29.02.2008, 00:00
Kaltsunukk
Mängu-uurijad leiavad, et kaltsunukk on selline lelu, mida laps vaatleb
kui inimlast. Sestap on oluline, millise ilme me talle loome.
Oluline on värvide ja materjalide valik – eelistatakse
naturaal-sed ja pehmeid tekstiile, kusjuures nad ei pea olema uued. Lisaks
ökomõtlemisele on siin plussiks väiksem allergiarisk.
Tähtis on ka riietamisele- kallistamisele vastupidav teostus.
Vähemalt jäsemete ja pea kinnitusõmblused võiks olla
dubleeritud.
Vaja läheb
:
•
Heledatoonilist tihedat puuvillast või linasesegust riiet (pea,
käed, keha), mustrilist puuvillasegust (sukkpükstes jalad).
• Õhemat trikotaaži: pikkadeks juusteks 5 tükki suurusega u
10x35 cm, tukaks 1 tk 7x7 cm. Sellisest materjalist on valmistatud näiteks
T-särgid. Pildilolevate juuste saamiseks peaks valitav materjal
poolesentimeetriste ribadena peenikesteks rullideks tõmbuma.
• Näo tikkimiseks puu- või peenvillaseid
tikkimislõngu.
• Täiteks kraasvilla (ka
müügilolev valge villaloor sobib). Juustega ja riieteta nukk kaalub u
120 gr.
• Kaela tugevdamiseks heledast riidest tihedalt kokku
rullitud ja kinni õmmeldud riiderull pikkusega u 8 cm ja
läbimõõt u 3 cm.
• Kleidile trikotaaži vm
sobivat riiet ja kaelaavasse paela või diagonaalset riideriba.
Tee nii
:
kinnita lõiked riidele,
jälgides lõime suunda ja lisades õ.v. (õmblusvaru)
0,5 cm. Lõika heledast riidest välja 2 kehatükki, 2x2
käetükki, 2 pea näopoolt ja 2 kuklapoolt. Kirjust riidest 2x2
jalatükki. Jäta detailidel paremad pooled vastamisi ja õmble
masinal või käsitsi (tihedalt) läbi nii, et
kätel-jalgadel jääb lahti ülaserv, kehal peaava, pea
tükkidel õmble läbi vaid kukla- ja ninajoon. Kinnita
edasi-tagasi õmbluste algused ja lõpud, et hiljem täitmise
juures töö ei rebeneks.
Enne detailide
ümberpööramist sälguta-täkesta ettevaatlikult
õ.v. kurvilised kohad ja triigi sõrmega õ.v. lahku.
Täida tihedalt (kuid mitte liiga puiselt) käed-jalad ja
õmble ülaservast kinni, pöörates õ.v. sisse.
Jäta ootele.
Õmble vertikaalselt pea kuklapoolele
võrdsetele kaugustele 5 juuksematerjalist tükki mööda
nende lühemat keskjoont. (Näiteks nii: esimene kuklatüki
keskjoonele, teine ja kolmas kõrvajoonte lähedusse ning neljas
esimese-teise ja viies esimese-kolmanda vahele.)
Pane nüüd
näo- ja kuklatüki paremad pooled vastamisi, paigutades pooleksmurtud
tukatüki õ.v. keskkohta detailide vahele. Õmble detailid
mööda kõrvajoont läbi, triigi sõrmega õ.v.
lahku.
Pööra parem pool välja ja lõika kogu
juuksematerjal ettevaatlikult 0,5 cm laiusteks ribadeks, jättes
peapoolsest otsast u 0,5 cm kinni. Venita pisut juuksenarmaid, siis
tõmbuvad nad kenasti rulli. Täida pea tugevalt.
Märgi nägu teritatud kriiditüki, valge kriidipliiatsi
või (parim) isekustuva tekstiilipliiatsiga. Tiki nägu
käepäraste pistetega. Soovitus: joonista paberile palju
näovariante ja vali riidelemärkimiseks neist sobivaim, et mitte
tehtud õmblustööd rikkuda.
Valmistikitud pea
kaelaavasse aseta pooles pikkuses tugevdav riiderull, lisa vajadusel
täitematerjali ümber rulli ja õmble kaelajoon rulli keskkohta
kinni.
Aseta pea kehale, pistes tugevdusrulli kaelaavasse, lisa
vajadusel täitematerjali ümber rulli ja õmble
kehapoo
lne kaelajoon rulli keskkohta kinni. Jälgi, et kehapoolne
kaelaõmblus kataks peapoolse.
Õmble käed ja jalad
keha külge lõikel näidatud kohtadesse, kätel
jäävad pöidlad üles ja jalad keha esiküljele, varbad
ettepoole.
Kleidil lisa lõigetele õ.v. külgedele
0,5 cm ning üla- ja alaäärele 2 cm. Väljalõigatud
kleiditükkidel ühenda ja ääresta küljejooned,
seejärel käeaugukaared, alläär ning kaelajoone
paelakanalid. Aja pael kaelusesse.
Nüüd saab nukku
riietama ja kallistama hakata.