13.06.2008, 00:00
Rahulik kodu Nõmme mändide all
Moodne Kodu käis uudistamas maja, mis seisab mändide keskel, varbad mustikapõõsastes. Selgus, et avaras, hästi elatavas ja valgust tulvil majas on rõhutud looduslähedusele ja mugavusele. Materjalid on väärikad, vorm ja värv aga lihtsad ning probleemivabad. Selged pinnad annavad kohati ruumi vabagraafiliseks lahenduseks, alates peenest läbimõeldud joonisest ja lõpetades tahvlipinnaga, mille kujundus on pidevas muutumises.
Maja on asetunud tänavanurgale, mistõttu peavad tal kaks külge
olema avalikud fassaadid, kuid tagapool, hoone L-nurga südames, avaneb
mõnus koduõu. Mändide all püüti säilitada nii
palju originaaltaimestikku kui võimalik, nii et suviti saavad lapsed
mustikatest oma aias kõhu täis süüa. Kuid see ei
tähenda, et majaümbrus oleks jäetud looduse hooleks. Vastupidi,
loodust säästes pole aia rajamisest loobutud, vaid see on saanud
napilt funktsionaalne – maja ümber on pandud jooksma murtud
vabakujulistest paeplaatidest rada, mida on pärgamas dekoratiivtaimed.
Nendele on männikust eraldatud veel paar valitud lapikest.
Samas on teise korruse terrassipinnal loodust tublisti järele aidatud,
sinna on tekitatud taimekatus. See pole aga vähenõudlike taimede
lihtne kogum, vaid geomeetrilise planeeringuga ja suhteliselt ebatavaliste
taimedega fantastiline kujundus.
Kiviktaimlataimedest prantsuse
park, tahaks öelda, kuigi selle planeering pole sugugi sümmeetriline
(nagu prantsuse pargi reeglid nõuavad), otse vastupidi. Nahksetest
leht-paunadest koosnevad taimed, mis näevad välja justkui
väikesed kaktused või ahvileivapuud, on lausa loodud kannatama
ekstreemseid tingimusi, mis neil kaitsetul katusepinnal ette tulevad –
nii kuiva kui ka märga, nii kuuma kui ka külma.
Krohv, vineer ja puidust ribid
Maja ise
jätkab Nõmme fungitraditsioone, sulandudes keskkonda vägagi
sujuvalt.
Kompositsioonis on märgata nii värskust kui ka
rahulikku kindlust, tegijate käekirjas on elegantsi. Arhitekt on Andri
Kirsima, siseruumid disainis Raul Tiitus. Neil noortel on “torm ja
tung” juba läbitud etapp, kobarkino-tööst alates on
arhitektibüroo jõudnud kõige tuntumate ringi, ja ka
sisearhitektil on juba olnud mahukaid õnnestumisi. Hiljuti valmis Raul
Tiitusel megatöö, sisekujundus Tartu uuele suurele hotellile Dorpat.
Juba krunti ümbritsev tara annab materjalivaliku võtme:
see on puitribidest, väravaosa aga metallkarkassil vineertahvlitest.
Hoonemaht kombineerib krohvi ja puitribistikku. Viimasel ajal on
puidust ribid muutunud moevõtteks ja enamasti tekib neid vaadates tunne,
et oleks ju ilma ka hakkama saanud. Siin aga on ribistik idee loogiline osa,
millest loobumine näib võimatuna – siin see loob ja toetab
vormi, mitte ei dekoreeri. Kui aga hoonetahukasse on tehtud
sisselõikeid, on lõikepinnad kaetud ilmastikukindla vineeriga.
Nii jääb mulje, et rajatis ongi seestpoolt meekarva. Isegi
korstnalahendus kombineerib osavalt vineeri, plekki ja ribisid, nii et selle
vorm hoonemahust ei eristu, vaid sulandub selle tahkudesse.
Varikatuse alt viib uks ka eraldiseisvasse saunaplokki. Vaimukas mõte
– rajatise vorm moodustab kena terviku, ometi on saun täiesti
eraldi, jättes enese ja maja vahele kitsa läbipääsu –
nii on läbi maja loodud otsetee sissepääsuosa ja hoovipoolse
suure terrassi vahel.
Sees tervitavad värsked värvid
Peasissepääs on nihutatud ülatasandi alla
vihmavarju. Kogu eendialune on soojatoonilisest vineerist. Samasse mahub varju
alla ka auto, mis omas praktilisuses kuigivõrd fassaadi ilmet ei riku.
