04.04.2008, 00:00
London - Pariis / Moeraport: Sügis- Talv 2008 - 2009
Sügisene mood on ontlik kui keedetud kartul. Mannetud kõdupruunid
ja seenehallid, masendav kogus musta, peidus viimnegi kui põlvesilm
– retsessioon on murdnud moe selgroo, näikse.
Siiski,
siiski! Öö hakul ilmutab end krahhitrotsiv mässaja. Üleni
mustas nahas nagu mõni dominatrix, tsiteerib ta Westwoodi
anti-propaganda manifestot, laubal ilmekad Mr. Spocki kulmud, läikiv
lateksmantel tuules pekslemas. Vastuhakus peitub jõud!
Juba
õige mitu hooaega järjepanu on moetoimetajad demmitelgist lahkudes
vaid muhelenud (milline fantaasia ja meisterlikkus – hõisata kui
palju!), samal ajal kui ostjate nõutusest hapud näod üha
pikenevad (kust leida kandjat läbipaistvast pleksiklaasist hot
dog-kleidile?). Ju on vast loomulik, et pill selle pika ilu peale ükskord
tulema pidi. Kuid midagi nii drastilist ei oleks osanud oodata ka igavesed
pessimistid. Kõik on pruun! Hall! Must! Päris paslik Kolmanda
maailmasõja zeitgeistile, mh? Võimalik, et oleme selle kainestava
šoki aastatepikkuse eputamisega välja teeninud. Kuid kuidas siis
ikkagi retsessioonimoodi üle elada? Paul Smith soosib intellektuaalset
lähenemist. Palun väga, võtkem Kim Novaki tegelane Hitchcocki
„Vertigost”, lisagem kõvasti musta lainerit ning pisut
attitude’i ning sügis 2008 ei tundugi nii nutuväärt.
Piprapruun ja kastanipruun leiavad oma särtsu, kui neile lisada
veidi oranži ning mõni krokodillinahkne detail (näiteks
vöö või kott). Juuksed tuleb kammida taha ning pähe
käib siidrätik (ja ei mingit vastuvaidlemist – see on lausa
sunniviisiline!). Peter Jensen sekundeeris, vast ehk küll pisut
kirevamalt, oma 70ndate poliitaktivistist inspireeritud kollektsiooniga. Oranži
on kõikjal, samuti pesusametit. Kampsunitel ja ruudulistel seelikutel on
jolie-laide esteetika: selliseid esemeid kohtab pealtnäha kaltsupoodides
ja pööningutel ning enamasti on nad võikast polüestrist.
Jenseni puhul on viimane loomulikult asendatud mahedate villaste ja korraliku
tviidiga. Peas käivad lopergused baretid.
Peanupp on üldse
koht, mida sügisel ignoreerida ei tohi. Vildist kübarad teevad suure
comeback’i, olgu nad siis enamvähem soliidse kujuga (nagu Biba
šikid ämberkübarad) või täiesti pöörased
bicorne’id ja tricorne’id (Napoleoni stiilis kaabu on üllatav
hitt, kuid himustatakse ka muid Prantsuse armee peakatteid läbi
aegade).
Luella saatis lavale koguni nõiakoonuse, mis
mõjus punaste juuste ja kõrvitsakarva sukkade taustal väga
novaatorlikult. Üleüldse on tema kollektsioonil nõiduslik maik
juures: siin on katkuaegset sünget gootikat, folkloorset naivismi; kaamed
näod raamitud punaste krepplokkide ja sinkjasmusta huulepulgaga
(jällegi üks kindel mood) – meenuvad just halvaendelised
muinaslood võlurite, trollide ja muude müütiliste tegelastega.
Jean-Pierre Braganza leidis inspiratsiooni keskaegsest
rüütlirõivastusest: siluett on kitsas, väljavenitatud;
õlad rõhutatud, kookonilaadsed jakid otsekui ajaloomuuseumist
näpatud – pähe kargab Bergmani „Seitsmes pitser” ja
rüütel Block.
