08.11.2007, 00:00
Energiavolinik: Nordstream tuleb vee alla või ei tule üldse!
Euroopa Komisjoni energiavolinik Andris Piebalgs usub, et kurikuulsa Vene-Saksa gaasijuhtme puhul ületatakse poliitilised kired ja toru ehitatakse siiski merepõhja.
Ütlesite hiljuti Lissabonis, et “me eemaldume tavaks saanud
ettekujutusest, et energia on rahvusliku julgeoleku küsimus. See on
Euroopa julgeoleku küsimus.” Kuidas hindate Eesti valitsuse otsust,
et oleme põhimõtteliselt Nordstreami ehk Vene-Saksa veealuse
gaasijuhtme vastu?
Tegemist oli Nordstreami taotlusega Eesti
valitsusele teha väga konkreetseid uurimistöid. Eesti valitsus
ütles uuringutele ei, aga Eesti valitsus ei ole kunagi öelnud ei
Nordstreamile. Tegelikult vastupidi. Eesti osales otsuse tegemisel, kus
Nordstream heaks kiideti.
Peamine küsimus on Euroopa
energiapoliitika ja julgeolek. Näiteks, kui on paar ettepanekut ja iga
liikmesmaa hakkab soosima üht neist, siis ollakse hädas. Sest selle
tulemusel te võistlete naabermaadega.
Näiteks, kui valida,
kas ehitada Jamal-2 või Amber (torujuhtmed – S.V.). Ja siis
püütakse Venemaale pakkuda paremaid tingimusi ühelt ja
teiselt poolt. Nii kaotame kindlasti. Me ei saa võistelda omavahel
ja pakkuda välisfirmale parimaid tingimusi. Me peaksime projekti suhtes
kokku leppima. See toob suurimat kasu kogu Euroopale.
Kui gaas tuleb
Saksamaale, on see hea ka Poolale. Kui tuleb Poolasse, siis on see hea ka
Leedule.
Nordstream on TEN-E tähtsusega projekt.
Mida see tähendab?
See on projekt, mis on eriti tähtis
Euroopa Liidule. Seda toetavad kõik Euroopa Liidu liikmesriigid
pluss Euroopa Parlament. See tähendab, et Euroopa Liit võib anda
abi. Näiteks kaasrahastada ehitust, Euroopa Investeerimispank
võib end rohkem siduda jne.
Ja ka Eesti
peab gaasijuhtme projekti toetama?
Eesti toetab seda projekti.
Eesti ei toetanud ainult teatavaid töid oma majandusvetes. See oli
eraldiseisev asi. Need ei välista üksteist.
Kas on võimalik, et gaasijuhe ei lähe vee alt, vaid hoopis maa
pealt?
Ma ei näe seda võimalust. Ta kas läheb
sealt, või pole Nordstreami ja on hoopis teine juhe.
Me
peaksime vaatama asja ka varustuse vaatepunktist. Meie gaasivarustus tuleb
Venemaalt. Venemaal on õigus esitada vähemalt mõningaid
tingimusi. Venelased ütlesid, et neile meeldiks minna otse tarbijateni. Me
peaksime sellest soovist lugu pidama.
Seega on meil selge valik: kas
me saame selle juhtme või ei saa. Suruda Venemaale
peale lisatingimusi projektis, millega oleme varem nõus olnud, on
minu meelest vale.
Ma usun, et kõik takistused ületatakse ja
see torujuhe ehitatakse valmis. See maksab küll raha, aga see ei ole meie,
maksumaksjate raha. See tuleb ettevõtetelt: Gazpromilt, E.Onilt,
BASFilt, ja nüüd ühineb projektiga veel üks ettevõte
veel ühelt liikmesmaalt.
Nii et usute
Nordstreamisse?
Jah.
Ja te ei karda Vene
kapitali?
Ideaalses maailmas võiksin öelda, et me ei
peaks ostma gaasi mitte kelleltki... Kuid ma tean, et me vajame gaasi, ja ma
tean, et Venemaal on gaasi – miks mitte osta Venemaalt?
