Moemaja Antonio ja sõbrad
Maakri tänava disainikvartal võtab ilmet – lisaks sisustuskauplustele on seal nüüd ka moemaja. Ühes pööningustuudios on end sisse seadnud noor moelooja Antonio, kes on lubanud oktoobri alguses välja tuua oma uue kaubamärgi Anjeaned.
Antonio avab oma tuliuue stuudio ukse pimestavalt läikivates mustades kingades. “Mööbel on veel tulemata,” ütleb ta vabanduseks ja laseb mu suurde heledasse tuppa. Tantsuruumi on siin tõepoolest piisavalt. Toa lõpus seisab suhteliselt pisike juurdelõikuslaud, nurga taga paar õmblusmasinat ning veel paar arvutilauda ja riiulit. Laetalade küljes riidepuudel ripub aga Antonio kollektsioon. Õieti küll vaid väike osa sellest, sest enamik asju on alles õmblemisel. “Eesti õmblustöö kvaliteet on kohati parem kui Itaalias,” kuulutab Antonio nagu mees, kes teab, mis räägib, haarab laest paari Anjeaned-teksasid ja pöörab pahupidi. “Võrdle!” ütleb ta siis ja tõstab laualt paari Evisu teksasid. Peab tunnistama, et jaapani kultusteksade õmblused on sinkadi-vonkadi, Eesti teksaõmblejate töö näeb aga igati korralik välja.
Teksavaimustus tabas Antoniot mõni aasta tagasi. See oli just see aeg, kui Levis hakkas katsetama uute ergonoomiliste lõigetega, tuues teksamoodi värske tuulepuhangu, millest said innustust paljudki disainerid. Ka Antonio tegi oma teksaeksperimente, testides uusi mudeleid sõprade peal. Peagi kõndisid tema püksid ringi mitmete Tallinna trendiseadjate jalas, tagataskul kummaline seent meenutav punane tikand.
Praktika näitab, et need disainerid, kes on seltskondlikud, käivad väljas ja suhtlevad õigete inimestega, on tihti edukamad karjääritegijad kui nende tagasihoidlikud kolleegid. Antonio üks tugevamaid külgi on tema lobitöö ja oskus inimesi magnetiseerida, enda ligi tõmmata. Toetajatest ja fännidest pole tal igatahes puudust. Antonio on alati kohal, kui toimub oluline üritus, ta tunneb kõiki ja huvitub kõigest.
Mis aga veelgi tähtsam – ta ei ütle iial ära tellimusest. Kui enamikul noortest moekunstnikest on sada häda, mis takistavad neid teile midagi õmblemast, siis Antonio leiab alati võimaluse. Ta isegi astub vahel mõne inspireeriva inimese juurde ja ütleb – ma disainin sulle midagi. Kui ilus pruunide silmadega poiss ütleb mahedal häälel, et ta tahab just nimelt sinule disainida, kes ütleks ei?
Kuigi Antoniol oli algselt kavas just nimelt teksasid tootma asuda, on plaanid nüüdseks muutunud. “Anjeaned-kollektsioon saab olema terve nägemus.” Mingil juhul ei hakka Antonio aga oma asju massiliselt tootma, vaid tahab teha riideid, millel on hinge ja unikaalsust. Anjeaned-kollektsioon saab esialgu koosnema kolmest osast: baasgarderoobi esemed, nagu teksad, särgid, kudumid ja topid, mida toodetakse väikestes tiraaþides; üliväikestes kogustes valmistatakse unikaalseid ja kallimaid mudeleid, ning kõige erilisemad ja hinnalisemad tualetid valmivad vaid eritellimusel. Eritellimusi hakkab aga Anjeaned tegema sama süsteemiga kui Pariisi haute couture-moemajad, kus klient saab valida ja tellida ainult valmis näidiste seast.
Antonio hakkas oma kaubamärgi ideed küpsetama juba aastal 98, kusjuures tagantõhutajaks oli fotograafist sõber Tarvo Hanno Varres. Varsti ühines nendega kolmas mõttekaaslane – Tartu ülikoolis ajakirjanduse erialal õppiv Katrin Kurss. Tõsiseks läks asi aga alles hiljuti, kui moeprojektile ka investor leiti. Tõtt-öelda kõlab see lausa liiga hästi, et olla tõsi: noor rahatu moekunstnik leiab patrooni, kes usub tema ideede elujõudu ja otsustab teda igakülgselt toetada. Ometigi nii see läks.