Raglaanlõige võimutseb, seda
sai täheldatud nii Londonis kui ka Pariisis (iseasi, kes end niipalju
vihkaks, et midagi nii tülgastavat selga paneb). Kui Braganza puhul ei
mõjunudki see teab mis eemaletõukavalt, siis Pariisis serveeris
Ghesquière meile paar päris groteskset Balenciaga bleiserit.
Kõik, kes veel 80ndaid mäletavad, väristasid õudusest
õlgu – küllap tuleb kasutada hüpnoosi abi, et
sügiseks
selle suunaga käratõstmata kaasa minna. Kui aga need mõned
jakid kõrvale jätta, tuleb möönda, et Balenciaga on taas
tipp-vormis. Sünge, skulpturaalne, fetišistlik –
Ghesquière’i vaimusilma kimbutaks justkui tema endine boss
Mugler.
Kõige suuremat muljet avaldasid futuristlikud
kummmantlid kõrgläikega lateksist (Mr. Muscle peab nähtavasti
kogu aeg kotis olema, et kuube kiiskavana hoida …). Palju on musta ja
halli, taas kord hitchcockilikus võtmes (lisaks Kim Novakile
võiks üle vaadata ka Grace Kelly garderoobi).
Hõlmikseelikute lõhikud küündivad häbematult
puusani, samal ajal kui kaelaauk on rangelt kinni nööbitud. Toon, mis
lipsas läbi ka muudest showdest ja mida tuleks hoolega tähele panna,
on n-ö Star Treki bordoopunane (vt kapten Picard). Balenciagal esines see
kõige ihaldusväärsema lateksmantli kujul, Miu Miu aga pakkus
lausa terve sarja Star Treki mundreid. Monogrammitud kombinesoonid sportlikule
astronaudile, laserlõigatud shift-kleidid sulnile tulnukale, pähe
midagi ujumismütsi ja gimp-maski vahelist. Tore!
Võrgutamisest kui sellisest saab sügiseks tõeline
väljakutse – kuna kõik on sündsalt peidus üsna
ebasümpaatse värvigamma all, dekoltee puudub, säärejoone
lõikab pooleks kolmveerandseelik, huuli katab mustjas
võõp, näojume sarnaneb koolnule ning pead kroonib
mõni kentsakas lotu, tuleb välja haududa muid nõkse. Ehk
ongi naasmas ajad, mil tuberkuloosihaige palavikuline pale oli iluetaloniks?
Suzy Menkes, kelle isikliku stiiliga järgmise sesooni mood üsna
hästi haakub, kiitis Louvre’i telgi tualetisabas mulle
(õigemini kõigile sabalistele), et ta ei pea hankima
ühtainsamatki eset – kõik on juba garderoobis olemas.
Siiski, on ka teisi väljundeid. Valmistugem matuse-šikiks!
Apaatse olemisega femme fatale mustas kostüümis rõhutatud
vöökoha ja/või puusajoonega, peas must siidsall (või
isegi loor!), kael kuni lõuani kinninööbitud (väga
Victoria-aegne), fetišistlikud kontsad all. Parim kehastus:
Buñuel’i naised, iseäranis Catherine Deneuve 60ndail
(„Belle de jour”, „Tristana”).
Retsessioonimeeleolu jätkus isegi Chaneli etendusel: tviidjakid olid
küünarnukkidest viledateks kulutatud ning nägid üsna
räbalad välja (et siis ükski kunde end £8000-se
väljamineku pärast halvasti tundma ei peaks). Omal ajal Coco enda
propageeritud pauvreté de luxe (ehk luksuslik vaesus) ongi vast kogu
hooaja kandvaks ideeks. Kuigi McQueen, Galliano ja Nina Ricci sugugi
säärase kasinusega nõustuda ei soostunud, oli ka nende
kollektsioonidel kopituse maik man.
Pigem reid mõne vana
ooperiteatri koitanud kostüümilattu, kui et pillajalik
üleküllus.
