Kassi maja
“Raha võib mul olla, aga ma ei viitsi seda kulutada luksusesemetele,” ütles
Carmen Kass, kui tellis oma Tallinna majja sisekujundust. Kass soovis, et tema
kodu tuleks hubane ja mugav, mitte mingil juhul külm ega kargelt minimalistlik.
Rohkem kui kaks kevadet tagasi nägi Carmeni ema, Koidu Põder, kõvasti
vaeva, et leida neile Tallinnas sobivat maja. Elamu pidi olema kohandatav
kahele perele. Viimaks leidis ta Kloostrimetsa ääres, 80ndail projekteeritud
maja. “Mulle meeldis see koht,” ütleb Koidu.
Carmen palus sisekujundust
tegema oma kauaaegse sõbra, moefotograaf Toomas Volkmanni, kes pole küll seda
tööd palju teinud, aga keda asjatundjad soovitasid kui värvi- ja
detailitundlikku kunstnikku. Toomas kutsus endale appi noore sisearhitekti
Kätlin Ölluki Koko arhitektuuribüroost, kellega tal on varemgi koostöö sujunud.
Postmodernistliku elamu ümberehitamine loogiliselt ja funktsionaalselt
töötavaks ruumiks kujunes sisearhitektidele tõeliseks katsumuseks.
“Kahjuks
ei saanud me funkimisega päris lõpuni minna, sest 80ndate mõtlemine on selle
maja arhitektuuris nii tugevalt sees,” selgitab Volkmann.
Kaks aastat tagasi
alustati ja aastapäevad tagasi oli peaaegu kõik valmis. Mõni üksik pisiasi on
lõpetamata tänaseni.
Tõuseme teisele korrusele Kassi elamist vaatama.
Esmamulje on rabav.
Olin ennast häälestanud erilisele luksusele ja efektsetele üllatustele.
Peetakse ju Carmen Kassi üheks Eesti rikkaimaks naiseks. Minu ees on aga
pealtnäha lihtne, ent väga mõnus elamine. Meenub, et mõni aasta tagasi tundis
Carmen Kass oma modellitöös kõige rohkem puudust just kodust ja kodutundest.
Siia see kodutunne nüüd loodud on. Ei midagi üleliigset, ent kõik vajalik on
mahutatud küllalt väiksele pinnale.
Kõigepealt hakkab silma
intarsiatehnikas malelaud.
Küsin imestades, kas Carmen mängib siis
malet?
“Väga palju,” teab Kätlin Ölluk rääkida.
“Isegi Garri Kasparov
kutsus ta turneele,” kinnitab Carmeni ema.
Ka Kanada meesteajakiri
AskMen.com imetleb supermodell Carmen Kassi, kes oskab mängida malet. Nende
meelest on lausa ime, et üks maailma ilusamaid naisi naudib sellist
intellektuaalset strateegiamängu.
Malelaua keskel on malendite kast, mille
kaanel intarsiast maleruudustik. Kui kasti ruuduline kaas keerata allapidi,
saab lauast tavaline, spoonitud diivanilaud.
Peale malelaua hakkab järgmisena silma elutoa päikesekollane toon, taamal
terashall magamistuba. “Kogu maja värviküllus on Toomase välja mõeldud. Kui
tulime lagedale ideega, et magamistoa seinad võiksid olla terashallid, hoidsid
kõik kahe käega pead kinni,” meenutab Kätlin. Nüüd on magamistoa
metallikhallidele seintele kontrastiks erkroheline voodikate ja tindisinised
padjad.
Elutoa kollasesse pidid tulema helesinine sohva ja tugitool. Kuna
see idee tundus algselt liiga võõras olevat, telliti siiski valge. Nüüd on
Carmen lubanud valge katte helesinise vastu välja vahetada.
Kollasele
kontrastiks on seinale riputatud Toomas Volkmanni tehtud värvirikkad fotod
lihavatest tulpidest.
Carmeni ema on uhke, et kogu maja tammepuust mööbel,
vannitoa pähklimööbel ja tema enda linnusilmavahtrast (näeb välja nagu karjala
kask) kapid on valmistatud Eestis. Kätlini ja Toomase disaini järgi on mööbel
lastud teha Mööbli-Valloks kutsutud meistril, kogu pehme mööbel on Tiina Mangi
firmalt. Maja vaibad on tellitud tekstiilikunstnik Anni Laigolt, keda
sisearhitektid kutsuvad hellitlevalt Vaiba-Anniks.
Mööbel on äärmiselt
funktsionaalne. Kätlin ja Toomas on pühendanud hulgaliselt mõttetööd just
teadlikule ruumikasutusele mööbli sees. Kõikvõimalikud sahtlisüsteemid teevad
asjade kättesaamise äärmiselt mugavaks. Koidu demonstreerib meile, kuidas
kapiust avades sõidavad sahtlid välja.
Köögimööbel on tellitud spetsiaalselt
perenaise mõõdu järgi, et tal oleks mugav vaaritada. Vannitoa valamukapid on
aga väikestel jalgadel, et nende ees ei peaks seisma nagu baleriin, varbad
väljapoole.Trepialune pind on kasutatud ära esikukappideks, mille uksed
moodustavad tammepaneelidest seina. “Kui sul on ikka nii konkreetne ruum nagu
see siin, siis ei ole võimalik kasutada poest ostetud mööblit,” on Volkmann
veendunud.