Meil kasvavad tarned Norrast, Alžeeriast, Katarist, Egiptusest... Me saame
gaasi ka Iraagist. Ma kohtun Türkmenistani presidendiga, kes tahab
rääkida gaasiga varustamisest. Niisiis me ei pane kõiki
munasid ühte korvi.
Aga mitte osta kaupa, mida Venemaa tahab
müüa ja mida meil tuleb nagunii osta, oleks minu meelest vale.
Me peame vaatama olukorda lahtiste silmadega.
Tegite septembris ettepaneku lõhkuda Euroopa Liidu energiafirmad ning
eraldada neis tootmine ja jaotusvõrgud. Miks seda vaja on?
See on loogiline samm konkurent
si suurendamiseks. Euroopa tarbijate põhiline häda on hinnad.
Võistlevad hinnad saavad tulla valikute pakkumise ja uute varustajate
kaudu. Aga nii kaua, kuni transport ja tootmine on üheskoos vertikaalselt
integreeritud kompaniide käes, ei tule kahjuks uusi investeeringuid ja
need firmad hoiavad turgu oma käes.
Peame astuma järgmise sammu
ja ettevõtted osadeks jagama ning seda mitte ainult juriidiliselt ja
formaalselt.
Mitmetes riikides on selline jagamine ära tehtud
– näiteks Inglismaal ja Hispaanias – ning keegi neist ei taha
tagasi vanale süsteemile minna.
Teil on aga
väga tugevad vastased: suurkompaniid Prantsusmaal ning Saksamaal, kes pole
huvitatud enda lõhkumisest. Ning teie olete pisikesest riigist
Lätist.
Valitsused peaksid otsustama, mida neil tegelikult
vaja on: kas võidelda hinnavõidujooksus või luua
konkurentsile avatud turg. Tegemist on poliitilise otsusega, see pole
ettevõtete otsustada.
(Piebalgs osutab enda ees laual lebavale
raportile Saksa lehest Die Welt, mis räägib suurfirmade hinnaga
kavaldamise kahtlustest, ja teatab, et hinna määramise puhul on alati
tegemist poliitikaga. Teine asi oleks aga siis, kui hind kujuneks turu
nõudmise alusel. Selleks tuleb võrgud eraldada ja tootmised
omavahel võistlema panna.)
Balti riikides pole see ehk väga
suur küsimus, kuna meil on riiklikud energiafirmad. Tuleb eraldada vaid
riigi käes olevad osad ja meil ongi sõltumatu võrguoperaator
ja sõltumatu tootmisoperaator, keda peab sundima võitlema teiste
firmadega.
Eesti turu jaoks on küsimus, kust
tuleb konkurents.
Tavaliselt võistlevad gaasi- ja
elektrifirmad omavahel. Kui näiteks Läti firmad on huvitatud
konkurentsist, siis võivad nad tulla Eesti turule. Ja kasutada
võib Estlinki (Eesti-Soome vaheline elektrikaabel – S.V.).
On huvitav, et pisike Estlink tekitab arengut. Sain hiljuti kirja NordPoolilt
(Põhjamaade elektribörs – S.V.), kes huvitub Balti turust.
Miks nad huvituvad? Sest nad töötavad konkurentsi
põhimõttel ja tahavad turgu laiendada, isegi kui see on
väike turg.
Ja miks me vajame Baltimaades kolme eraldi
võrgufirmat? Meil võiks olla üks suurem firma, mis
võiks laieneda ja ehitada vajalikud ühendused teiste riikidega. Aga
see on muidugi omanike ehk kolme valitsuse otsustada.
Kui valitsused
otsustavad koos ehitada tuumajaama, siis miks ei võiks nad luua
ühise võrgufirma? Sellel oleks palju majanduslikku mõtet. Me
saaksime mõelda suuremalt, mitte ainult rahvuspiirides.
Kui palju võidaksime hinnas vabaturu korral? Viis protsenti,
kümme, viisteist?
Juunis vastas mu hea sõber,
Alžeeria minister, kes on naftaasjades muide väga kogenud,
et õige hind OPECi mõistes on 50–60 dollarit
barrelist. Nüüd on hind olnud juba paar kuud 95
dollarit. Niisiis energiahindu on täna väga raske ennustada.
