27.06.2008, 00:00
Meestest. Lugupidamisega
Meestearst Olev Poolamets näeb meeste elus nii võimalusi kui ka kriise. Iga kriis on võimalus areneda, rõhutab ta.
Mis vanusest alates algab meestearsti töömaa?
Sugu on lootest saati olemas. Sünnimomendiks peaks peaksid
munandid olema munandikotti laskunud, lastearstil ja vanematel tuleks seda
kontrollida.
Tõsi küll, lootest saati ja veel
mõnda aega hiljemgi sõltub mehehakatise tervis suuresti emast,
mitte tema enda tegemistest-otsustamistest. Hulk vastutust tulevase mehe
füüsilise ja vaimse tervise eest jääb ema eluviiside ja
pere kasvatusmeetodite kanda.
Nii lastearstilt kui ka vanematelt
ootaks tulevase mehe suhtes eelkõige lugupidamist … Kui
füüsilise tervise vundament saab valmis emaüsas, siis
emotsionaalse tervise alged ning sidemed keskkonnaga valmivad esimestel
eluaastatel. Suure tõenäosusega vajab kasvav poiss mõlema
vanema headust ja lähedust. Seda saab pakkuda ka sel juhul, kui vanemad
koos ei ela.
Kuidas kirjeldada aega, mis jääb
lapsepõlve ja puberteediea vahele?
Eelpuberteet on
harmoonilise arengu seisukohalt väga oluline aeg. Kui poisiga on tema
lapsepõlves piisavalt tegeldud ja palju koos oldud, ning mis veelgi
olulisem, lapse ja vanemate vahel on usaldusväärsed suhted, kulgeb ka
hilisem kasvamine valutumalt. Tõenäoliselt võib
mõjutada küpsemist nii suur kehakaal kui ka valed
toitumisharjumused üldiselt, selles elufaasis omandatud harjumused
võivad määrata neid ka tulevikus.
Nii et
poisid sportima?
Kindlasti. Sellega seoses tahaksin
rõhutada rahvaspordi tähtsust. Sporti kiputakse meil ikka veel
samastama ainult tippspordiga või ainult tippudega omal alal. Tegelikult
aga tuleks treenerite saavutusi hinnata enam selle järgi, mis nad noortele
eluks kaasa suudavad anda.
Näiteks harjumuse end liigutada ja
erinevad spordivõtted, oskus olla mitmekülgne. On hea, kui inimesel
on vundament erinevatelt aladelt ning teadmine, et sportlik liikumine teeb
rõõmu, mitte pole ebameeldiv kohustus.
Erinevad
treeningud ja ringid annavad lisaks õppekavas olevale veel ühe
olulise boonuse – sotsiaalse oskuse erinevates inimkooslustes
suhtlemiseks, lisaks koolile ja kodule.
Sama oluline nagu
füüsiline areng, on ka elu vaimne pool. Poisid peaksid proovima ka
erinevaid kunsti-, loodus-, muusika-, tantsu- ja kirjandusringe. Ka sel juhul,
kui nendes püsima ei jääda, oleks oluline süstida pisikut
nägemusest eri harrastustest, elu erinevatest tahkudest.
Nii
sellepärast, et seal nähakse elu teistmoodi kui trennis ja koolis kui
ka sellepärast, et sealt korjatakse vaimset tulevikuks. Kindlasti ei
jää tulemata tipud, kuid väga oluline on, et oleks haaratud
kõik noored harrastusringides sõltumata nende
edasijõudmise kiirusest seal, julgustada neid mitmekülgselt end
harima.
Mida te poiste arengus suurimaks probleemiks
peate?
Koolist väljalangevust, see on Eestis
põhikoolides lubamatult kõrge. Kui kool pooleli jääb,
on märksa raskem endale elus kohta leida. Probleemid tekivad igal
tasandil: head tööd ja arvestatavat sissetulekut on raske leida,
sellega seoses on raske leida kvaliteetseid suhteid, tervise- ja
seksuaalkäitumine võib muutuda riskivaks, sealt edasi võivad
haigused, allakäik, sotsiaalne tõrjutus …
Narkokulleriks ei lähe ju haritud noormees! Noormees võib
mõjuda füüsiliselt küpsena, aga vaimne küpsemine
võtab rohkem aega ning väärtushinnangute arendamisel peaksid
kodu, kool, ringid ja kõik lähedased panustama.
