“Minu arvetele hakkas lisanduma sadu kroone teenuse eest, mida ma pole oma teada tellinud.” See on tüüpiline kaebus, millesarnaseid tarbijakaitseamet sai mullu 266 ning mille laviin jätkub ka tänavu. 90 protsenti kaebustest käib kolme piiritaguse firma – ­CellXL, CellTT ja Natta.com – kohta.

Inimesed langevad “teenuste” võrku eksitava reklaami tõttu. Telekanalid ja internet on täis reklaame, kus inimesi ahvatletakse üleskutsetega nagu “Kraba endale kinkekaart!”, “Tee ära ajutest!”, “Te olete võitnud võimaluse osaleda loteriis!”. Tegelikult meelitatakse tarbija liituma “klubiga”, mis läheb talle iga nädal maksma 3,2 eurot, kuni ta teenuse SMSiga katkestab.

Tihtipeale kulub aga kuid, enne kui inimene seda taipab. “Sisuteenus” ise kujutab endast sageli iganädalast SMSi, kus on näiteks horoskoop, taustapilt, mobiilihelin või “uudis” stiilis: “Apple valmistab käivitamisele uut reklaamiplatvormi, info tel. XXX YYY.” Näide pole väljamõeldis, just sellise “sisu” eest kasseeritaksegi raha.

Lõksu langevad sagedamini noorukid ja eakad. “Minu pensionärist isa sai paar nädalat tagasi EMT esindust külastades teada, et ta on alates maikuust 2007 maksnud iga kuu 100–200 krooni niinimetatud perioodilise sisuteenuse eest, mida pakub firma Natta.com. Kokku on ta tasunud nimetatud teenuse eest 5360 krooni vahemikus mai 2007 – juuli 2010. Ta ei ole enesele teadaolevalt sellist teenust kunagi tellinud,” kirjutab üks inimene kaebuses tarbijakaitseametile.

Eriti küünilisena mõjuvad sisuteenuste reklaamid Eesti ühes suuremas portaalis Rate.ee, mis mõeldud eelkõige noortele, et mitte öelda alaealistele. Rate.ee suuromanik on neidsamu teenuseid vahendav EMT. 18. märtsil oli Rate.ee avalehel kolm säärast reklaami: “Tulista korvi ja vaata kui palju raha võidad” (päises), “Üks neist on loomulike juustega blondiin, klõpsake pildil ja võite võita 1000 EURi”, “Õnnitleme! Teie IP aadress on välja valitud…” (jaluses).

Oma kodulehel teatab EMT: “Liitumislepingu sõlmimiseks peate olema täisealine, vähemalt 18aastane.” Ka sisuteenustega liitumiseks peab inimene olema täisealine. Reaalsus on aga selline: liitumislepingu operaatoriga teeb lapsevanem, sisuteenuse tellib internetis laps, maksma peab lapsevanem.

Rate.ee turundusjuhi Anne ­Tupitsa sõnul ei keela reklaamiseadus alaealistele suunatud reklaame, oluline on, et neis reklaamides jälgitakse reklaamiseaduses toodud piiranguid. “Alaealised tohivad kasutada ka mobiilseid sisuteenuseid, sest andes alaealise lapse kasutusse mobiiltelefoni, kinnitab vanem, et võtab vastutuse mobiiliga tehtavate tehingute eest.”

Lastevanemate liidu koolitusjuhi Kristiine Vahtramäe sõnul paistab, et Rate.ee’le on oluline ainult raha. “Õige on see, et lapsevanem võtab vastutuse – kuid tal pole ju võimalik teada, mille eest. Lapsevanem võimaldab lapsele mobiili selleks, et ta saaks lapsega ühenduses olla, mitte selleks, et laps saaks liituda perioodiliste sideteenustega,” ütles Vahtramäe.

Tarbijakaebuste komisjoni esimees, vandeadvokaat Kai Amos ütles, et isegi juhul, kui sisuteenuse reklaam vastab reklaamiseaduse normidele, saavad ilmselt kõik mõistlikult mõtlevad inimesed aru, et sisuteenuse pakkuja eesmärgiks ei või olla laste lepingu sõlmimisele kallutamine. Sellisel juhul võib see tema hinnangul olla vastuolus hea tava ja reklaamiseaduse mõttega.

Tarbijakaitseameti peadirektori Andres Sooniste sõnul teeb amet Rate.ee’le soovitusliku ettekirjutuse sellistest reklaamidest loobumiseks. Amet on probleemiga tõsiselt tegelema hakanud – äsja valmis koostöös turuosalistega sisuteenuste juhend, mis peaks asjad paika panema. Selle kohaselt tuleb tagada, et alaealistele keelatud teenuseid ei reklaamita neile suunatud meedias. Juhend keelab väljendite “Tasuta!”, “Õnnitleme, oled võitnud!” vms “eksitavate peibutiste” kasutamise.

Muu hulgas on juhendis nõue, et operaatorid peavad võimaldama blokeerida ligipääsu kõigile lühinumbritele. Tele2 seda võimalust juba pakub, Elisa ja EMT on lubanud seda samuti teha.

Vahtramäe sõnul ei pruugi sellest aga piisata, sest tõenäoliselt on blokeeringust võimalik mööda hiilida. Tal on pakkuda lahendus: liitudes mõne mobiilsideoperaatoriga, tuleb iga numbri juurde märkida selle numbri kasutaja koos vanusega ja alaealistel mitte võimaldada tellida täiskasvanutele mõeldud teenuseid. “Siis saaks see probleem kiire ja efektiivse lahenduse.”