07.03.2008, 00:00
Pariisi moenädala telgitagustes
Liisi Sukles räägib, mida ta praktikandina Pariisi moenädala mitteametliku Damn Romance’i show telgitagustes nägi.
Pariisi 10ndas linnaosas asuvasse kontorisse jõuan täpselt kell
kümme. Käimas on meeste moenädal ning pingelise ajagraafikuga
õhustik tõmbab mind kui energiatunnelisse. Olen uus praktikant
moedisainereid esindavas pressiagentuuris ning kohanen oma ülesannetega
veel lennu pealt.
Täna on planeeritud kella 12st 16ni Damn
Romance off-presentatsioon, mis tähendab, et üritus pole
moenädala fikseeritud ajakavas. Off-presentatsioon on kollektsiooni
eksklusiivne tutvustamine. Võimaldab luua disainerite ning kutsutud
moeajakirjanike vahel intiimse ning vahetu õhkkonna, mis on selles
täiskiirusel pöörlevas äris tugevaks ning vajalikuks
kontrastiks.
Alles teist hooaega oma meeste kevad/suvi 2008
kollektsioone esitleva Damn Romance’i otsust peeti julgeks sammuks.
Tähelepanu jätkub küll kutsutud tippajakirjanikelt, kuid siiski
suletud ringkonnas, kuhu pääsevad kutsututena vaid kõige
potentsiaalsemad koostööpartnerid tulevikuks: nii sisseostjad
Jaapanist, Milanost, kui ka stilistid ajakirjadest Vogue, Marie Claire,
Officiel, Another Magazine jne.
Taolist lähenemist soovitaski
neile just esindav pressiagentuur, kelle töövaldkonda kuulub peale
kliendi tootemargi arendamise ning meediaga suhtlemise samuti veel
professionaalne nõustamine. Kaasa võivad ja peavadki nad
rääkima kõiges, millega disainer väljaspool oma ateljeed
tegeleb. Nende ampluaast jääb välja ka loomingu valmimise
tehniline pool.
Kaart näpus, jõuan kohale
Eelnevalt presentatsiooni ruume valides on tähtis roll
asukohal. Moeringkonnas töötajatele, kes on saabunud Pariisi üle
maailma just käesolevaks konkreetseks nädalaks, on väga oluline
jõuda ühelt show’lt teisele õigeaegselt. See on lausa
sport omaette. Mõnikord sõidutatakse neid ühest kohast teise
koguni suure bussiga. Moeajakirjanikele saadetakse tavaliselt eelnevalt faksiga
lehed, kuhu on märgitud kõik nädala show’d ja esitlused.
Tänu sellele pole kunagi kartust, et Chaneli defilee toimub samal ajal kui
Diori oma vms.
Kuid off-presentatsiooni jaoks peab aega
näpistama kellegi teise etenduse arvelt. Seega oli Pariisi Ooperimaja
kõrvaltänav suurepäraselt sobiv koht. See asub linna keskel,
kust kõik moe-
trajektoorid läbi liiguvad. Neli tundi
keskpäeval on just paras aeg, et kõik kutsutud läbi
jõuaksid hüpata. Loen paberilehelt: „Métro
Opéra, Pyramides või Tuileries, porte gauche, 1 er étage,
porte droite” (Pariisi korteritel pole uksenumbreid, kasutatakse
väljendeid vasak uks, parem uks, esimene korrus …)
Korter on ruumikas, meenutab pildistamisstuudiot, stiilne ja avar.
Kaks meesmodelli laua taga kohvi joomas
Küsin, kas nad teavad, kus on disainerid Sebastian ja Nicole. „Nad
saabuvad varsti.” Köögis askeldab naine, hiljem jutu sees tuleb
välja, et ta elab seal. Sakslanna. Aitan tal lauda katta: šampus,
värske pressitud puuviljamahl, snäkid, tee, kohvi, vesi. Ta mees on
professionaalne fotograaf ning naine on tema mänedžer. Ta
räägib, et kujundas korteri koos sisekujundaja abiga. Oskuslik disain
– modernne ja antiikne. Lisaks sisekujundusele räägib ta
pildistamisest kapriisse Naomi Campbelli ja Monica Bellucciga, kes on
tõeline diiva. „Naomi on tema kõrval null.”
