10.10.2008, 00:00
Ööinimeste muusikaakadeemia
Siim Nestor külastas Barcelonas 10. korda toimuvat Red Bull Music Academyt.
Mul on nii palav ja kitsas, et üle nina veerevad higitilgad. Ma
kõigun pooltasakaalutult metroorongis ja see on esimesest vagunist
viimaseni paksult, paksult, paksult rahvast täis.
Umbes kuni
20aastaseid puuvillastes dressipluusides Barcelona kutte. Mõni
üksik tütarlaps on ka.
Noorukid möllavad. Taovad
kätega vastu vaguni plastist logisevaid seinu ja lage. Hõiskavad,
kisavad ja võtavad kaheks reaks mõne jalgpallilaulu üles.
Täiest kõrist.
Peaaegu kõigil on käes
kokteiliklaasid. Kohe, kui need lonksud otsas, täidavad nad klaasi
kilekottides leiduva kange alkoholi, lahjendajate ja jääkuubikutega.
Vähesed, kes maandunud rongi istmetele, keeravad tubakast ja tummisest
Maroko marihuaanast joint’e, süütavad need ja ulatavad need
täislitsutud vaguni peale ringi käima. Oi, nad möllavad. See on
metsik ja lõbus, aga kõige rohkem hämmastab mind selle peo
aeg – kell on teisipäeva öö pool üks! Homme on ju
kolmapäev...!?
Peatus. Veel viis kutti pressib end rongi peale,
mis sõidab vappudes, karjudes ja juubeldades (minu arust)
dubstep-muusika peole Parc del Fórumisse. Ma tean, et selle
dubstep’i peo sissepääs on tasuta, aga ikkagi: kas
tõesti on põrandaalune tantsumuusika žanr Barcelona linnas nii
suur, nii populaarne, et ajab jalule kogu noorsoo?
Juba neljandat
õhtut on Barcelonasse end sisse seadnud Red Bull Music Academy (RBMA).
Ka see tudisev dubstep’i lava on just RBMA üles pandud –
puldis kaks akadeemia “õpilast” DJ Desto Soomest ja Subeena
Inglismaalt ning žanri täht Appleblim Inglismaalt.
“Barcelona on praegu post-haip linn,” kostab Many Ameri, üks
RBMA-le alusepanijatest ja korraldaja “paljud kuulsad ja moodsad muusikud
on siit tänaseks ära kolinud, Berliini näiteks.
Siinne publik on igasugu üritustega ära rikutud, suuri festivale,
suuri reive toimub siin palju ja seepärast ei oota siinne rahvas tingimata
superstaare. Neile on neist küllalt, nad ootavad midagi uut,
enneolematut. Mistõttu on mul tunne, et Barcelona vajab meie
üritust.”
Kui tänavu sügisel kümnendat
korda toimuv RBMA oli maailma pealt seks korraks valinud linna, otsisid nad
Barcelonast tühje ruume. Tiim leidis laokil vedeleva tekstiilivabriku ja
nad ehitasid vana manufaktuuri ühte hoonesse oma muusikaakadeemia. Mis
sisaldab kaheksa stuudiot (koos tehnikaga), kaks salvestamisstuudiot (kogu
kuramuse tehnikaga), prooviruumi jämmimiseks, raadiostuudio
otseülekanneteks, auditooriumi (megamugavate laiade ja pehmete sohvade ja
tugitoolidega), avara lounge’i... Ja kui kuu aega kestev akadeemia saab
läbi, annavad nad need stuudiod ja asjad kasutamiseks Barcelona linnale.
Tallinn, Kultuuripealinn 2011, meelitage RBMA siia äkki?
Niisiis, RBMA. Kaks korda kaks nädalat sessioone kahele 30sele grupile
akadeemiasse valituile. Sessipäevad algavad hommikul kell üks
(vaadake, siin akadeemias käivad ööinimesed) loengutega, mille
järel treenivad noored muusikainimesed end stuudiotes, ja lõppevad
kaugel-kaugel pärast südaööd – mõne peo
või kontserdiga, kus esineb vähemasti üks akadeemia-osalistest
ning mõni nimekas tegelane suurest muusikast. Näiteks
drum’n’bass’i hiiglane Goldie.
