09.01.2009, 00:00
Sandra Üksküla: kõige tähtsamad on mõte ja partner
Lavakunstikooli tudeng Sandra Üksküla (22) jõudis läinud aastal publiku ette kahes oma kursuse näidendis - „Ahoi!"' Käsmu rahvamajas ja „Kõige tähtsam"' Draamateatris.
Lavakooli ajaloost on teada kolm selle lõpetanud vendadepaari
(Mikiverid, Kloorenid ja Ojad), aga nad ei õppinud ühel kursusel.
Sandra aga avastab teatrikunsti saladusi koos aasta noorema venna Kristjaniga.
Kuidas nii juhtus?
“Teadsime, et see on ainuke kool, mille
lõpetajatele pakutakse võimalus ennast mõnes Eesti teatris
näitlejana tõestada. Mujal õppinutel on see kindlasti palju
raskem. 2005. aastal, kui mina keskkooli lõpetasin, lavakunstikooli
vastuvõttu polnud, sellepärast katsetasimegi siis, kui Kristjan
keskkooli lõpetas. Omavahelist konkureerimist me eriti ei kartnud, kuna
üks on ikkagi nais-, teine meessoost. Küll aga painas küsimus,
kas kahte Ükskülat ühele kursusele võetakse, kui kohti
niigi vähe. Mul on väga vedanud, et saan koos vennaga õppida,
sest temaga on hea koos luua, nalja teha ja asju arutada.”
Kõige olulisem asi, mille üle Sandra kõrgharidusega
näitlejaks saamise protsessis seni imestanud on, on see, et vene keelt ei
ole õppeprogrammis. Kui aega oleks, siis läheks ta
keelekursusele.
“Kõige rohkem meeldib mulle laval olla
siis, kui ma tean, miks ma sinna lähen, ja mind haarab või puudutab
see idee, mida ma sinna läbi viima lähen. Kõige rohkem kardan
seda, et maitsemeel läheb umbe ja huumorimeel kaob ära.”
“Ahoist” jäi Sandra meelde eeskätt vanaei(te)de
meisterliku kehastajana. Kes ta eeskujuks oli? “Mul oli kujutluses
väga värvikas vanavanaema Valentina, keda me Kristjaniga Nännaks
kutsusime. Ta oli siis juba üle kaheksakümne, aga heegeldas, kudus,
luges meile luubiga – sest silmad enam hästi ei näinud –
muinasjuturaamatuid ette ja mängis mööda tube karujahti.
Kui temale mõtlesin, siis olemuse tuum tundus puhas
rõõm. Elutark rõõm, mitte naiivne naeratus. Tema
elu oli pikk ja keeruline, aga mängurõõmu jätkus endale
ja veel lapselapselastelegi sisendada. Minu arvates pole midagi hapramat ja
väärtuslikumat kui elukogenud naine, kes on siia ilma järglasi
toonud ning kellel on palju elutarkust ja nippe põlletaskus. Ka minu
mõlemas vanaemas on siiras loomis- ja mängurõõm.
Vanaema Evi lõpetas Tallinnas balletikooli ning töötas
Pärnus balletiõpetajana, kuid praeguseks on oma neljale
lapselapsele elukutseline vanaema. Vanaema Siinat näeb sellessamas ametis
olemise kõrvalt ka lavalaudadel. Ja minu ema... seda ma ei oska
sõnadesse panna, kui palju tarkust on temalt õppida olnud ning on
edaspidigi õppida. Oleme Kristjaniga üldse õnnelikud
inimesed, sest oleme pärit mängulisest kodust, kus on Ema, Isa ja
armastus. Olen nüüdseks leidnud enda kõrvale ka inimese,
kellega tahan sellise kodu luua.”
