27.03.2009, 00:00
Toomas Tross ja Haide Männamäe – 24/7 koos
„Kui sa ütled „Jah, ma tahan temaga eluks ajaks kokku jääda,” siis sa ju ei lisa mõttes – aga ainult pooleks päevaks korraga,” arutleb näitleja Toomas Tross (42) selle üle, miks on tore armastatud inimesega lisaks koos elamisele ka koos tööd teha.
„Toomas on see, kellel on uued ideed ja mina lähen õnnelikult
õhates järele,” võtab aastatepikkuse pereelu ja
töötegemist hõlmava aja kokku tema abikaasa, näitleja
Haide Männamäe (37).
Toomas ja Haide on koos juba
viisteist aastat, sellest viimased kümme ka abielus. Neil on ühine
haridus, ühine töö – nad on ise endale
tööandjad, seega ka ühised majandusküsimused mitmel eri
tasandil – ning kolm last.
Ühelgi muul viisil ei kujuta
nad oma elu ettegi.
Teater elus ja elu teatris
Tegelikult võiks Toomas Trossist ja Haide Männamäest
kirjutada õige mitu erinevat lugu. Näiteks teatriloo –
sellest, kuidas nad koos näitlejateks õppisid ja milliseid
põnevaid rolle nad teinud on.
Nii on Haide mänginud VAT
teatris Rein Aguri ja Bengt Anderssoni lavastustes „Cymbeline” ja
„Lend üle ookeani” ning Variuses Heidi Sarapuu lavastustes
„Saaga” ja „Põud” – viimases kahes
vastavalt Sigrid Undsetit ja Karen Blixenit.
Toomase rollidest
võiks välja tuua Vanalinnastuudios lavastaja Saara Salminen Wallini
käe all tehtud Kalkuni etendusest „Naine, kes abiellus
kalkuniga”, Variuses Heidi Sarapuu lavastustest mängitud Mattise
„Lindudes” ja Rudolfi näidendis „See ei ole
Tammsaare”.
Toomasest ja Haidest võiks kirjutada
õige mitu lugu.
Klouniloo. Sest just nemad on populaarne
klounipaar Piip ja Tuut, kes käivad publikut lustitamas nii
Eestis kui ka kaugemalgi. Klounidest tunnevad rõõmu kõik,
kelle hinges laps alles on – laias laastus kolmandast saja kolmanda
eluaastani.
Loo sellest, kuidas olla meie riigis vabakutseline ning
enda tööandja. Liiatigi praegusel ajal, mil kõik langusest ja
kulude kokkuhoiust räägivad.
Loo suurest
armastusest… ja kolmest lapsest, kes end kümmekond aastat
oodata lasid ning siis pisikeste vahedega kohale jõudsid.
Kõik need lood on õiged. Ja kõik need kokku –
pluss veel terve hulk lugusid – ongi Toomase ja Haide igapäevase
koos olemise lood.
Ühendav märksõna on
„armastus”. Teineteise vastu. Laste vastu. Oma töö vastu.
„Kui teed midagi armastusega, tuleb see armastusena
tagasi,” mõtiskleb Toomas. „Teeme oma tööd isuga
ja see toob palju rõõmu. Ka suhetesse.”
Sada protsenti ja rohkemgi
Kui me ühel kenal
talvepäeval kohvikus juttu ajame, on viieaastane Emma ja kolmeaastane Siim
lasteaias ning aastane pesamuna Anni magab autos mõnusat
lõunaund. Lisaks kolmele ühisele lapsele loeb näitlejapaar oma
pere liikmeks ka Toomase vanima tütre Maria, kes on juba
seitsmeteistkümne aastane.
Enne Toomase ja Haidega kohtumist
lugesin ühest perefoorumist mõtteid abikaasade koos
töötamise kohta. Üks põhilisi vastuargumente oli hirm, et
üksteisele muututakse tüütuks. Mõlemad vestluskaaslased
raputavad korraga pead – ei, ei, kindlasti mitte.
Toomas
Tross: „Koostöörõõm on suurem kui vahetevahel
tekkida võivad probleemid. Ausalt öeldes olen tundnud pigem
vastupidist muret: kui ma ei saa koos Haidega esineda. Oleme teineteisega nii
harjunud, et koostöö sujub ainuüksi mõtte tasandil kokku
leppimisest.”
Haide võtab jutujärje:
„Näiteks saame esinedes vajadusel muuta numbrite järjekorda
või jätta mõne ära. Me lihtsalt saame aru, mida olukord
n&otil
de;uab ja teine tunneb. Kas või selline pisiasi, et kui ruumil on liiga
madal lagi, siis me teineteise õlgadelt akrobaatikat ei tee. Kaugema
inimesega tuleks sellised asjad eraldi kokku leppida, meie puhul aga on
õiged vastused õhus.”