Sisearhitektuuriga kõvasti vaeva näinud Toomas ja Kätlin räägivad, et tegid
kogu teise korruse “puhtaks” – enne olnud siin väiksed ja pimedad toad. Nemad
võtsid osa mittekandvaid ja mittevajalikke seinu maha, osa asendasid piimja
klaasiga. Magamistuppa, vannituppa ja garderoobi tegid katusaknad ning elutoa
kahest väiksest aknast sai suur, peaaegu seinast seina ja laest põrandani nn
prantsuse rõdu.
“Elutoa üks sein sai tervenisti maha võetud ja Koidu elas
kaks kuud ilma aknata. Tuul vihises mööda maja ringi,” naerab Kätlin.
“Idee
oli selles, et muuta 80ndate maja funktsionaalsemaks, et asi läheks kuidagi
loogilisemaks ja et ruumi tuleks piisavalt valgust,” selgitab ümbertegemise
mõtet Toomas. Kätlin lisab, et nende valgusprojektiga sai toodud hommikupäike
magamistuppa, lõuna- ning õhtupäike elutuppa. “Ka talvel on siin piisavalt
valge.”
Keset elutuba on lahtise tulega kamin.
“Siin oli korstnajalg, mille
klaasiga südamik avanes vaid ühele poole. Meie tahtsime lahtist tuld, mis
paistaks mitmesse külge. Seetõttu sai kamin täitsa ümber tehtud,” räägib
Katrin.
“Kui elu- ja magamistoa vahel olev klaasist lükandsein on kinni ja
kamin põleb, tekib klaasipinnale romantiline peegeldus,” on Koidu tulemusega
väga rahul.
“Ja kui lükanduks on eest ära, saab kaminatuld nautida otse
voodist. Kui aga lükanduks on ees, kumab hõrk tuli sellest läbi,” lisab Toomas.
Selline klaassein tekitab pisut idamaist hõngu ja sobib kokku väga
omapärase, bambusroogu meenutava põrandaga. Tegelikult on tegu tamme hästi
peenikestest lamellidest parkettpõrandaga.
Elutoast võtab suure osa enda
alla Estonia klaverivabriku kingitus Carmen Kassile, kui ajakiri Vogue ja
telekanal VH-1 valisid ta aasta 2000 modelliks. Tiibklaver on eksootilisest ja
väga hinnalisest bubengapuust (näeb välja peaaegu nagu karjala kask, aga
“mullid” on selgemalt välja joonistunud).
Uurin Koidult, kas Carmen oskab
klaverit mängida.
“Natukese. Kunagi ta veidi õppis Paide muusikakoolis.”
Elutoast ühele poole jääb magamistuba ja vannituba, teisele poole aga
garderoob. See on väike ruum, mille katusealusesse on tehtud kapid ja sahtlid
ning mille ees käivad kumava klaasiga uksed lahti nagu lõõtsmoonik. Ruumile
annavad valgust kaks katusakent ja garderoobi suurendavad maast laeni
peegelseinad. Ühe klaasukse taga on aga üllatus – selle taga on väike kabinet.
Sinna mahub vaid arvutilaud, tool, katusealused riiulid ja väike sohva. Seda
ruumi kasutab Carmen ka külalistetoaks.
Arvuti meenutab mulle üht naljakat
kirjutist välisajakirjandusest, kus imestati Kassi teise eripära üle (peale
male). Ja selleks peetakse tema arvutihullust. Samas lisatakse irooniliselt, et
teadagi milline on teiste supermodellide suhe arvutisse.
Maja esimene korrus
on Kassi ema, proua Põdra päralt. Seal on ka suur köök, kust pääseb terrassile
ja aeda.
“Kujutage ette, kui Toomas pakkus mulle välja selle köögi
rohelise,” ei taha Koidu meenutadagi.
“Ma mõtlesin vist kuu või rohkem…
kuidas roheline mõjuma hakkab…
Kui aga kardinad ette pandi, helistasin kohe
tütar Viktoriale, et tulgu ja vaadaku, nii ilusad olid.”
Keldrikorrusel on suurepärane saunakompleks. Keldrisse viiva trepikäsipuu
asemel on klaas.
“Siia oli hästi raske piiret leida,” selgitab
Kätlin.
“Kui trepi siksakk välja joonistub, on väga dekoratiivne,” on Toomas
veendunud.
“Mitu inimest on sellest klaasist läbi jooksnud?” arutleb
Kätlin.
“Mitte keegi peale minu,” kurdab Koidu. “Kui klaas ette pandi, ei
pannud ma tähelegi. Lõin ennast ära, pärast oli niuke muhk peas,” ja näitab
meile kui suur oli muhk tema peas.
Varsti saabub Eestisse Hollywoodi
filmigrupp, kes hakkab siin väntama filmi kahe FBI agendi armastusloost. Ühte
agenti mängib Carmen Kass. Kas mõned kaadrid võetakse ka nende majast, Koidu
Põder veel ei tea.