Millal on poisieast meheikka jõutud?
Kindlat
vanust ei saa
siin keegi &
ouml;elda. Füüsiline küpsus saabub kindlasti varem kui
sotsiaalne küpsus. Võrdväärse partnerina tuleks noort
võtta juba varakult, unustamata, et sotsiaalne küpsus võib
saabuda märksa hiljem. Ajalooliselt on erinevad ühiskonnad kasutanud
eri tüüpi initsiatsioone tähistamaks või suunamaks
täiskasvanuks saamist. Üllatav on see, et näiteks Soomes ja
ilmselt paljudes teistes pealtnäha ateistlikes riikides on siiani
omapäraseks täiskasvanuikka saamise mõõduks peale passi
saamise leerikoolid. Ehkki Soomes on riik ja kirik lahus, käib leeris ca
90% noortest, ülejäänutele korraldatakse nn Prometheuse
laagrid.
Tõsi, leerikooli väärtus sõltub
kindlasti väga otseselt õpetajatest, ent ma usun, et teatav
eetikakool kulub elu alustuseks ära. See aitab baasväärtuseid
paika saada – kas või seda, kuidas suhtuda iseendasse ja
ümbritsevatesse inimestesse, lähedastesse, loodusesse, üldse
elukeskkonda.
Initsiatsioon on omamoodi lõtk, eriti oluline
on see neile, kellel toetuspunkt kõikuma kipub. Kui kodu ei toeta, trenn
keskendub tippudele, kool edukaimatele, siis võib eluks vajalik
vundament nõrgaks jääda. Ilmselt midagi sarnast
püüdsime pakkuda peale raamatu „Mees muutuvas maailmas”
valmimist paari-kolme aasta jooksul Pilistveres. Vastavaid mõtteid ja
kogemusi oleks võimalik ja tuleks kindlasti ka tänapäeval
edasi arendada.
Enese otsimise aeg tuleb ju ikka läbi
teha … ?
Loomulikult. Aga oleks hea, kui seda
tehtaks ilma ennast hävitamata. Siin vajabki poiss sotsiaalse
võrgustiku tuge, mingit vägagi nähtamatut eetikabaasi, oskust
mitte alati kaasa minna kambavaimuga, teha valikuid. Siit koorub ka üks nn
eliitkoolide eeliseid – seal pole hästi õppimine
stigmatiseeritud, kõik peavad hästi õppima. Samas siin on ka
negatiivne pool – eliitkoolides võidakse jääda
eluvõõraks.
Kuhugi teismeea teise poolde või
hilisemaks jääb tihti ka seksuaalelu algus. Oluline on, et enne seda
oleks saadud ka seksuaalharidust, iga noor on sel teemal algul ju valge
leht.
Seksuaalharidus loob eeldused harmooniliseks, nauditavaks ja
turvaliseks seksuaaleluks tulevikus, kuid seksuaalelu turvalisust ja
näiteks kondoomi kasutamist määravad kindlasti väga
oluliselt eetiline tagapõhi, suhtumine teisesse inimesse, iseendasse.
Mis on seksuaalhariduses olulisim?
Ma
arvan, et hoolivuse õpetamine. Mitte ainult selle kitsas
tähenduses, et suguhaigusi ja aborte vältida, vaid laiemas plaanis.
Seksuaalsus on elus väga oluline ja sellest tuleks rääkida
avatult, laiemas plaanis – suhetest, identiteedist, erootikast,
seksuaalkultuurist, enda keha ja emotsioonidega läbisaamisest,
partnersuhte arengust, autoseksuaalsusest, turvalisest seksuaalkäitumisest
jne. Esimese partneriga eluks ajaks kokku jäämine on ime, mida juhtub
harva. Vahel kulub sobiva elukaaslase leidmiseks aega ning seksuaalharituse
üks roll peaks olema ka sellel teel ebameeldivuste vältimine. Ma ei
pea silmas mitte ainult turvaseksi, vaid eelkõige emotsionaalset
turvalisust nii noormehe kui ka tema suhtekaaslaste jaoks. Seksuaalharidus
peaks keskenduma pigem meeldivale kui ohtudele.
