17.10.2008, 00:00
Kas Volvo saab veel turvalisemaks minna?
Volvo XC perekonna noorima ja väikseima liikme XC60 juures on eelkõige rõhutud turvalisusele. Tootja sõnul on XC60 margi kõige turvalisem auto üldse ning Volvo puhul on see kõva sõna.
Auto on täis pakitud juhti abistavaid ning turvalisust parandavaid
süsteeme. Igapäevaliikluses osutus väga kasulikuks lisaks BLIS
ehk pimeala hoiatussüsteem. Peeglite all olevad pisikesed kaamerad
jälgivad, kas tagumises pimedas nurgas (mis peeglist ei paista) on
mõni auto.
Vajadusel hoiatatakse juhti ereoranži
tulukesega peegli peal. Vasakpoolne tuluke jääb sõites kogu
aeg silma ning võib tihedamates liiklusoludes isegi veidi häirivaks
osutuda. Reavahetuse eel peeglisse kiigates on tuluke aga igati omal kohal ning
hakkab hästi silma ka eredas päikesevalguses.
Auto pidurdab iseseisvalt
Tihedamas liikluses on
üsna kasulik ka teine lisa: sisepeegli taha peidetud infrapunakaamera, mis
jälgib teed auto ees. Kui mõni kaasliikleja satub ohtlikult
lähedale, süttib rooli kohal klaasil hoiatustulede rida. Tuled ise
asuvad armatuurlaual, kuid jätavad klaasile projitseerituna mulje, nagu
põleksid nad 2–3 meetri kaugusel auto ees. Süttivate tulede
arv sõltub pikivahest ja kiirusest, näiteks 50 km/h juures
hakkab XC60 eesmist sõidukit kartma märksa varem kui 20 km/h pealt.
Volvo on väga hästi mänginud juhi instinktidele. Kui korraga on
silmanurgast näha hunnikut punaseid tulesid, vajutab iga vähegi
kogenum juht kohe pidurit, eriti kui need tuled on niivõrd lähedal.
Esimest korda Volvo autodel on kasutusel City Safety ehk lihtsamalt
öeldes automaatpidur. Enamik linnas toimuvaid õnnetusi on just
väikesel kiirusel tagant otsasõidud, kui juhi tähelepanu on
hetkeks hajunud. Kui peeglialune infrapunakaamera registreerib ees peatunud
või aeglustunud sõiduki, ent juht sellele ei reageeri,
võtab auto viimasel hetkel juhtimise üle ja pidurdab. Viimasel
hetkel selle pärast, et vältida City Safety kasutamist
mugavusfunktsioonina. Kuni 15 km/h kiiruse erinevuste korral suudab auto end
peatada ilma kokkupõrketa, üle selle pole avarii vältimine
alati võimalik. Süsteem ei toimi ainult siis, kui juhi jalg juba
kergelt pidurile vajutab. Sel puhul eeldatakse, et juht on olukorrast teadlik
ning saab ise hakkama. Kiirusel üle 30 km/h lülitub City Safety
välja, kuid eeldatava õnnetuse puhul hakkab siiski poole
jõuga autot pidurdama.
Radar jälgib
pikivahet
Radariga püsikiirusehoidja on selgelt
turvalisusele orienteeritud. Süsteem iseenesest toimib väga lihtsalt:
radar leiab kõik auto ees olevad objektid, ning kaamera tuvastab neid
ükshaaval. Umbes samamoodi valis Arnold Schwarzenegger
“Terminaator 2-s” endale baaris sobivaid riideid.
Minimaalsele pikivahele reguleeritud tempomaat on aga äärmiselt
ettevaatlik ning hakkab pidurdama isegi siis, kui Eesti oludega harjunud juhil
pole veel pähegi tulnud, et võiks hakata reavahetuseks peeglisse
vaatama. Süsteem oskab eristada ka sõiduridasid ja kurve, kuid
aeg-ajalt satub siiski segadusse.
Kui eesolevas kurvis
jääb radari vaatevälja kõrvalreas 80 km/h liikuv veoauto
ning XC60 juht pole veel rooli keeranud, pidurdab süsteem autot isegi
siis, kui see pole vajalik. Niipea kui juht rooli keerab, arvutab auto
välja uue trajektoori, ning leides, et miski tema kulgemist ei ohusta,
hakkab uuesti kiirendama. Erinevalt mõnest teisest autost pole
võimalik radarit välja lülitada.