“Me ei valetanud talle, et aastaga saab rikkaks,” ütleb Antonio, kes on kõikidest muudest projektidest loobunud, et kogu energia uue kaubamärgi sünnitamisele pühendada. Ka Katrin ja Tarvo on Anjeanedi osanikud – esimene on enda peale võtnud ettevõtte juhtimise ning marketingi, teine on ideedegeneraator ja visionäär ning hoolitseb ka fotode tegemise eest. Salapärane ja ülitähtis neljas osapool hoiab silma peal finantsidel ja tulevikuplaanidel.
Praegu tühjalt seisva laua taga hakkab aga peagi istuma veel üks hea sõbranna – Maris Männik, kellest Anjeaned hakkab tootejuhti koolitama. Kaubamärgile disainib ehteid Antonio kooliõest ehtekunstnik Kärt Maran, kellega Antonio varemgi koostööd teinud. Nii et tõeline “Moemaja Antonio ja Sõbrad”!
Kui kogu Antonio aeg ja tähelepanu kulub tööle, mis saab siis koolist? Kunstiülikooli moekateedris on Antoniol käia veel poolteist aastat. “Mitte, et ma ei tahaks seal käia, aga stuudio asi läks ühel hetkel väga konkreetseks ja polnud enam aega,” ei saa Antonio miskit parata. “Samas on Anjeanedi tegemine üks suur õppetund.” Ja ta hakkab rääkima tootekaartidest, katseandmetest ja muudest tüütutest kohustustest, mis paratamatult disaineritöö juurde kuuluvad ja millest mõnel algajal moeunistajal aimugi pole.
“Anjeaned-teksad tulevad Ameerikast tellitud Cone denimist, dþemprid aga on kaðmiiri ja siidi segu,” kiidab Antonio oma kvaliteetseid materjale ning ütleb, et sellest hoolimata ei kavatse ta oma kollektsiooni hindu kõrgeks ajada. “Asju ei saa üle hinnata. Lihtsate esemete tootmine pole ju nii kallis.” Ilus mõte, kuid kas see ka reaalselt võimalik on? Antonio igatahes usub, et on, raputab sigaretilt tuhka elegantsesse hõbedast pallikujulisse tuhatoosi ja avab arvuti.
Ekraanilt vaatab vastu hiigelsuur must king, sees kiri “Helmut Lang”. “Mulle meeldib Langi minimalism, Marc Jacobsi miksimine ja Hussein Chalayani kontseptuaalne lähenemine,” paljastab ta mulle oma lemmikmoeloojad. Aga kas mõni teksafirma ei inspireeri? Ei, Antonio uus armastus on hoopis ülikonnad. “Mind on mõjutanud palju ka militaarrõivad ja nende tehnoloogia. Disainides hakkangi asja ehitama seestpoolt väljapoole ja teen alguses tehnoloogilise joonise.” Ega Antonio enam eriti paberile joonistagi, sest suurema osa tööd teeb ta ära arvutiga.
Üks asi veel: “Antonio, mis su päris nimi oligi?” küsin teades, et ema seda nime talle sündides ei andnud (kuigi oleks võinud – nii Antonio nägu on Antonio). “Aivar Lätt – kena nimi, aga ilmselt ma selle peale enam ei reageeri, sest keegi mind enam nii ei kutsu,” naerab Antonio.
Õues on juba pime ja kell läheneb üheksale. Hakkan tasapisi minekule sättima, Antonio aga jääb veel tööle, sest 10. oktoobril peab esimene Anjeaned-kollektsioon lõpuks moepubliku silme ette jõudma. Alates 14. oktoobrist võib juba iga huviline ise Antonio stuudio uksekella vajutada ja asja oma silmaga kaema tulla, sest kuni uue müügikoha avamiseni novembris on see ainus koht, kust Anjeanedi riideid osta saab.