Veidi taamale majamahu sisse nihutatud ukseesise muudab tublisti pidulikumaks
sokliosa kõrgune, silmatorkavalt suurtest kiviplaatidest must astang.
Sellised suured materjalipinnad ei muuda fassaadidel pilti tuimaks, vaid
annavad sellele pigem suurejoonelisust ja lisavad kvaliteeditaju. (On
mõtlemist väärt, millised seletamatud professionaalsed
võtted selliseid nüansse otsustavad, igal juhul on nende
äraõppimine kujundajale hädavaj
alik.)
Välisukse kõrval asuv vertikaalaknariba on samuti
viimasel ajal Eestis muutnud tavapäraseks, sellel on mitu plussi: esiteks
annab see esikule valgust, teiseks avardab seda tunnetuslikult ja kolmandaks on
näha, kes seisab ukse taga.
Majas sees jätkub astangu
must kiviplaat esikupõrandana, mille keskele on süvistatud
ümmargune ja karvane, üpris iseteadliku olekuga jalamatt.
Edasi tõmbub pilk valgele tervitusseinale, millel on kasutatud kodudes
harva nähtavat tüpograafilist lahendust. Tagasihoidlikult eristuvana,
valge valgel, on seinal teade, et parim siin ilmas on kättesaadav tasuta.
See teadmiseks võetud, võib liikuda edasi, kas treppi
mööda üles, või elutuppa. Sealtki avaneb vaade igasse
külge, ometi ei teki liigse avatuse tunnet, kuna enamasti on akende taga
kõrged männid. Hoovipoolne osa elutoast on avatud ka üles,
õhuruum on läbi kahe korruse. Ülal piirab teise korruse serva
klaasbarjäär, mille taga on kulgemisruum magamistoa ja lastetubade
ning pesuruumide vahel.
Spoon, kivi ja struktuurkrohv
Allkorrusel on põrandaks valgendatud ja õlitatud
saareparkett, ka trepipind ja mööbli spoonitud osa on sama
viimistlusega. Eriti tuleb selle materjali võlu välja kesk tuba
õhuruumist alla rippuvates valgustites – vineerist torud
mõtles välja sisearhitekt, kuid teostas majaperemees ise!
Seinte struktuurkrohvi-valgele on toodud kontrastiks suhteliselt ohtralt ka
musta. Kaunid kivitasapinnad, mida on köögis palju, põrandale
lisaks on ka tööpinnad kivist. Kivile sekundeerivad mustad
läikivad vertikaalpinnad ning istemööbel, nii diivan kui ka
söögilauatoolid, on musta tekstiilkattega, välja arvatud
lopsakas punane tugitool elutoa tsentris. Tool on ainus punane laik
allkorrusel, muidu on sealsel neutraalsel foonil võtmevärviks
kesksuve rohuroheline.
See värv ergastab esikust
majapidamisruumi viivat seina, saunas määrab see meeleolu
põrandal ning dušikahhelduses, seda on tilgutatud tuppa ka
mustale diivanile patjadeks, mis punase tooli kõrval jätavad mulje,
nagu vaataks maasikakorvi. Perenaine räägib, et esmane
sisekujundusprojekt oli olnud kompromissitult punane ja valge, kuid ajapikku
teisenesid sisearhitekti eelistused ning lõpetati hoopis
kontrastvärvis. Selle üle on kõik õnnelikud.
Köök on suhteliselt madal osa, seda rõhutab
tööpinna kõrgusel asuv aknatriip ning selle ribakardinate
horisontaalne triibustik. Mustvalges köögis on oma osa ka
metallpindadel ning kontrastvärviks on toodud ülakappide uste lilla.
Saare musta kivipinna toapoolne serv on baariletiks, köögi pool
servas on tööpinnas pliit (elekter + gaas). Selle kohal laskub laest
alla valge plokk, mille tumedas raamistuses aluspinna sees peitub
tõmbekubu.
Laste ja suurte elamisviisid
Ülakorrusele viiv trepp, kuigi see on ühest servast
lahtine, ei tekita tunnet, et lapsed võiksid sealt alla pudeneda.
Ilmselt on selle astmetel parasjagu laiust. Teine korrus võtab vastu
samuti avaruse ja valgusega. Avarust on säilitatud igal viisil,
näiteks koridori suunas vaatava kabineti seina sees on siseaken.