Peegli taha
peidetud komplekt stereokaameraid jälgib muu hulgas ka juhi
ärkvelolekut. Liiga nurgelise või tõmbleva
sõidustiili korral soovitatakse sohvril teha väike kohvipaus.
Diisel eelkõige
Juhitavuselt on auto
väga hästi õnnestunud, volvolik, kui nii võ
ib öelda. Ülla
tuslikult annab ligi kahetonnine tühimass endast märku ainult
väikesel kiirusel. Väljavaade on hea, ning suurus hästi
tunnetatav. Eestis selgelt illegaalsetel kiirustel muutub XC60 aga rahulikuks
ja väga ettearvatavalt käituvaks. Suurt erinevust pole, kas liikuda
90 km/h või isegi kaks korda kiiremini, müratase autos ning
juhtimiskindlus on väga sõiduautolikud.
Liiga suurest
kiirusest annab märku ainult see, et gaasivajutusele ei järgne
harjumuspärast jõulist kiirendust, vaid auto kogub kiirust
aeglaselt ja emotsioonitult. Linnakiirustel pedaali põrandale surumisele
järgneb tavapärane väike viide, enne kui XC60 end edasi rebib.
D5 turbodiisli kiirendus pole väga järsk. 136 kW ning 400 N·m
tõmbavad autot edasi kindlalt ning tugevalt, kuid reisijate jaoks
piisavalt mugavalt. Diisli kõrval tuleb algul müüki veel
kuuesilindrilise bensiinimootoriga variant, mis turbo toel arendab 285 hj ja
400 N·m.
Välisdisainis kasutatakse varasemailt
mudelitelt tuttavaid kujundeid, kuid rõhutatult ja jõulisemalt
ehk maasturile sobivalt. Suure esitulepatarei ja iluvõre vahele surutud
päevatuled peavad rõhutama klassikalist Volvo esiosa.
Valgusdioodide kasutamine võimaldas neile anda omapärase
kriipsukujulise vormi ja järgida valitsevaid moetrende. Kasutavad ju
teisedki autotootjad LED-valgusteid auto esiosas huvitavate kujundite
loomiseks.
Juht kui keskne kuju
Interjööri lahendused ei erine varasemate Volvode omadest.
Armatuurlaualt sujuvalt alla laskuv keskkonsool läheb sama sujuvalt
üle kõrgeks kesktunneliks, mis moodustab eesistujate ümber
turvatunnet tekitava pesa. Juhikesksuse rõhutamiseks on keskkonsool
“näoga” pisut sohvri poole pööratud,
kujundusvõtted on aga ehtvolvolikud ja juba tuttavad.
Sobivat
istumisasendit on sõiduautoga harjunud juhil algul veidi raske leida.
Kui leppida veidi püstisema asendiga, on autos siiski väga mugav ning
väljavaade juhikohalt eeskujulik. Istmepadi pakub väga head
külgtuge, kuid seljatugi reedab, et tegu on Ameerika turule mõeldud
sõidukiga – suveriietes eestlasele jäi seljatugi natuke liiga
laiaks. Rõhutatult sportlikult sõidukilt oleks oodanud veidi
tihkemalt juhi ümber olevat istet. Pearuumi leidub püstisest
isteasendist hoolimata väga palju ning 185 sentimeetri pikkune mees ei
tunne end tagaistmelgi ebamugavalt ka mitte siis, kui teine samasugune tema ees
istub. Keskkonsooli tagumises otsas on lisanupud konditsioneeri ja raadio
kasutamiseks. Tagumisi istmeid saab lausa kolmes osas alla voltida ning see
käib väga hõlpsalt, ühe käega. Tagumiste istmete
allalaskmise järel avardub igati korralik 495-liitrine pakiruum 175 cm
pikkuseks ning 80 cm kõrguseks kaubaruumiks, mis mahutab 1455 liitrit.
Volvo XC 60
manuaa | automaat | |
Mootor | R6+turbo 2953 cm3 | R5+turbo 2400 cm3 |
Võimsus | 285 hj | 185 hj |
Tippkiirus | 210 km/h | 205/200 km/h |
Aeg 0-100 km/h | 7,5 s | 9,5 s / 9,9 s |
Tühimass | 1825–1990 kg | 1825–1990 kg |
Pikkus/teljevahe | 4628/2774 mm | 4628/2774 mm |
Pakiruum | 495–1455 l | 495–1455 l |
Kütusekulu (BD) | 11,9 l / 100 km (B) | 7,5/8,3 l / 100 km (D) |
CO2-pääst | 284 g/km | 199/219 g/km |
Hind alates | 732 000 krooni | 637 000 krooni |