Kuidas
kirjeldate testosterooni mõju noormehe elule?
Taustategurina, mis määrab noore mehe, üldse mehe, elu kulgu.
Teiste teguritena tooksin välja pärilikkuse, pere ja suguvõsa
mõjud, ümbritseva keskkonna mõjud … Testosterooni
loetakse libiido ja agressiivsuse hormooniks, aga see on ka tihed
a luumassi ja tugevate lihaste hormoon. Testosterooni taseme kiire
tõusmine puberteedieas on ilmselt üks määravamaid
tegureid, miks tekivad sel perioodil emotsionaalsed konfliktid ning väga
palju eritüübilisi küsimusi, seksuaalsuse kiire areng. Enda keha
ja emotsionaalse arenguga kohanemine, sellest ja muutuste põhjustest aru
saamine aitab lihtsamalt kujuneda tulevikus harmooniliseks isikuks.
Millal on meeste jaoks parim aeg pereloomiseks?
Väga keeruline on ühest vastust anda. Areng on individuaalne,
meeste puhul varieerub see rohkem kui naistel. Kellel millal vajalik
küpsus käes, see sõltub inimese taustast. Eesti on üsna
tolerantne maa ka vanusevahega paaride suhtes, sõltumata sellest, kas
vanem on mees või naine. Olulisem kui vanus on arusaamine, et laste
kasvamine on protsess, kus ka ise arenetakse. See koos kasvamine on
tähtsam kui koos sünnitamas käimine, kuigi ka viimane on
oluline. Ka siis, kui last saades ei olda veel vanemarolliks küps, on
võimalik areneda koos lapsega. Suure osa paaride jaoks on see
tõsine proovilepanek. Üks ring saab täis: laps vajab
mõlemat vanemat ka sel juhul, kui nad ei ela koos. Mitte ainult
finantsilises mõttes – ehkki ka see on väga oluline –
vaid just läheduse mõttes. Maailmas ja selle mõjudes –
kas või merkantiilsetes – orienteerumiseks on vaja
usaldusväärseid teejuhte ning vähemalt teoreetiliselt
võiks selles rollis olulisimad olla vanemad. Tegelikult on nii, et
rohkem, kui meie kasvatame lapsi, kasvatavad lapsed meid. Igal juhul kui
inimestel on väga hea suhe ja baasväärtused paigas, siis on see
ilmselt ongi parim faas laste saamiseks, pere loomiseks.
Aina enam räägitakse ka meeste viljatusprobleemidest
…
Igal kümnendal paaril on sel teemal
probleeme. Öeldakse, et neist 40% on probleem naises, 40% mehes ja 20%
seletamatu.
On suur asi, kui lapsi saadakse. Kui aga ei saada, ei
peaks sellesse samuti suhtuma kui maailma lõppu. On ka teisi viise end
teejuhina teostada, mille mees võiks avatud ellusuhtumisega läbi
mõelda … Ma ei pea teiste viiside all silmas tingimata
viljatusravi.
Viljatusravi võib kesta aastaid, ka
kümneid aastaid, võib-olla sooviks mees end sel ajal hoopis teisiti
teostada. Samas viljatuse teemal võime tänapäeval vägagi
hästi aidata, palju paremini kui veel kümmekond aastat tagasi.
Kindlasti on oluline, et viljatusravi ajal ei unustataks ka muus osas
suhte ja isiksuse arengud.
On võimalik lapsendada, on
võimalik olla teejuhiks ka neile lastele ja noortele, kes pole enda
eostatud. Ja … Kes on tegelikult isa? Kas see, kes lapse eostab,
või see, kes kasvatab ja aitab maailmavaadet kujundada? Bioloogiline
seotus võib olla vähem oluline kui vaimne ja sotsiaalne seotus.
