Me taunime joobes juhtimist, vähest pikivahe hoidmist, hoolimatust ning mobiili kasutamist autoroolis. Paraku ei räägita palju väsinud ja unistest juhtidest. Meie seas on palju juhte, kes on üle töötanud, vaevlevad kroonilises unepuuduses ja magavad vähem kui kuus tundi ööpäevas. Mõned neist kannatavad eneselegi teadmata tõsiste unehäirete all. Juhi esmane ja kõige tähtsam ülesanne on liigelda vastutustundlikult, ohutult ja teisi liiklejaid arvestavalt.

Kiire elutempo tõttu oleme sunnitud tegema iga päev palju valikuid ja planeerima oma tegemisi. Loomulik on planeerida ka oma teekonda, hinnates võimalikke takistusi, ajakulu ning riske. Sõiduks võiks eelistatult valida sellise aja, millal ollakse tavapäraselt ärkvel. Pikemate sõitude planeerimisel peaks sõiduajale juurde arvestama iga kahe tunni järel ohutus kohas parkimise, et teha vähemalt 15-minutilisi puhke- ja sirutuspause.

Varahommikul alustatud sõitude korral tuleks eelnevalt magada vähemalt seitse tundi, sest vähene uni alandab juhi tähelepanelikkust. Pärast pikka ja pingelist tööpäeva on oluline end enne rooli istumist liigutada. Selleks sobivad lihtsad võimlemis- ja sirutusharjutused või treppidest reipamalt üles-alla kõndimine, mis katkestavad töömõtete ringi ja lisavad vaheldust.

Und ei ole võimalik üle kavaldada! Ainuke tõeline “ravi” unisusele on korralik uni – kofeiiniga jook või uinak on lühiajalised lahendused, mis võimaldavad tarbetult riskeerimata edasi sõita ainult lühikest aega.

Kael jääb kangeks ja avastate end kaela küljelt küljele venitamas.
Nihelete istmel ja ei leia mugavat sõiduasendit.
Olete enesele teadvustamata akna lahti teinud, et värsket õhku saada.
Tabate end enda ette jõllitamast, märkamata liikluskeskkonda.
Kissitate silmi ja fokusseerimisega on raskusi.
Avastate, et haigutate sageli.
Juht vajab kohest puhkepausi ohutus kohas, kui ta ei mäleta pikemaid lõike oma teekonnast.
Sõiduk kaldub oma sõidureast kõrvale ja n-ö ujub teel.
Kiirus on muutuv – kas ületatakse kiirust, sest see tõstab adrenaliinitaset, või sõidetakse väsimusest tingitud lihaste lõtvumise pärast aeglaselt.
Juht ei tule toime piisava pikivahe hoidmisega ja sõidab tihti eessõitvale autole liiga lähedal, et ärkvel püsida.