Jõmmikütt 2007
Liiklushuligaansus ja rullnoklus vohab eestlaste seas nagu
katk, vuhisedes teedel tuunitud “bumerites” ja tuunimata mersudes,
tappes meie auklikul Ida-Euroopa asfaldil liiga palju inimesi.
Seesugune mölakamentaliteet on niivõrd tülgastav,
et jõmmide suunas vehivad avalikkuse ees sõnanuiaga üha
tugevamini ka esimesed kangelaskodanikud.
Jõmmivastase
võitlusega tegi tegelikult juba 2004. aastal otsa lahti respublikaan
Sven Sester, kes mõtles välja valimisidee jõmlusega
sõtta astumisest. Toona defineeris poliitik jõmmi kui inimest,
kes oma tegevuse või käitumisega kaasinimesi häirib või
keskkonda reostab. Ta leidis, et kriminaliseerima peaks juba esimese joobes
autojuhtimise.
Sesterile sekundeeris möödunud aastal
tundliku sotsiaalse närviga Peeter Oja, kui virutas ühele
nahaalile autopesula järjekorras vahele trügimise eest lihtsalt vastu
vahtimist.
Sealjuures olulisema selgitustöö
jõmmide mittesallimise võimalikkuse osas tegi Oja ikkagi
leheveergude arvamusartikleis.
Nüüd on ka Viru Keemia
Grupi arendusdirektor ja juhatuse liige Jaanus Purga otsustanud hakata
kodanikke julgustama, et liiklushuligaanide eeskirjarikkumistega enam ei
lepitaks ja nende isikud avalikustataks.
Purga leiab, et
mõrtsukliiklejate nimed tuleks panna üles internetti, kohalikku
lehte või kas või tanklate ja poodide seinatahvlitele. Ta
soovitab neid pildistada ja filmida. Ühesõnaga,
sõidureeglite rikkujad kõikvõimalikke kanaleid
kasutades avalikkuse häbiposti naelutada.
Just sedasama tegi
põlevkivifirma visionäär nädalavahetusel lehes
Põhjarannik, kui kirjeldas 8. augustil tiheda liiklusega ajal
Tallinna-Narva maanteelõigul nähtut.
“Kui
inimene sõidab ikka kilomeetri jooksul autodest kolm korda vasakult
mööda ja üks kord ka paremalt ja siis jääb Ehitus
Service’i ees seisma, siis vot see pani i-le täpi!”
räägib Purga kirglikult Roland Tarumi juhitud Chrysleri ohtlikest
sõidumaneeridest.
“Jõhvi ja Sillamäe
vahel saab tohutult inimesi surma, seal on saanud surma ka minu
tuttavaid. Vere märke on iga posti küljes ja need on
enam-vähem just selliste sõitude tõttu.”
Kohalikus lehes huligaanide nimekirja avaldamise mõju seisneb Purga
sõnul selles, et väikeses asulas, kus elab näiteks paar tuhat
inimest ja iga teine vaatab sigatsejaid viltuse pilguga, tunneb selline
end ebamugavalt.
“Ja selle vältimiseks on ta valmis
väga palju tegema,” usub ärimees, tõdedes samas, et osa
neist parandab siiski vaid haud. “Tahaks, et see oleks ainult tema haud,
aga liiklushuligaan tihtipeale võtab sinna inimesi veel ka kaasa. Kui
see on ainult tema haud, mul pole küll kahju!
Aga ka see on
suur asi, kui punkt üks, natukene rohkem hakatakse kartma, et
võibolla seekord keegi astub vahele, ja punkt kaks, kui keegi kuskil
õige asja eest väljas on, minge teda toetama. Avalikkuse suhtumise
ja normaalsete, heade inimeste suhtumise ja ükskõiksuse
pööramine on põlvkondadepikkune protsess, aga kui üldse
mitte midagi teha, siis see on kõige hullem!”
Lisaks
ajalehes rullnokkade nimede avaldamise ettepanekule pakkus Purga sel
nädalal SL Õhtulehes välja veel mõned esmapilgul
üsna radikaalsena tunduvad ideed. Ta soovitas ka tanklatel
liiklushuligaane mitte teenindada, mitte müüa bensiini, mitte
võtta neid tööle.
Ignoreerida neid isegi
seltskonnas ja sigatsejaid
üritustele üleüldse mitte kutsuda.
“Ükskõik kui naiivsed need ideed ka tunduvad, on
näiteks kas või väikeettevõtjatel,
tööandjatel, teenusepakkujatel, teenuse ostjatel
valikuvõimalus. Et kas ma ostan näiteks ehitusplokke ühe
või teise venna käest.” Purga ei näe põhjust,
miks pagana pärast peaks ta jõmmide ja ülbitsejate tegevust
toetama. “Eratankla omanik võib ju öelda küll, et ma ei
müü sulle bensiini. Mis see vend teha saab, kui seal on veel teisi
kliente ka? Hakkab lärmama ja kõiki peksma või? Tuleb
öelda, et kao ära ja kõik! Ja kui ta üks või
kaks korda on ära kadunud, kurat, noh, midagi ikka mõjub. See on
mõistaandmine, et see ei ole ükskõik, kui te nii
teete!”
