22.02.2008, 00:00
Pühakute sportauto Volvo P1800
Volvo P1800 sai kuulsaks möödunud sajandi kuuekümnendate aastate spiooniseriaalist “The Saint”, kus valget sportautot roolis Roger Moore’i kehastatud Simon Templar.
Võib öelda, et “The Saint” oli Moore’ile
hüppelauaks edasistesse Bondi-rollidesse. Sari oli stardirajaks ka Volvo
sportauto kultuslikule tuntusele. Pühaku autoks saamisel konkureeris ka
Jaguar E-Type, kuid loobus siis omaaegsest, kuuldavasti tasuta
tootepaigutusest, tuues põhjenduseks, et nende autode järele on
nõudlus juba niigi suur. Teiste allikate kohaselt ei suutnud Jaguar
sõidukit õigeks ajaks tarnida, kuigi seriaali tootnud
telekompanii seda väga tahtis.
Niisiis, viiekümnendatel
aastatel soovis Volvo hakata sportautot tootma, et pakkuda konkurentsi Inglise
sportautodele, eeskätt Jaguarile. Idee üks autoreid oli Volvo insener
Helmer Petersson, kes oli ka Volvo sõjajärgse PV444 mudeli taga.
Sõiduki kujustus pärineb tema pojalt Pelle Peterssonilt, kes
töötas Fiati ja Maserati sportautode looja Pietro Frua juures. Frua
firmast tulid viiekümnendate lõpus ka esimesed Volvo sportauto
prototüübid. Muide, hiljem ostis selle firma Carrozzeria Ghia.
Aeg oli tootma asuda. Esmalt tehti ettepanek Saksa Karmannile, kuid oma
suurkliendi Volkswageni soovil keeldus Karmann P1800 tootmisest. Volvo kaalus
auto valmistajana ka NSUd ja paari teist autotootjat, kuid nende
kvaliteeti Volvo ei usaldanud. Nii kippuski sportauto eri põhjustel
soiku jääma.
Suurbritanniast Rootsi
Auto esimeseks tootjaks osutus Inglise Jensen Motors: firma,
mis tegeles samanimeliste sportautode valmistamise ning eriprojekti järgi
ehitatud seeriaautodega. Volvo ja Jensen sõlmisid lepingu 10 000
sõiduki valmistamiseks ja P1800 tootmine sai alguse mais 1961.
Üldse toodeti neid autosid koos luukpäraga mudeliga ES kuni 1973.
aastani veidi üle 47 000.
Auto esialgne mootor oli kahe
karburaatoriga sajahobujõuline 1778kuupsentimeetrine R4 silindrivalemiga
B18B. Sarnane mootor oli ka Amazonil ja kandiliste Volvode eelkäijal
140-seerial, samuti Volvo militaarotstarbelistel sõidukitel. Ajapikku
sai mootor hobujõude juurde.
1963. aastal – pärast
6000 auto valmistamist – loobus Volvo lepingust Jenseniga, sest
tootmiskvaliteet oli nigel. Tootmine viidi Göteborgi ning auto nimele
lisandus S (Sweden). 1970. aastal sai auto uue kaheliitrise sissepritsemootori
B20E. 130 hobujõudu kiirendasid Volvo 1800E sajani 9,5 sekundiga,
tippkiirus ulatus 190 kilomeetrini tunnis.
1972. aastal lisandus
luukpärakere ja klaasist tagaluugiga 1800ES, mis on olnud eeskujuks
hilisematele Volvo 480 ja iseäranis C30 mudelitele. USA autodiiler
Volvoville esitles ka kabriolettversiooni, kuigi Volvo ei ole ametlikult seda
tootnud.
Volvo 1800 tootmine lõppes 27. juunil 1973.
Eestis kuus masinat
ARKi autoregistris on
praegu kuus Volvo 1800 mudelit. Hommel õnnestus ühest
garaažist leida väga korralik Jenseni toodetud USAst pärit ning
kümmekond aastat Soomes olnud, kodarvelgedega P1800. Maarjamaa
Volvo-entusiastid leidsid sõiduki 2005. aasta suvel põhjanaabrite
juurest.
Sügisel sattus auto avariisse, tagant
sissesõit paljastas pahteldustööd ja nii algas põhjalik
uuendusremont. Auto võeti lahti, kere puhastati värvkattest ja
värviti uuesti, kapremonditi mootor, inglise tollkeermega poldid puhastati
ja tsingiti, sillad puhastati liivapritsiga ja värviti, vahetati hulk
torusid ja juhtmeid. Kroomitud osad kaeti uuesti, erisulamist ukselinke ei
saanudki Eestis korda teha. Armatuurlaua “kellad” taastati ja
kalibreeriti Inglismaal.
Ja näiteks tagumine kaitseraud, mis
avariis kannatada sai, tuli täies mahus taastada, sest uut ei
õnnestunud leida. USAs üks oli siiski pakkuda, kuid hind koos
transpordiga oli sama suur kui taastamiskulu.
Aga
üldiselt on Volvo 1800-le kõiki osi ka uutena saada ja hinnad on
seejuures mõistlikud. Teiselt poolt aga selgub töö
käigus, et uued osad pole kvaliteetsed ega pruugi sobida. Kuna Jensen
Motors valmistas autosid suuresti käsitsi, siis selgus liistude sobitamise
käigus näiteks, et auto üks pool on pikem kui teine.
Tööd tehti põhjalikult ja kaua, 2006. aastal talv läbi
ja kevadel mitu kuud iga päev. Eestis on häid keretööde ja
värvimise spetsialiste ka, aga nende juurde on vähemalt aastane
järjekord.
Valmis autoga põrutasid omanikud 5000kilomeetrisele
reisile Sardiiniasse. Nii pika sõidu ajal juhtub autoga kindla peale
midagi – kollektoritihend põles ära ja kardaanipuki
kinnituspolt katkes. Abivalmid itaallased ja autoteenindajad tegid hea
töö.
Esimene taastatud auto
Auto taastaja Harri, kes eelistab oma perekonnanime varjul hoida,
räägib, et kõnealune auto oli talle esimene autoprojekt ning
ta on tulemusega rahul. Kinnistunud on veendumus, et kui tahad originaali teha,
siis peab olema ettekujutus, milline see originaal täpselt välja
näeb. Ja aega varuosade ja meistrimeeste otsimiseks peab kõvasti
olema.
Kui kellelgi on kavas soetada haruldane sõiduk, peaks
ostma selle kohe võimalikult heas korras ja see maksab, lausub ta.
“Sellist autot omatakse ning tehakse hinge ja huviga. Raha või
kuulsust taga ei aeta,” lisab Harri.
Muide, Harri taastatud
Volvo sai kuuekümnendate USA tele-show staari Lucille Balli järgi
nimeks Lucy. “Sellega sõites on alati hea tuju, alati kisub
naeratuse näole: jääd valgusfoori taga seisma ja inimesed
unustavad üle tee minna ja jäävad Lucyt vaatama,”
räägib mees.
Saksa autoportaalist mobile.de võib Volvo
P1800 leida hinnaga alates 12 000 eurot.