Perekond on mehe elus väga oluline – vanemad, abikaasa ja lapsed on
tema üks olulisim sotsiaalne tugivõrk.
Kui
olulised on geenid?
Ütleksin nii, et meile
kõigile on sündimisel kaasa antud terve hulk eeldusi. Olulisem, kui
see, millised just, on see, et neid elu käigus maha ei mängitaks.
Tõsi, pärilike tegurite nõustamist võiks olla rohkem,
meditsiin on selleks piisavalt arenenud. Pean silmas selliseid väikesi
nippe, et kui on teada, et suguvõsas on olnud üht või teist
haigust, saaks õige elustiiliga teha palju selleks, et seda haigust
mitte saada näiteks õigel hetkel vajalikku analüüsi tehes
(näiteks eesnäärmevähi tõusnud riski korral jne)
ning sobivalt elustiili reguleerides või õigeaegselt r
aviga sekkudes. Siin on veel palju arenguruumi ka meditsiinilisel
nõustamisel.
Menopaus on sageli kasutatav
mõiste … Kuidas vananevad mehed?
Võrreldes naise vananemisega on mehe vananemine vähem
selgepiiriline. Kui naise organism lõpetab naissuguhormooni tootmise,
tekib menopaus. Meestel nii järsku hormonaalset äralangemist ei
toimu, ilmselt sellepärast räägitakse ka andropausist
vähem. Kui elu on olnud harmooniline, ei peaks keskiga suuri kriise kaasa
tooma.
Muutuseid siiski tekib, mehe vananemine võib olla
hiiliv. Ja iga kriis on väljakutse, võimalus areneda, näiteks
peale haigust peaks taastumise periood olema vajadusel pikem kui varem,
organismile tuleks ka tagasi anda kaotatut. Näiteks – kui mees on
teinud aastaid väheliikuvat tööd, vähe sportinud ja palju
stressis olnud, on tal sellesse vanusesse jõudes
tõenäoliselt tõusnud kehakaal, kolesterool, vererõhk
ja -suhkur. Kui nüüd tervisekäitumist muuta, hakkavad need
näitajad jälle langema ning mees võib kogeda uut
nooruslikkust. Mehe elujõud on taastatav vähemalt osaliselt seda
kombinatsioonis tervisekäitumise ja ravimid, mitmed eneseabi
võtted, nii et mees saab elust rõõmu tunda kõrge
vanaduseni.
Kõrge vanadus? Statistiline eesti naine
sureb lesena …
Statistiline eesti mees ei muuda oma
tervisekäitumist. Meie maal on üheks probleemiks ka
põlvkondadevahelise sideme katkemine – sõjad, muud
katastroofid on meie meessoosse palju lünki jätnud. Kui tänased
noored ja keskealised mehed suudaksid elada kauem, saaks jälle tekkida
olukord, kus vanemad mehed võivad mõjuda noorematele
tasakaalustavalt.
Palju abi on ka perekonnast. Mehe sotsiaal-ne
võrgustik on nõrgem kui naisel, töö ja perekond on tema
põhilised toetuspunktid. Siin jõuame me ka tagasi oma vestluse
algusesse, kus ma rääkisin erinevate ringide kasulikkusest noorte
poiste elus. Kui poiss puutus kokku erinevate treeningute ja vaimsete
harrastustega, on tal vananeva mehena rohkem baasi, millest energiat ammutada.
Ei pea olema superproff, lihtsalt huvide olemasolu aitab eluga paremini hakkama
saada. Vanemas eas on ka rohkem aega ja võimalusi enese
ühiskondlikuks panustamiseks, nii vanaisarollis kui ka mujal. Ka see on
oma sotsiaalse võrgustiku tugevdamine. Oskus näha erinevaid
harrastusi ka näiteks „väikses depressiivses Eesti
linnas”, julgus kaasa lüüa eri ringide tegevuses kõrges
ja väga kõrges eas aitab kujundada sotsiaalset võrgustikku
ning elada harmoonilisemalt.