Kui Hillary Clinton ilmus tänavu mais avalikkuse ette meigita, jõudis see USAs suuremate uudistesaadete esiuudiseks.

“Mul on ülimalt hea meel olla selles eluetapis, et kui ma tahan prille kanda, siis ma teen seda, ja kui ma tahan oma juuksed kinni panna, siis ma teen seda. Kui teised arvavad heaks nende asjade pärast muretseda, siis lasku käia, mina olen oma osa elust juba ära muretsenud,” teatas USA välisminister ja kunagine presidendiproua muiates.

Minimalism on moes. Üha rohkem hakkab see ka Eestisse jõudma. Näeme Elina Reinoldit filmis “Seenelkäik” ning Laine Mägit seriaalis “Klass” ja hiljutises filmis “Eestlanna Pariisis” pehmelt öeldes tuunimata välimusega. See ei tähenda sugugi pelka rollijoonist, vaid on ka ajastu märk.

Sellesügisesel tippmoe suursündmusel Fashion Week küsisid moekriitikud catwalk’i jälgides üksteiselt ikka ja jälle, kas ükski modell üldse mingit make-up’i kannab? Moeloojad Vera Wang, Calvin Klein, Proenza Schouler, Giles ja paljud teised lasid oma modellid “palja” näoga poodiumile.

Loomulikult ilus

Eesti Televisiooni uudisteankur Astrid Kannel on aastaid põhjustanud grimeerijatele kannatusi, keeldudes kapitaalsest telemeigist. Grimmituba soovib Astridi näkku tavapärast “särtsu” anda, kuid blond uudistelugeja peab lugu loomulikust ilust. “Aktuaalse kaamera” usaldusväärsus selle tõttu igatahes kannatanud ei ole.

Teine, kellele peab aeg-ajalt meelde tuletama, et pane ikka värvi ka, on “Pealtnägija” saatejuht Piret Järvis. Kuid endine popiidol-ninjatüdruk ei soovi end meikida – ta on seda aastaid tüdimuseni teinud. Nüüd paneb Piret rõhku loomulikkusele – kui ta unustabki hommikul ripsmed värvida, ei juhtu sellest midagi.

“Ma ei karda oma iluvigu näidata,” ütleb Järvis. “Olen endaga terve elu hästi läbi saanud, pole kunagi põdenud välimuse pärast.”

Meisterkokk Anni Arro arvates annab meik naisele midagi juurde alles siis, kui ollakse oma ilus ja kordumatuses kindel ka ilma selleta.

Seda näidet toetab näitlejanna Katariina Undi noorpõlveseik: kaheksakümnendate aastate lõpus kutsuti ta osalema missivõistlusel.

Katariina läks sinna mõttega “teadlikult näidata oma sisemist ilu” ning keeldus end meikimast. “Publik otsustagu, kes on naturaalselt ilus. See oli mulle kuidagi väga oluline,” ütles Katariina, kes seisis seal enda kirjelduste kohaselt “lihtsalt selline kriitvalge hall kuju, juuksed hobusesabas”.

Ometi tituleeriti ta glamuuriüritusel teiseks printsessiks. Näitlejanna on ka muidu tuntud kompleksivaba suhtumise poolest oma välimusse, üksvahe liikus ta ringi kiilaspeaga.

Kirjastuse Pilgrim juht Tiina Ristimets näeb oma loomulikus ilus kaunis välja, kuid see ei tähenda, et tal ripsmetušši või põseruuži pole.

“Meigi tegemisele mul mingit põhimõttelist vastuseisu küll ei ole, kuid harilikult meigin end väga põgusalt ja tihti üldse mitte. Samas olen ennast ka hästi tundnud, kui professionaalne makeup-kunstnik laseb oma loovusel minu peal lennata.”

Meigi end meikimata

Kui laulja Katy Perry abikaasa Russell Brand riputas kaks aastat tagasi naise “paljastava näo” foto Twitterisse, võeti see kiirelt maha ning mehe käitumine tembeldati kiusamiseks. Praeguseks on meigivabadus saanud kuulsuste hulgas trendiks ning “puhaste” piltide avaldamises käib tihe rebimine.

Teine muusikastaar Rihanna, kes on tuntud oma silmipimestavate juuksetoonide (näiteks kärtslilla) ja jõulise meigi poolest, pani ise Twitterisse pildi, kus ta näeb välja tavaline naabriplika, patsid peas. Lauljad Jennifer Love Hewitt, Demi Lovato ja Lady Gaga jõudsid temast ette, avaldades end oma naturaalses ilus juba mitu kuud varem, ning modell Kim Kardashian veelgi enne.

Õigupoolest ongi moes “ilma meigita make-up”. See ei tähenda täitsa puhta näoga toast välja minemist, vaid veelgi hoolikamat tööd. Peitekreem ja põseruuž on aukohal, sest ilus peab ju ikka olema: vaja on saavutada vaid värske jume ning varjata tumedad silmaalused. Huultele kantakse loomulikus toonis läiget – nii et kosmeetikatööstus ei pea lette kokku pakkima, vaid lihtsalt värvipaletti muutma.

Kuulsused uhavad maha sädeleva paksu silmameigi ja näevad pigem vaeva äsja-voodist-tõusnud välimuse saavutamisega. Trendiga on kaasa läinud ka vanemad tegijad ja mitte ainult popiidolid: viiekümneaastane näitleja ja kirjanik Roseanne Barr näiteks.

Mis on ilu ja kosmeetika tähendus praeguses tarbimiskultuuris? Sõnum on see, et kosmeetikat pole vaja millegi varjamiseks. Nüüd on staar fännide ees intiimselt ja omamehelikult.

Julgus olla mina ise või PR-trikk?

Üha julgemalt näidatakse ka vigu, kas või punaseplekilist nägu. Näitlejanna AnnaLynne McCord tvitterdas hiljuti, et talle aitab Hollywoodi perfektsionisminõuetest. “Tervitan kõiki, kes on hädas oma näonahaga – ma olen teiega,” säutsus ta. “Ma pole täiuslik ja see on okei!”

USA telekanal CBS pani oma jutusaate külalised, Ameerika superstaarid Sharon Osbourne’i, näitleja Sara Gilberti, uudisteankur Julie Cheni, näitlejad Sheryl Underwoodi ja Aisha Tyleri asja arutama hommikumantlites ja salkus juustega. Nende äsja-voodist-tõusnud-stiil oli selge signaal, et meigivabalt end avalikkusele näidata on igati sobilik.

Kui ajakiri Anne & Stiil korraldas 2010. aasta aprillis kampaania “Olen ilus, loomulikult!”, oli see mõlemat – nii turundustrikk kui ka moesõnum. Ajakiri reklaamis end meigivaba päevaga, kuid samas soovis sellega esile tõsta iga naise kordumatut ja loomulikku ilu, mida võiks rohkem “märgata, väärtustada ja hoida”. Eestis läksid sellega kaasa mitmed tuntud naised, nagu Merle Liivak, Heidy Purga ja Maria Avdjuško. Üha enam naissoost avaliku elu tegelasi julgeb ennast meedias näidata nagu mehed – meigivabalt.