Sandra vanaisa Aarne
Ükskülat teavad kõik. Sandral on väga uhke tunne, et tal
on vanaisa, eriti selline kähedahäälne. “Enne Vanalinna
Hariduskolleegiumi teatriklassi õppima minemist ma ei julgenud talle
väga rääkida, et unistan näitlejaks saada. Ta
püüdis meid ikka muudele radadele suunata – teadis, et mulle
meeldib matemaatika ja Kristjanil on annet keelte peale.
Laval
polnud ta meid näinud.
Aga meie muusikaõpinguid ja
tegemisi on ta alati toetanud ja jälginud. Isa jäädvustab meie
esinemised videolindile ning vanaisa ikka külla tulles palub, et kruttige
midagi televiisorist peale. Nüüd, kus ma käin juba kolmandat
aastat koolis, kus ka tema kunagi õppis, on vanaisalt saadud tarkus
lihtne ja lühike – laval on kõige tähtsam mõte ja
partner. Nii on ju ka elus – näitleja-mina ja inimese isiksus ei
ole kaks eri olendit.
Sandra isa Sander töötab Eesti
Rahvusringhäälingus tootmistehnoloogia arendusjuhina, ema Kristel on
Vanalinna Hariduskolleegiumis õppedirektor. Tütar leiab, et neis
mõlemas on palju loomingulisust. “Ema õpetas mind laulma ja
klaverit mängima, isa Kristjanit kitarri tinistama ja rütme taguma.
See, et me vennaga mõlemad teatriteele sattusime, on suuresti nende
teene.
Nemad lõid kodus sellise keskkonna, kus julges
unistada ja sai tegeleda muusikaga, koos käisime teatris ja kontsertidel.
Nad on mulle eeskujuks.”
Perekonnanime saamislugu on
uurinud vanaonu Priit. Sandra: “Üks meie esiisadest sai 17.
või 18. sajandil teenete eest mõisast priiks ning rajas endale
Tapa ja Moe vahele talu. Tal oli kuus poega, kellele ta samuti sinna eluasemed
ehitas. Sündis väike küla ning nimede panemise ajal andsid
sakslased sealsele perele nimeks Eindorf, mille eestikeelne tõlge ongi
“üksküla”.
Nimede eestistamisel saime
perenimeks Üksküla.
Sandra esimesed teatrimälestused
pärinevad Pärnust, kus tüdruk veetis koolivaheajad ja suved,
mälusopis on fragmendid Endla teatri lavastustest, kus tegi kaasa
vanaema.
Lapsena tegi vennaga kodus sageli näitemänge.
“Koolis lavastasime tüdrukutega klassijuhatajatunniks
näidendeid. Gümnaasiumis õppisin aga tõsisemalt Lembit
Petersoni, Marius Petersoni ja Tõnis Rätsepa käe all lavalise
olemise aluseid. Kolme aasta lõpuks lavastas Marius meiega Gombrowiczi
näidendi “Iwona, Burgundi printsess”, kus mängisin
kuningannat.
Sellest tööst on endal väga ilus
mälestus.”
Sandra arvab, et lavastajaks sünnitakse
või vähemalt on need inimesed suure sisemise põlemisega,
neil on kirg lugusid lavale panna ning nad oskavad oma näitlejaid
juhendada ja aidata. “Aga kui edaspidi satun kollektiivi, kus on
ühist teotahet ja tekivad huvitavad mõtted, siis peab sedagi
proovima. Meie kursusejuhendaja Hendrik Toompere juunior on meid kõiki
julgustanud kooliseinte vahel lavastamises kätt proovima.”
Eestis on praegu majanduslangus. Möödunud kevadel oli lavaka
lõpetajatel erialase töö leidmisega rohkem muret kui varem.
Sandra nägi seda kõrvalt, aga praegu enda pärast ei muretse:
“Veel on aega turvaliste kooliseinte vahel koos kursusega
näitlejatööd õppida.
Arvan, et kui targalt ja
rõõmuga tegutseda, läheb kõik nii, nagu minema
peab.”