Kesk korrust trepi kõrval seisab pruunikaspunane
märgruumide-plokk, millest ühele poole jäävad lastetoad ja
kabinet, teisele aga vanemate magamistoa osa. Lastetubades on rohelisele ja
mustale lisaks lastud möllata noortel maalijatel, kes on suurema poisi toa
seintele piraadistseene ja pisipoja tuppa dinosauruste teema maalinud.
Vanemate magamistuba on puhkeala, kuhu ei ole toodud eredaid toone, s
eal kõlab vaid valge ja beeži serenaad, mille heledat valgustatust
varjutab vajadusel kuldpruun siidise läikega kardin. Tuppa on loodud
erakordselt sulnis ja harmooniline meeleolu, mida valitseb vannitoa/garderoobi
uksega seinale maalitud tundlik taimornament.
Pähklipuust
spooniga madalad öökapid ja telekakummut vastasseinas, mille spoon
imekaunilt mustrisse aetud, saavad jätku, kui maalinguga uksest siseneda
garderoobi. Sealne kapiusterida, kus pähklipuu süü
rütmiliselt tõuseb-langeb nagu küünalderivi, on spoonija
meistriteos. Pinnale langeb ka otsene hajutatud valgus garderoobiaknast,
millest õues puitribid üle jooksevad.
Ja kui astute
edasi, satute avarasse ja valgesse vannituppa, mille hele juuramarmorist
põrand ja seinte hele struktuurkrohv loovad vahemerelise
puhkusemeeleolu. Ainus ergas element on puidust valamutasapind koos kapireaga,
tööpind sedakorda elavaloomulisest liimpuidust.
Valamu
ise on, nagu selles majas kombeks, kivist (selles ruumis heledast), segisti
kohal aga hetkel möödapääsmatu kuldraamis peegel. Aquatori
ovaalse vanni Monte Carlo kõrval liigendab seinu kompositsioon
väljaulatuvatest plaadikestest, kuhu on hea toetada küünlaid
vms. Kuna vann seisab seintest eemal, on sellele seltsiks toodud liimpuidust
lihtne kujunduselement. Praegu töötab see serveerimisalusena, pikali
asendis võib aga osutuda ka astmeks või madalaks pingiks. Siia
ruumi toob valgust klaasuks, mis avaneb terrassile.
Kogu
karkassmööbli on sellesse majja valmistanud pärnakate
Mööbliproff, kelle tööga ja eriti
spoonimismeisterlikkusega on pererahvas väga rahul. Kivipinnad, mida
on palju, pärinevad Kivi Projektist. See, et majas leidub hulk kauneid ja
funktsionaalseid linke-suluseid, reedab pererahva igapäevast tegevusala,
need pärinevad firmast Fiskostar. Mõni kavalus on
üldsusele veel tundmatu, nagu uksehinged, mis võimaldavad piitasid
mitte kasutada, või uksealuse tihend, mis surub end ukse sulgemisel
vastu ukseläve, tekitades ruumis heli-, õhu- ja veetiheduse.
Valmis on saanud asjatundlikult kokku pandud tervik, mida on parajalt
vürtsitatud dekoori ja värviga. Nagu ütleb arhitekt Kirsima ise:
“Maja juures on vist peamine ikka, et tegelased ise oleksid seal sees
rahul. Ja kui see on saavutatud möödakäijate head maitset
riivamata, on hoopis tore.”
Võin lisada, et need
eesmärgid on igal juhul saavutatud. Lisaks on keset maja seistes
mõnus tunnetada avarat, värsket ning hästitöötavat,
vaieldamatult 3D või isegi 4D (+aeg) tervikut.
8 olulist
- Maja koosneb elumajast ja saunast.
- Aed jätkub katusel.
- Krohv, vineer ja puit on fassaadide kolmkõla.
- Valgusele on tehtud kahes ristuvas suunas teed.
- Kombeid eirates on kõik klaasipinnad läbimõeldult kas ülal- või allpool, laiemad, kitsamad või kõrgemad, kui “aken käib”.
- Kus võimalik, on kasutatud looduskivi, ka enamik valamuid on süvistatud kivisse.
- Värvidele on lähenetud kolmel viisil: looduslik, must-valge ja julgelt rõõmus.
- Maja seintel on teateid, nii kirjalikke, kujunduslikke kui ka joonistuslikke.