Või
dubstep’i supertähed Benga ja Skream, nu-jazz’i džentelmen
Jose James või psühhedeelse intrumentaal-hip-hopi kõva
uustulnuk James Pants.
Sarnaselt prominentne on RBMA loengutes oma
kogemustest pajatavate tegelaste nimekiri.
Uduelektroonika
supermüstik Fennesz, keevaverelise kuduro-m
uusika bänd Buraka Som Sistema, uus-sämplideel-eksootik El
Guincho, ja nii edasi ja tagasi, ulatudes popkultuuri ajalooliste
kangelasteni välja. Näiteks kõnelesid industriaalipioneerid
Front 242 RBMA-l 80ndate tumedast poolest, ning 76aastane
blaxploitation-filmide legend Melvin Van Peebles. Vanahärra kandis
t-särki kirjaga “baadasssss” ning rõhutas noortele
kõige olulisema sõnumina: “Don’t take shit from
noone!”
Samast korralikust puidust on RBMA
õpetajad. Need, kes juhendavad noori ja avaldavad saladusi stuudiotes.
Todd Osborn (ghetto tech, house, techno), DJ Zinc (drum’n’bass),
Patrick Pulsinger (mis iganes), Hannibal (nu-soul)... Ja kui akadeemia
ülekuulamis-seminaril, kus kõik osalised mängisid ette
jupikese oma loomingut, kohtas kuni viite noort, kelle muusikast kõlas
kosmilise R’n’B artisti SA-RA Creative Partnersi mõjutusi,
siis võib arvata kui big deal on, et sealsamas akadeemias õpetas
neid SA-RA Creative Partnersi produtsent Om’mas Keith.
Big
deal on seda suurem, et akadeemia 60-le kohale on meeletu ja ülemaailmne
konkurents.
Tänavu täitsid 53 küsimusest (küsiti
nii kõigi aegade lemmikalbumite esikümmet kui ka seda, millal ja
miks sa viimati nutsid) koosneva sisseastumisavalduse 2500 inimest üle
ilma. Vaid RMBA tiim ja “žürii” teab milliseid parameetreid
nad jälgivad, kuid lõpuks komplekteerivad nad kaks
õpperühma selle pilguga, et pundist pritsiks sünergiat. Et
seal oleks noori eri žanritest, eri maailmajagudest, eri instrumentide tagant.
Ja ka mõni vokalist. Väljavalitud ei ole kõik sugugi
algajad. Siin on uus-folksoul poiss Jamie Woon, keda on jõudnud kiita
juba Gilles Peterson.
Austraaliast kohale lennanud multitalent Dizz
1 on tagunud trumme Steve Spacekile ja bändile The Presets, kelle
plaate on arvustanud isegi Areen. Siin on minimal teknost lugupidav kasahhitar
Olga Bokan, siin on eksperimentaalset elektroonikat hingav Jevgeni
Fomin Krasnodarist. Eestist õnnestus tänavu osavõtjate
sekka lipsata DJ Madis Nestoril (kes otsustas akadeemia stuudiotes endale
ka muusika produtseerimise põhialused selgeks teha) ja duost Kapusta ja
? pärit katsetava hip-hopi mehel Janno Vainikkil (tema sess algas sel
esmaspäeval).
36st eri rahvusest osalejad lennutatakse
Barcelonasse, hoitakse kaks nädalat 4-tärni-hotellis,
söödetakse ja joodetakse, viiakse ninapidi kokku ala meistrite ja
seleebritega, enamik RBMA pidusid ja kontserte toimub seal linnas tasuta.
Samuti tassis RB tänavu sündmust nuusutama 37 eri riigi
ajakirjanikke, sealhulgas maailma tähtsamate kultuuriväljaannete
Rolling Stone, Suosikki ja Areen reporterid. Kui nüüd arvutada, siis
sooviks küsida, et miks. Miks ühele Austria energiajoogi kompaniile
selline investeering. Sihtgrupp on mõistetav – DJd ja
produtsendid, need on kõik ööinimesed, kel teinekord tarbeks
magusat bensiini endale sisse valada –, aga ikkagi miks, eks?
