17.01.2008, 00:00
Imikute ja väikelaste väsimusest ja unest
Meie, täiskasvanud, tunneme rõõmu kui laps magab, ega
mõtle eriti sellele, miks ta seda teeb.
Magamine on inimese
üks füsioloogilistest vajadustest. Väsimuse põhjustab
talitlusliku seisundi muutus peaaju kõrgemas osas – ajukoores.
Väsinud väikelapse puhul ilmnevad alljärgnevad jooned:
• ärritunud olek
• nutab rohkem
• liigutused on
koordineerimata
• esinevad tasakaaluhäired
•
keskendumisvõime on halb
• mälufunktsioon on halb
Need on kesknärvisüsteemist lähtuvad
funktsioonihäired. Väljapuhanuna need häired kaovad. Krooniline
väsimus, unepuudus hakkab lisaks kesknärvisüsteemile
mõjutama ka lapse immuunsüsteemi. Sellele viitavad lapse sagedased
haigestumised.
Uni on vajalik
Lapsed peavad
saama kasvada nii vaimselt kui ka füüsiliselt. Piisav uni on
nimetatud kasvude võimaldamist arvestades olulise tähtsusega.
Lisaks unevajaduse tagamisele on oluline laps ööunele suunata
temale sobilikul ajal. Kasvueas lapsed peaksid magama jääma hiljemalt
kell 22, kuna 22st 2ni toodab aju kasvuhormooni ja sellel ajavahemikul on uni
eriti kvaliteetne. Seega ütlusel: „Kui sa ei maga, siis sa ei
kasva”, on ka teaduslik tõepõhi all.
Unevajadus
on individuaalne, sõltub lapse temperamenditüübist. Kui teie
laps magab vähem või rohkem kui ülalpool näidatud, kuid
on seejuures valdavalt terve, rõõmsameelne ning uudishimulik, ei
ole vaja lapse päevakava muuta. Põhjust tõsisemalt lapse
päevakava üle mõelda ja vajadusel nõu küsida
perearstilt, psühholoogilt või nõustajalt on neil, kes
tunnevad, et oleks vaja teha muudatus.
Magama minek ja
jäämine
Lapseeas sõltub magama minek
eelkõige täiskasvanu suunamisest, kuna lastel on erutusprotsessid
ülekaalus pidurdusprotsessidega võrreldes. Seetõttu
võivad nii beebid kui ka väikelapsed vajada täiskasvanu abi
magama jäämisel. Põhjust, miks lapsed ei taha magama
jääda, võib leida ka Kreeka mütoloogiast. Mütoloogia
järgi on uni (Hypnos) ja surm (Thanatos) vennad, kes elavad allilmas.
Lapsed ja vanainimesed tunnevad hästi une ja surma sugulust. Enamasti
tunnevad täiskasvanud end ebamugavalt surmale mõeldes, sama tunne
on lastel kui nad mõistavad, et peavad magama jääma. Magaval
lapsel ei ole kontakti välisilmaga ning unekartuse kadumiseks peab ta
korduvalt saama kogeda, et teda ümbritsev jääb muutumatuks ka
ajal kui ta ise seda kontrollida ei saa. Magama jäämist soodustab
rahulik pingevaba õhkkond, unerituaalid (silitused, laulmine, unejutu
lugemine, vms). Lapse liikumisvabaduse piiramine (kaissu võtmine, teki
sisse mähkimine) võib suurendada lapse turvatunnet, meenutades
talle üsasiseseid kitsaid kasvutingimusi.
Magamise koha valikut
arvestades puudub teadlaste-praktikute vahel üksmeel. Suhtumine kaisus
magamisse on kultuuriti väga erinev ja seetõttu võiks
vähemalt algul proovida last harjutada tema enda voodiga. Kui see aga ei
õnnestu, siis võite leppida teadmisega, et Eesti kultuuris on
läbi ajaloo mitu põlvkonda ühe katuse all koos elanud ning
kaisus magamine on olnud eestlastele vastuvõetav.
Une
tsüklilisus
Uni kulgeb tsüklitena. Kui magava lapse
silmi vaadates näeme, et suletud laugude all silmamunad liiguvad, on
lapsel REM-uni (Rapid Eye Movement), sellel ajal näeb laps
unenägusid. Mitte-REM une faasis võime last tõsta või
riietada ilma,
et ta selle peale ärkaks.
Mitte-REM uni võimaldab
organismile täielikku puhkust:
• väheneb aju
hapnikutarvidus
• hingamine aeglustub
• südametegevus
aeglustub
• vererõhk alaneb
• vereringe aeglustub
• ainevahetus aeglustub
• lihased lõtvuvad
•
kehatemperatuur alaneb
50% imiku uneajast moodustab REM-uni. REM-uni
stimuleerib õppimiseks kasutatavaid aju osasid, võimaldades
eristada ärkveloleku ajal saadud olulise info ebaolulisest. REM-une
osakaal väheneb vanuse lisandudes, täiskasvanutel on see vaid
15–20% uneajast.
Lapsele magamise õpetamisel on kaks
vastandlikku koolkonda.
Esimesse kuuluvad nn unekooli pooldajad,
kes usuvad, et lapsed on lähedusega liigselt ära hellitatud ja
seepärast tuleb neid õpetada, kuidas iseseisvalt magama
jääda. Lubatud on progresseeruv nutmine alates 5st minutist kuni 15
minutini.
Teise koolkonna esindajad usuvad, et emotsionaalsed
kogemused on väga tähenduslikud. Uinumisraskustest ülesaamiseks
soovitatakse erinevaid unerituaale (lugemine, laulmine, päeva
kokkuvõtmine jutustusena jne), milles laps tunneb end tähtsana ning
mida ta heameelega ootab.
Närviteadlaste uuringu tulemustena on
leitud, et lahkuminekunutt mõjutab ajus olevat keskust, mis võib
kehale tekitada tõelise füüsilise valutunde. Kui lapsel
lastakse korduvalt üksinda lohutamatult nutta, tekib temal seos
emotsionaalse ängistuse ja valu vahel, mistõttu lahkuminekud
võivad ka vanemaks saades valutunde tekitada.
Ööpäevane unevajadus lapse organismi eripärast tulenevalt:
Päevased uinakud:
esimestel elukuudel jaksab beebi ärkvel olla 1,5-2 tundi järjest ning vajab seejärel tingimusi magamiseks.
vastsündinu | 18–14 tundi |
1–7aastane laps | 14–12 tundi |
koolilaps | 12–10 tundi |
Päevased uinakud:
esimestel elukuudel jaksab beebi ärkvel olla 1,5-2 tundi järjest ning vajab seejärel tingimusi magamiseks.
4–6 kuud | 3 korda |
6 kuud – 1 (1,5) aasta(t) | 2 korda |
1– (1,5) aasta(t) – | 1 kord |
6 (7) aastat |