Jõuavad rolleriga Robin ja Thibault, järgneb ettevalmistus,
esimesed saabujad. Enne ajakirjanike jõudmist proovivad modellid selga
erinevaid riideid, kinnitatakse hinnasilte.
Värvivariatsioon
kollektsioonis on must, hõbe, valge, se
llele kõigele annab iseloomu kärepunane. Säravefektiga linane,
õhkõrn jersey-pluus, siid ja lakitud puuvillane juhatavad sisse
meestemoe eesootavaks 2008. aasta kevad/suveks. Damn Romace’i märk
kuulub Sveitši disaineripaarile Nicole ja Sebastian Hatikule.
Sebastian on märgatavalt murelik, läheb suits suitsu järel.
Vaikne ja ootusärev. Nicole triigib särke, poistele tehakse meiki.
Kaart näpus, jõuab viimasel minutil kohale teiselt show’lt
veel üks prantslasest modell. „Bonjour a tous!” Hilinemise
põhjuseks oli probleemid korteri ülesleidmisega; modelliamet
hõlmab ka väga head orienteerumist ja vaistu. Ta teeb
kõigile põsemusid ja juba kiirustatakse teda
läbikäidavasse kõrvalruumi riietuma. Ei mingit
häbenemist. Modellid lihtsalt on, liiguvad mööda korterit ringi,
joovad teed. See ongi erapresentatsiooni mõte. Mõnusas
atmosfääris näidatakse uut loomingut ajakirjanikele ja samuti
ostjatele, privaatklientidele, kes saavad ostudeks eesõiguse.
Külalisteks on mehed on Hedi Slimane’i mõjutusliku
juukselõikusega, naistel ette manatud kõrk pilk, valdavalt
riietunud musta.
Mööda korterit kõnnib uurivalt
ringi stilist Santa Bevacqua ehk Santa B, näppides kollektsiooni. John,
minu töökaaslane seletab: „Ta on kõige lärmakam
stilist, keda tean, kuid tõeline musirull.
Alati tagastab
fotosessioonidel kasutatud riided rohkem kui nädalase hilinemisega (mis
selles äris on ülimalt pikk venitus), ja ütleb: „Olen
itaallanna, mida ma teha saan!?”” Kõigile oma
lõpututele küsimustele saan vastused Johnilt. Tema kui eelnev
praktikant teab täpselt, mis on uus või harjumist vajav; kuidas
kokku panna nimesid ja nägusid. „Nii noor!?” imestan Johni
kõrval seistes, kui jälgin kahte verinoort ajakirjanikku
kollektsiooni uudistamas. Pruuni jakiga poiss on rootslane Hannes Hetta, kes on
vastutav Vogue Homme Internationalis stilistika eest. „Kõik
alustavad siin äris esmalt praktikantidena, seejärel tõustakse
assistendiks, tutvusringkond aina suureneb, saad jala ukse vahele, ning hiljem
oleneb kõik sinu ambitsioonikusest, kui kiirelt ülesse
liigud,” saan Johnilt vastuse.
Kliendid voorivad ustest sisse
ja välja, neil on vaja päeva jooksul läbi käia
kümnetest show’dest ja presentatsioonidelt. Modellid mängivad
Gingeriga, pikajalgse mustatäpilise valge koeraga, räägivad
töödest, mis peale Damn Romance’i ees ootavad. Riietustoas
laudadel lebavad nende portfooliod piltidega, mille alusel nad tänaseks
välja valiti. Kõik külastajad on lummatud korteri
ambiance’ist ehk atmosfäärist ning asukohast. Väljas
paistab soe päike ja on mõnus suvine ilm.
Lahkudes
teevad Sebastian ja Nicole põsemusisid, tänavad igat tulijat.
Selline käitumine jutustab inimese kohta palju. Tähelepanu
pööratakse võrdväärselt tervele meeskonnale, samuti
mulle, kui ajutisele praktikandile. See ongi edu võti.