Skeem toimib nii: inimesele jäetakse mulje, et ta võib midagi ahvatlevat võita või teada saada, kui oma mobiiltelefoni numbri annab, tegelikult aga muudetakse ta Portugali firma Tim w.e. (tuntud ka kui natta.com) “püsikliendiks”.

Mulle potsatas postkasti selline kiri: võid võita tutvumislennu purilennukiga – ei mingit juttu automaatsest liitumisest “teenusega”. Tavaliselt kustutan sellise spämmi, aga seekord – ei tea, mis mulle sisse lõi. Klõpsasin ja leidsin end justkui kingitus.ee saidilt (ainus logo saidil, pealegi vasakul üleval nurgas). Kusagilt ei loe välja, et tegu on Portugali firma mobiilteenustega liitumisega. Numbri sisestamise järel sain SMSi, millest jääb mulje, et nüüd tuleb purilennukiga lendamise soovi ka telefoni kaudu kinnitada.

Tagantjärele selgus: juba kinnitamisel kasseeriti 50 krooni ja see jätkus igal nädalal. Teiseks: reklaamsaidil on tõesti kõige all imepisikeses kirjas teade, et ühtlasi liitutakse “iseuueneva teenusega”. Aga kui palju inimesed neid kirbukirjas tekste uurib, eriti internetis?

Muidugi on kõik need reklaamikampaaniad, purilennukiga lendamine või midagi muud, suitsukate. Siin taga on terve tööstus, kõik selleks, et sihilikult eksitada inimene kinnitama, justkui sooviks ta “teenust”. Siis saab temalt iga nädal raha kasseerida, seda ka siis, kui ta üleüldse mingit teenust ei kasuta.

Selle skeemi ohvreid on üle 2500.

Aga analoogsed on reklaamid, kus kutsu­takse üles oma surmakuupäeva, IQd, armuõnne vms teada saama. Kõik see on tillitamine.

Portugali firma esindaja Ricardo Duarte loomulikult eitab, et tegu oleks kuidagi kahtlaste meetoditega klientide püüdmiseks. “Auhinnad pole lollitamismeetod, vaid nagu kingitused…”

Ning nii tarbijakaitse kui mobiilifirmade arvates on asi JOKK.

EMT pressiesindaja arvab, et firma on nagu Eesti Post, kes toimetab kohale ka kahtlase sisuga kirjad – mis alust on keelduda? Jah, EMT on kehtestanud kohustuse, et iganädalane kukrukergendamine peab teenuse tutvustuses olema “nähtaval kohal ja selgelt tuvastatav”. See on aga “väga vaieldav” ja EMT “ei saa sekkuda teiste ettevõtete tegevusse”. Heakene küll, aga kas koostööpartnereid ei saa tõesti valida?

Tarbijakaitseamet nendib, et kaebusi laekub ja probleem on olemas. “IQ-testi” saidi suutsid nad sulgeda, aga “ausad kelmid”, nagu neid internetis nimetatakse, on muutunud rafineeritumaks. Peenikeses kirjas tekst on tõesti juurde tulnud. Aga kui see pole tarbija eksitamine, mis see siis on?

Kokkuvõttes. Kui mul enne oli internetireklaami osas mingigi lootus, et kõik pole eksitav jama, siis nüüd tundub, et selline JOKK-skeem teeb karuteene kogu internetireklaamindusele. Saadan kõik prügikasti. Nii on kindlam.

* * *
Tarbijakaitseameti kommentaar:

Meedias on palju reklaame, kus pakutakse võimalust tellida mobiiltelefoni/interneti vahendusel mobiiltelefonile taustapilte, helinaid, mänge ja muud sellist. Kahjuks ei ole sageli veebilehekülgedel ega reklaamides avaldatud selget infot teenusega automaatse liitumise kohta. Tihti on kõige olulisem informatsioon, mis puudutab teenuse lõpphinda avaldatud väga väikeses kirjas ning seega võib see jääda teenuse tellijal märkamatuks. Informatsioon ja vajalik teave on küll olemas ning otseselt alust tarbija eksitamisele viidata ei ole, kuid inimesed ei tule sageli selle pealegi, et teenuse tellimine tähendab sellega liitumist ning sellega kaasnevaid kulutusi. Sestap jätavad nad tihtipeale tingimuste osa lugemata, eriti just siis, kui see pole ka väga nähtavas kohas ning selgelt esitatud.

Tarbijate peamiseks mureks on, et taustapildi või uue mobiilhelina tellimisega on nad enese teadmata sidunud endid tegelikkuses pikaajalise lepinguga ning igal nädalal lisandub arvele teatud summa, mille väärtuses saab “tellida” eespool nimetatud teenuseid. Kui summa ei ole ühe nädalaga kasutatud, siis see uude nädalasse edasi ei kandu. Sellise lepingu lõpetamiseks tuleb saata tavaliselt “STOP” sisuga sõnum teatud numbrile.

Oluline on meeles pidada, et lepingut sõlmides tuleb lugeda ka väikeses kirjas olevaid tingimusi, kuna teadmatus või tähelepanematus võivad kaasa tuua ootamatult suuri arveid ja sekeldusi. Ühe viimase näitena võib välja tuua üleskutse IQ testiks (Euroopa IQ-test), mille läbimisega sõlmiti eespool mainitud pikaajaline leping mobiilihelinate, -mängude ja teiste teenuste saamiseks.

Kui on tekkinud arusaamatusi seoses esitatud arvetega, tuleb koheselt ühendust võtta teenuse pakkujaga. Soovitav on teha selleks kirjalik avaldus. Teenuse pakkuja on kohustatud teile nõudmisel väljastama aruande, kus näidatakse millal ja millises mahus on teenust kasutatud. Kui selgitus ei ole piisav, siis võib abi saamiseks pöörduda Tarbijakaitseameti poole.

Tarbijakaitseamet on korraldanud ka ühisnõupidamise nii operaatorite kui ka meelelahutusteenuste (helinate, mängude, taustapiltide jms) pakkujatega ning ühe võimaliku lahendusena pakkus Tarbijakaitseamet välja ka juhendi koostamise operaatoritele ja meelelahutusteenuste pakkujatele, kuhu saaks koondata kõik nõuded ja soovitused, millest teenusepakkujad peaksid lähtuma.