Kuidas kulutada väga palju raha
Üks väiksematest kuhjadest ehk kaks protsenti kogu
rahast kulub ära kogu selle röögatu rahahunniku jagamisega
seotud kontoritöödeks ehk põhimõtteliselt sinnasamasse,
kuhu lähevad näiteks pensionifondide haldamise kulud. Seitsme aastaga
süüakse niiviisi ära üle miljardi krooni.
Kõik ülejäänud 98 protsenti saab kulutada
sisulisteks tegevusteks ja projektideks ehk siis selleks, mille pärast
minister Ivari Padar rõõmustas: “Õnn on tulnud meie
õuele!”
Kulbiga raha jagamine siiski veel kohe ei alga.
Kõigepealt on tarvis vastu võtta rohkem kui sada
määrust!
Tegelikult aga läheb käiku isegi veel
rohkem raha, sest Euroopa Liit ei anna tavaliselt raha sinna, kuhu ei
panustata ka kohapealt. On ette nähtud, et samadesse projektidesse tuleb
Euroopa 53 miljardi kõrval panna kokku 10,5 miljardit Eesti raha. See ei
pea kõik tulema riigieelarvest, vaid ka kohalikest eelarvetest ja
erafirmadelt.
Rahalaeva roadshow
Rahandusminister Padar on lisaks juba välja öelnud, et
kõikidesse maakondadesse hakkavad varsti vurama sellised bussid, milles
istuvad ministeeriumide ametnikud ja spetsialistid. Nad tulevad bussist
välja, leiavad üles maarahva ja hakkavad siis seletama ning
õpetama, kuidas täpselt tuleb suurest euroraha kuhjast tulla oma
jupikest küsima.
Rahva seas kõige tuntumad eurotoetused
on muidugi põllumajandustoetused. Aga need on täiesti eraldi rida
ja selle 53 miljardi alla ei käi. Maaeluraha jagamisega tegeleb hoopis
põllumajandusministeerium.
Millal raha saab
53 miljardit on
üldiselt ette nähtud kulutamiseks tänavusest kuni 2013. aastani,
aga igal kuhjal võib küljes olla hulk erinevaid silte, millal
mingi osa sellest peab kasutusse minema.
Näiteks –
nagu rääkis haridusminister Tõnis Lukas – on kokku 3,6
miljardit krooni ette nähtud kutseharidusele hoonete ehitamiseks ning seda
raha tohib kasutada kuni 2015. aastani.
Haridus ja teadus saabki
ühe olulise portsu 53 miljardist, kokku 10,4 miljardit.
Kasulik on
euroabi kulutada võimalikult ruttu, sest aastatega lisandub paratamatult
inflatsioon.
Seda rõhutas oma kommentaarides
majandusminister Juhan Parts: “Kuna raha teadupärast ajas odavneb,
et ei tekiks kulutamisega sellist meeleolu, et aega on küll.”
Partsi valitseda on 53 miljardist koguni 21 miljardit. Sellest
kümme miljardit läheb transporti – teedesse,
lennuväljadesse, sadamatesse, raudteesse.
Teise umbes 10
miljardiga toetatakse ettevõtete tootlikkuse kasvu, näiteks nende
sisseseade ja tehnoloogia vahetamist nüüdisaegse vastu.
Kas mulle ka
antakse?
Praegu ei ole veel kinnitatud nimekirju, kas raha saavad
näiteks Eesti Rahva muuseum, TTÜ uus raamatukogu ja muud suured
ehitused. Praegu hoidutakse neid avalikult nimetamast, kuid seda
enam käib tõmblus ligipääsuks eurosummadele
kulisside taga. Esimesena jõuab valitsuse lauale ilmselt
transpordiobjektide nimekiri.
Tõenäoliselt ehitatakse
lähemate aastate jooksul lõviosa suuremaid riiklikke objekte mingis
osas ELi miljarditest pärit raha abil. Kuid see ei tähenda kaugeltki,
et kõik valatakse betooni ja asfalti. Näiteks võivad
ilmselgelt rõõmustada uuringufirmad. Edgar Savisaar ei pruugi
enam pahandada Tallinna tellitud ja Emoris tehtud uuringute tulemuste
lahknevuse üle, sest riigikantselei koordineeritavas suurema haldusv&otil
de;imekuse programmis jagub hulk miljoneid Euroopa abiraha ka
poliitikaanalüüside ja -uuringute tellimiseks.
Teised
kasusaajad on kahtlemata koolitusfirmad, sest kõikvõimalikku
õppimist ning nõustamist sisaldavad euroraha kasutamisprogrammid
hulganisti. Keskkonnaharidus, karjääriteenused,
tööinspektorite koolitamine, riigitöötajate koolitamine,
omavalitsustöötajate koolitamine.
Enne, kui pikk loetelu
igavaks läheb, tuleks ära mainida keskkonnaprogramm “Kümme
miljardit vee- ja jäätmemajandusse”. Nagu kinnitas hiljuti
rahandusminister Padar, tuleb selle abil muuta senine printsiip “solk
sees, vesi väljas” kardinaalselt printsiibiks “vesi sees, solk
väljas”.
Kuidas raha küsima peab?
Rahandusministeeriumi andmetel jagatakse euroraha välja kolmel viisil:
1) programmide kaudu, 2) investeeringute kavades või 3) avatud
taotlusvoorude kaudu.
Taotlusvoorude korral selguvad toetust saanud
projektid alles pärast nende läbiviimist, taotluste hindamist ja
analüüsimist.
Programmide puhul avatud taotlemisprotsessi
ei ole, vaid tegevused suunatakse riigi määratud eesmärkide
saavutamiseks. Näiteks need projektid, mille eesmärk on aidata
töötutel ja töötajatel parandada oma
kutsekvalifikatsiooni. Aga nende programmide sisu pole praegu veel
selge.
Investeeringute kavad kinnitatakse valitsuses ja neid
rakendatakse näiteks transpordi, haiglate ja teiste suurte investeeringute
puhul.
Praeguseks ei ole veel ükski investeeringukava
valitsuses kinnitust saanud.
- Haridus 16,7% ehk 8,9 miljardit
- Tootlikkuse tõus, teadus – 25,4% ehk 13,5 miljardit
- Transpordiühendused – 20,3% ehk 10,8 miljardit
- Keskkond – 23,7% ehk 12,6 miljardit
- Regionaalareng – 11,4% ehk 6,1 miljardit
- Halduse parandamine – 0,5% ehk 0,3 miljardit
- Rakenduskulud – 2% ehk 1,1 miljardit