
ja praegu kui kingapõrnitsemine uuesti massiivseks on saanud. Ning need
aina talitsetud kitarrikäigud – Rein Fuksi võiks neid
üksteise järel pillist välja libistada ka meditsiinlises
koomas.
Aga kas see ei ole pigem hoiaku, ürgse indiseisundi,
uimasuse kui metoodika tögamine, mitte muusika kuulamine? Eh? Eks.
Ühesõnaga – c. Pia Frausi kutsumus on alati olnud inetusega
sõlmunud pudeneva kauniduse loomine. Lihtlabased indipop
kitarrikäigud – mis ei peagi olema enamat kui head käigud -,
aegamisi ragisev müraelekter kitarridel, uinuv vokaal ja unistav sünt
on sedasorti ansambli vahendid joonistada pilte sellest, mida nad nägid
unes, jalutuskäigul loodusesse või tagasihoidlikul piknikul.
Küsimus on sinu kannatuses – jaksad sa neid pilte kaasa elada.
Pia Fraus kumab ilusat. Ja nad kumavad aina selgemalt. Teenage Fanclubi
liikme Norman Blake palkamine produtsendiks annab aimu siiski ambitsioonist ja
ta on Frausi tõega helikama löönud. Kas Fuksi ja Eve Kompi
laul on kunagi nii selgelt, et lausa julgelt, kostnud? Ka muusikasse sisse
või taustale peidetud teised meloodiad, teised teemad, on plaadil
“After Summer” päriselt elus, mitte kaasatriiviv, otsekui
juhuslikult äraunustatud peotäis helisid.
Rohkem
süntesaatoreid teeb plaadi peal Pia Frausile vaid ka head – siin
hingab rohkem ja mitmekesisemaid meloodiaid. Ja paljalt laulu “Mute the
Birds” pärast võib kehtida igavest d.
Tunded,
toonid ja varjundid plaadil “After Summer” võivad olla
sarnased, aga seda peenem on oskus neid mitmekesiselt värelemas hoida. Kui
iga muusika võiks viia deliiriumisse, siis Fraus viib teid sinna jala.
Rahumeeli. Mitte karussellil või meditatsiooniga. Tõhusama
jälje jättev samm rahvusvahelisele shoegaze platsile võib Pia
Frausil olla kümne mõjuka indieblogi suudluse kaugusel
8