Maailma majandusarengu filosoofia on, et sa saad toetuda ainult turule. Turg
võib teha vigu. Seega on vaja teatavat regulatsiooni, kuid ainult
turg võib tarbijale tagada parima hinna ja teenuse.
Kui keegi
ütleb, et energia puhul pole see võimalik, siis Euroopa Liit
on rajatud teistsugusele filosoofiale.
Eesti
ühiskond on väike. Meil on käputäis riigiametnikke, kes
tegelevad energeetikaga, ja neil on Eesti Energiaga väga head suhted. Nad
ei hakka tegutsema firma vastu.
See pole ainult Eesti mure...
Energia on igale riigile väga südamelähedane. Mõnikord on
energiafirmadesse läinud endised poliitikud, m&o
tild
e;nikord on ministeeriumide energeetikaosakonnad olnud
energiaettevõtetele nii lähedal, et kui vajasid mõnd
arvamust, siis helistasid energiakompaniisse. Ma arvan, et aeg on need asjad
lahku lüüa.
Eesti Energia soovis hoida turgu monopoliseerituna
ei ole midagi väära. Sest nad peavad teenima kasumit.
Valitsuse
vaatepunktist on teisiti. Peaminister on öelnud, et hoolitseb, et hinnad
ei läheks üles liiga jõuliselt. Ja kui Eesti Energia on
vertikaalselt integreeritud ettevõte, siis suudab ettevõte olla
paindlikum.
On olemas tootmiskulud ja kapitali tootlikkus. Miks peaksid
need olema suuremad, kui võrgud on eraldatud?
Me vajame
värskeid lähenemisi. Nagu ka Ignalina elektrijaama projekti puhul.
Presidendid sõlmisid deklaratsiooni, peaministrid sõlmisid
deklaratsiooni. Kus on aga ettevõtted? Mina ütleksin, et firmad
peavad olema esimesed.
Niisiis see asi läheb täiesti vale
teed pidi. Poliitikud määravad ettevõtetele, kuhu
investeerida. Vabaturu puhul ei töötaks selline asi kunagi.
Ignalina ei ole enam äriprojekt, vaid
poliitika?
Seda ma tahangi öelda. Olin üsna
skeptiline. Nüüd on aga näha positiivseid suundumusi.
Näiteks see, et Poola on projektiga ühinenud, parandab
kindlasti selle usaldusväärsust.
Aga siiski tahaksin
näha numbreid. Ja et investeerimisfirmad oleksid asutatud nii kiiresti kui
võimalik.
Kui ma vaatan tuumaenergia sektori pabereid, siis on
kogu maailmas väga palju väga huvitavaid projekte. Me
võime eeldada, et aastas teatatakse kümnest uuest projektist.
See on väga selge mäng: palun arene edasi nii kiiresti, kui
saad. Sul on poliitiline toetus ja see on väga positiivne. Nüüd
peavad ettevõtted asutama investeerimisfirmad ja leidma raha.
Mõjukas lätlane
- Valmieras sündinud Andris Piebalgs (50) on üks olulisemad eurovolinikke. Teda osundatakse Lääne meedias tunduvalt rohkem kui näiteks Eesti Siim Kallast.
- Kui Piebalgs kolme aasta eest volinikuks sai, ei osanud keegi aimata, et peagi muutub energiajulgeolek Brüsselis kõneteemaks number üks. Vastasel juhul oleks nii tähtsa ametikoha haaranud mõni nimekas sakslane või prantslane.
- Kõik muutus pärast mullust Venemaa-Ukraina gaasitüli, kui katkes Vene gaasitransiit Läände. Energiajulgeolek muutus Euroopa tasandil eriti oluliseks.
- Praegu on Piebalgs välja vihastanud mitmed suurriigid ja tuntud energiaettevõtted, sest nõuab firmade lammutamist. See peaks parandama konkurentsi ja viima hinnad alla.
- Eesti peaminister Andrus Ansip ütles möödunud nädalal, et välistab Eesti Energia lõhkumise vaid Brüsseli nõudel.
- Varem on Piebalgs töötanud Läti haridusministri ja rahandusministrina ning olnud suursaadik Eestis.