Purga toob veel näiteks, et alles hiljuti
läks ta ratsaspordivõistlusel publikut häirinud
kõvahäälseid pealtvaatajaid noomima. Väike eestlaste
seltskond segas suurel publikul spordivõistluse jälgimist
väga valju ropu kõnepruugiga. Kokkuvõttes viidi need
viis inimest ära ja ülejäänud kolmsada said edasi teha
seda, milleks nad sinna tulid. Purga räägib
valjuhäälsetest, “Tulnuka” filmile omase
sõnakasutusega inimestest ja ütleb, et eestlastele kaua
südamelähedane olnud põhimõte “targem annab
järele” ainult süvendab karistamatuse tunnet.
Ohu
piiri tuleb samuti tunnetada – tolsamal korralgi oleks ta ise
peaaegu tappa saanud. Ratsutamise ja murdmaasuusatamisega tegeleval mehel
poleks samas ilmselt olnud raskusi ka tülitajaile mõni
füüsilise märkuse tegemisel.
Purga rõhutab,
et mitte midagi teha on vale. “Kõige hullem asi, mille pärast
mina olen mures, on see mis-te-mulle-ikka-teha-saate sündroom, mis on
sümbioosis teiselt poolt mis-ma-ikka-teha-saan või siis
mis-see-minu-asi-on sündroomiga. Ja lõpptulemus ongi, et
85–90 protsenti normaalsetest, toredatest ja headest inimestest peab
paratamatult kannatama selle 10–15 protsendi imbetsillide
ja lihtsalt teiste inimeste terroriseerijate käes.”
Viru Keemia Grupi juhatuse esimehe Janek Parkmani sõnul on Jaanus
õige inimene liiklushuligaanluse koha pealt sõna võtma.
“Tema puhul on see küll nii, et ta on mõnikord isegi
närviajavalt liikluseeskirja järgi sõitja. Kui on ikka 90,
siis ta ei sõida sajaga, vaid ongi 90 spidomeetril. Labiilsema
närvikavaga inimestele tundub see põhjendamatu – meil on
ju arusaamine, et 10 üle, see on ju okei.”
Purga ise
tunnistab, et pole temagi mingi ingel olnud seaduste ja reeglite järgmisel
– neisse peab tema arvates suhtuma terve talupojamõistusega.
Elu jooksul on ta kogunud ka parkimistrahve. Aga napsise peaga rooli
istumist ei salli ta absoluutselt – ta on kümme aastat
täiskarsklane olnud.
Lapsepõlvesõber Tarmo
Rosenberg kinnitab samuti, et sotsiaalne närv on Jaanusel eluaeg
olnud tugev. “Ta alles möödunud aastal, kui suured tulekahjud
olid, käis vabatahtlikuna tuld kustutamas. Tal ei olnud küll mingit
vajadust sinna minna, aga käis seal isegi korduvalt.”
Viru Keemia Grupi üks omanikke Priit Piilmann iseloomustab Jaanust kui
väga innovaatilist ja julgete ideedega meest, kes tunneb hästi ka
globaalse tööstuse turge.
Aga muidugi – spetsil,
kes on maailma risti-rästi läbi rännanud, pole end välismaa
põlevkivitootmisega kursis hoida ilmselt kuigi keeruline.
Jaanus Purgal on õnnestunud reisida ka väga kaunite
noorte naiste seltskonnas. Ega ilmaasjata pole Tallinna Tehnikaülikooli
missivalimiste žüriiliikmete nimekirjas tema nime järel iseloomustus
“pikaaegne peasponsor, suur Miss TTÜ fänn ja toetaja”.
Tiitlivõitjatele on Purga välja pannud näiteks reise
Neitsisaartele ja Itaaliasse, ja nendest muidugi ka ise osa võtnud.
Purga kõige suurem kirg, reisimine, on ilmselgelt aidanud kaasa
ka mehe kodanikujulguse ja empaatiavõime arenemisele. “Mul on
olnud õnn väga tihti viibida maailma eri paigus. See on avardanud
minu tolerantsivõimet ja asjadest arusaamist
kõvasti.”
2007. aasta esimese seitsme kuuga on ainuüksi Põhja prefektuuri politsei tabanud Tallinnas ja Harjumaal kokku 9853 kiiruseületajat, kellest 1078 on lubatud sõidukiirust ületanud enam kui 41 km/h.
Sõidukiroolist on tabatud 2391 isikut, kellelt juhtimisõigus on karistuseks varem ära võetud.
Mõned liiklusrikkujad:
Siim, 18aastane, 5 karistust kõik sel aastal
Maidu, 33aastane, 26 karistust alates 2001
Kaido, 30aastane, 20 karistust alates 2002
Sergei, 38aastane, 11 karistust alates 2002