Kiire elutempo tõttu oleme sunnitud tegema iga päev palju valikuid ja planeerima oma tegemisi. Loomulik on planeerida ka oma teekonda, hinnates võimalikke takistusi, ajakulu ning riske. Sõiduks võiks eelistatult valida sellise aja, millal ollakse tavapäraselt ärkvel. Pikemate sõitude planeerimisel peaks sõiduajale juurde arvestama iga kahe tunni järel ohutus kohas parkimise, et teha vähemalt 15-minutilisi puhke- ja sirutuspause.

Varahommikul alustatud sõitude korral tuleks eelnevalt magada vähemalt seitse tundi, sest vähene uni alandab juhi tähelepanelikkust. Pärast pikka ja pingelist tööpäeva on oluline end enne rooli istumist liigutada. Selleks sobivad lihtsad võimlemis- ja sirutusharjutused või treppidest reipamalt üles-alla kõndimine, mis katkestavad töömõtete ringi ja lisavad vaheldust.

Und ei ole võimalik üle kavaldada! Ainuke tõeline “ravi” unisusele on korralik uni – kofeiiniga jook või uinak on lühiajalised lahendused, mis võimaldavad tarbetult riskeerimata edasi sõita ainult lühikest aega.

Juhi väsimusilmingud

Enda väsimusseisundit on keeruline hinnata ning sellepärast võiksid juhid meelde jätta mõned füüsilised sümptomid, mille ilmnemisel peab tingimata hakkama planeerima puhke- ja sirutuspausi.
Kael jääb kangeks ja avastate end kaela küljelt küljele venitamas.
Nihelete istmel ja ei leia mugavat sõiduasendit.
Olete enesele teadvustamata akna lahti teinud, et värsket õhku saada.
Tabate end enda ette jõllitamast, märkamata liikluskeskkonda.
Kissitate silmi ja fokusseerimisega on raskusi.
Avastate, et haigutate sageli.
Juht vajab kohest puhkepausi ohutus kohas, kui ta ei mäleta pikemaid lõike oma teekonnast.
Väsinud juhi sõidustiil sarnaneb joobes juhtimisele. Kaasliiklejatel on võimalik väsinud juhti liikluses ära tunda ebatavalise sõidustiili järgi. Potentsiaalsest ohtlikust juhist tuleb politseid teavitada.
Sõiduk kaldub oma sõidureast kõrvale ja n-ö ujub teel.
Kiirus on muutuv – kas ületatakse kiirust, sest see tõstab adrenaliinitaset, või sõidetakse väsimusest tingitud lihaste lõtvumise pärast aeglaselt.
Juht ei tule toime piisava pikivahe hoidmisega ja sõidab tihti eessõitvale autole liiga lähedal, et ärkvel püsida.
Jaga
Kommentaarid