“Miks!?” tõstab korraldaja Many Ameri häält
justkui sooviks õhtupoolikul “Tere hommikust!”
hüüda.
Suust suhu reklaamikampaaniate ja viirus-marketingi
pioneer Red Bull pöördus Many ja tema kompanjonide (üks neist
tähtsate saksa muusikaajakirjade Groove ja Spex peatoimetaja Torsten
Schmidt) poole 11 aastat tagasi. Et nad mõtleks välja midagi
põrandaaluse klubikultuuriga seotut ja jäävat. Noormehed panid
paberile projekti Red Bull Music Academy, ja see töötab
tänaseni, iga aastaga laiemalt.
““Miks?”
küsiti meilt esimestel aastatel. See skepsis on muidugi m&otild
e;istetav, aga tõesõna – meie ainus eesmärk ei ole
meediakajastus. RBMA on investeering millegi loomisesse. Kui siin saavad kokku
jaapanlane, argentiinlane ja ameeriklane ning teevad hiljem koos muusikat
või plaadifirma, siis on meil tulemus.
Ja kui ka vaadata
aastate jooksul RBMAs esinenud lektorite või esinejate peale, siis
päris paljud neist on sellised, kes pigem põletaksid laval logosid,
kui esineksid logode ees. Meil ei ole miskeid varjatud plaane. Jah, see on
brändiga seotud üritus, ja on igaühe otsustada, kas see meeldib
talle või mitte.
Samuti on meile tähtis noorte inimeste
välja toomine nende komfort-tsoonist või argistressist, tuua
pinnasele, kus nad julgeks teha midagi, mida nad muidu ei teeks. Anda neile
energiasüst. Me söödame neile sisse väga erinevaid
võimalusi, ja nad ise vaatavad, mis neile külge
jääb.”
Järgmisel päeval suletud
plaadipoe taga õpin, et teisipäeva ööle järgnenud
kolmapäev oli Barcelonas vaba päev. Linna kaitsepühaku
püha. Ka Parc del Fòrumis toimunud massiivne ööpidu,
mille ühes nurgas põtkis RBMA dubstepi lava, oli pidu pühaku
pärast. Veel õpin ühe kohaliku käest, et peol oli 90 000
inimest.
Rbma-lane DJ Desto Soomest, lõpetab esinemise ja
vangutab õnnelikult pead. Varem ei ole ta nii suure rahvahulga ees
esinenud. „Rahvamass pole ka mu eesmärk olnud, aga see on
võimas,” ütleb Desto. RBMA on söötnud noortele
bartseloonlastele seni dubstepi. Ja see võib paljudele külge
jääda.
10 aastat RBMAd
Esimesed kaks RBMAd toimusid Berliinis. Aastate jooksul on akadeemia vedanud end ja noori muusikategelasi Dublinisse, New Yorki, Londonisse, Sao Paulosse, Kaplinna, Rooma, Seattle’isse, Melbourne’i, Torontosse.
Eestist on varem akadeemiasse pääsenud Dave Storm (1998), Kaur Kareda (2003) ja DJ Quest (2005).
Loengud erinevatel RBMA sessioonidelt, mitmed DJ- ja liveesinemised on arhiveeritud RBMA koduleheküljel www.redbullmusicacademy.com
Tänavune RBMA kestab 25. oktoobrini.
Esimesed kaks RBMAd toimusid Berliinis. Aastate jooksul on akadeemia vedanud end ja noori muusikategelasi Dublinisse, New Yorki, Londonisse, Sao Paulosse, Kaplinna, Rooma, Seattle’isse, Melbourne’i, Torontosse.
Eestist on varem akadeemiasse pääsenud Dave Storm (1998), Kaur Kareda (2003) ja DJ Quest (2005).
Loengud erinevatel RBMA sessioonidelt, mitmed DJ- ja liveesinemised on arhiveeritud RBMA koduleheküljel www.redbullmusicacademy.com
Tänavune RBMA kestab 25. oktoobrini.