Niisiis, olgem ontlikud, ent ärgem unustagem
– kuniks veel võimalik – nautida muretut suve.
VÕTMESÕNAD
Ontlik šikk: retsessioon on käes, bling-bling peitu
¾ seelikupikkus: põlv on sees
Hitchcocki kangelannad (vt Kim Novak „Vertigos”)
Rätik pähe: ja rangeraamilised (päikese)prillid ninale
Ümara kaelusega krae-ta jakid
Amy Winehouse’i look: eriti soeng ja silmad
Raglaanlõige (vt ka 80ndate lõpp)
Depressiivne kõdunenud metsaaluse hallpruun värvipalett
Nahk (must, loomulikult)
80ndate lõpp: arhitekturaalne rätsepatöö
70ndate algus: kainenemisperiood (vt Jane Fonda)
Prossid: ilmutavad end jälle
Matuse-šikk (vt Catherine Deneuve)
Viltmütsid: tricorne- ja bicorne-kaabud, ämberkübarad – pea olgu kaetud!
Ebamäärase pikkusega varrukad: ükski ei ulata päris randmeni
Lateks, PVC, Neoprene: futu-materjalid võidutsevad!
Star Treki vaimustus: univormid, kombinesoonid, bordoopunane + must
Tartan: tuleb tagasi
Pits (vt Prada)
Oranž: ainus ergas värv
sügiseks. Lisada ka rohelist
Tugevad kulmud kahvatus näos
Muinasjututegelaste ebamaine võlu: nõiad, Kunksmoor, Struwwelpeter jt
Catherine Deneuve Buñueli filmides (vt „Belle de jour”
ja „Tristana”)
Seelikud, seelikud, seelikud: kitsas pliiats või kahar plisseer, mis varjab põlve
Peaaegu must huulepulk (vt Giles, Luella, Miu Miu)
Pauvreté de luxe: luksus lihtsustatud kujul
Funnel neck ehk lehterkaelus (vt Jackie O)
Alt kitsenev püksisäär – oo jubedust!
Ontlik šikk: retsessioon on käes, bling-bling peitu
¾ seelikupikkus: põlv on sees
Hitchcocki kangelannad (vt Kim Novak „Vertigos”)
Rätik pähe: ja rangeraamilised (päikese)prillid ninale
Ümara kaelusega krae-ta jakid
Amy Winehouse’i look: eriti soeng ja silmad
Raglaanlõige (vt ka 80ndate lõpp)
Depressiivne kõdunenud metsaaluse hallpruun värvipalett
Nahk (must, loomulikult)
80ndate lõpp: arhitekturaalne rätsepatöö
70ndate algus: kainenemisperiood (vt Jane Fonda)
Prossid: ilmutavad end jälle
Matuse-šikk (vt Catherine Deneuve)
Viltmütsid: tricorne- ja bicorne-kaabud, ämberkübarad – pea olgu kaetud!
Ebamäärase pikkusega varrukad: ükski ei ulata päris randmeni
Lateks, PVC, Neoprene: futu-materjalid võidutsevad!
Star Treki vaimustus: univormid, kombinesoonid, bordoopunane + must
Tartan: tuleb tagasi
Pits (vt Prada)
Oranž: ainus ergas värv
sügiseks. Lisada ka rohelist
Tugevad kulmud kahvatus näos
Muinasjututegelaste ebamaine võlu: nõiad, Kunksmoor, Struwwelpeter jt
Catherine Deneuve Buñueli filmides (vt „Belle de jour”
ja „Tristana”)
Seelikud, seelikud, seelikud: kitsas pliiats või kahar plisseer, mis varjab põlve
Peaaegu must huulepulk (vt Giles, Luella, Miu Miu)
Pauvreté de luxe: luksus lihtsustatud kujul
Funnel neck ehk lehterkaelus (vt Jackie O)
Alt kitsenev püksisäär – oo jubedust!