Toomas:
„Sellist teist partnerit nagu Haide oleks raske leida. Tema peale saab
loota sada protsenti ja rohkemgi. Üksinda on laval kerge olla, kahekesi
olemine nõuab juba kokkumängu ehk lisaks sellele, et pead publikule
endast kõik andma, pead samapalju end ka partnerile andma.”
Koos esinemised on Toomasel ja Haidel – ehk siis klounidel Piip
ja Tuut – katkenud vaid lühikesteks perioodideks. Näiteks laste
sünnieelsed ja -järgsed ajad. Suurema osa Haide rasedus(te)ajast
jätsid nad lihtsalt keerulisemad akrobaatikatrikid välja ning
Haide kandis esinedes karlssonlikku klounikostüümi, mis kehakuju
muutused kenasti ära varjas.
Möödarääkimine ja möödavaikimine
Tõsi küll, nii pikk ja sügav suhe kätkeb endas ka
mõnesid ohtusid. Haide märgib, et üks probleem on kindlasti
see, et enda arust tuntakse partnerit viimaste mõttevirvendusteni, seal
aga on libastumisvõimalus kerge tulema.
„Oma peas
mõtlen maad ja ilmad kokku ja siis usun, et teine juba teab, mida
mõtlesin,” arutleb Haide. Ja kui teine „ootustele ei
vasta”, on kerge tulema ka halvasti ütlemine. Isegi kui see
ütleja arvates puudutab ainult tööd, on igasugune kriitika nii
suure läheduse korral väga isiklik.
Toomas kinnitab, et
aastatega on möödarääkimisest ja -vaikimisest tingitud
arusaamatusi tunduvalt vähemaks jäänud. „Mäletan seda
tunnet küll. Usaldad teist väga palju, loodad tema peale – aga
unustad tähtsast asjast rääkida. Selge ju, et tekib
segadus.”
Probleeme võib tekitada ka vabakutselise
tööga kaasas käiv ebakindlus. Täna on tööd ja
esinemisi, aga aasta pärast? Või kui pole tänagi?
Kui aga peres on kaks vabakutselist, kelle ühine ja ainus sissetulek
sõltub sellest, kas tööd jagub, on ka pinged sellejagu
kahekordsed.
Haide tunnistab, et kui parajasti raha ei ole, siis on
õhus mingi ebamäärane pinge. „Võiks ju kasutada
töövabamaid aegu selleks, et puhata ja omakeskis olemisest
rõõmu tunda – aga ei saa.
Seesama
ebamäärane pinge segab.”
Toomas arutleb, et
tulevikus võiks aastad kavandada nii, et aasta algul, kui esinemise
praktiliselt pole, olekski perepuhkuse aeg. Ilma selle pingeta.
Kodus töötamine on paratamatu
Töö koju toomine, mis paljudele peredele problemaatiline tundub,
aga ei heiduta Toomast-Haidet mitte üks teps.
„Muud
võimalust ju polegi,” teeb Haide suured silmad.
„Põhimõtteliselt võiks ju ka kontor olla, kus
tööasju käiakse ajamas,” märgib Toomas.
„No jaa, praegu on nii, et issi on kodus küll, aga ta on teises
toas arvutiga töötamas ja lapsed teavad, et teda ei tohi
segada,” muigab Haide.
„Samas on see jälle hea
– lastel on kindel teadmine, et arvuti on tööasi, mitte
mänguasi,” arutleb Toomas.
Tõsi küll, kodus
töötamise puhul on raske endale puhkeaega kehtestada –
võimalust, et tuled töölt ära ja paned kabinetiukse enda
järel kinni, lihtsalt ei ole, lisab ta juurde.
Haide
mõtiskleb, et tegelikult ei ole näitlejatel võimalik
tö&o
uml;d mitte koju kaasa tuua: „Huvitav, kus ja millal näitleja oma
teksti pähe peaks saama? Ikka ju kodus!”
Laste
saamine muutis fookust
Enne laste tulekut jõudsid
Haide ja Toomas peaaegu kümme aastat kahekesi olla ja maailma kogeda.
Mõnevõrra reisida ja üht-teist ainult endile osta. Viimased
viis aastat pole ei kahekesi olemine ega ainult endale ostmine enam teemad, aga
– nagu Haide ütleb – on suurepärane, et selline aeg olnud
on.
Toomas: „Vaatasime hiljuti viie aasta tagust videot Emmast
– kodus oli vaikus ja kosta oli vaid mängiva lapse lalin ja huiked.
Järgmistel lastel ei ole enam sellist luksust ning nad on kasvanud
õe-venna mürgeldamiste saatel. Eks samamoodi ole vist ka meiega,
kodus oleme koos lastega, aga omakeskis saame koos olla tööl.
Lapsed muudavad fookust. Üks asi on armastus, teine see, et kogu
pere ja töö logistika tuleb lastest lähtuvalt ümber
kujundada.”
Eriti raskeks muutus olukord pärast Toomase
ema surma. Just tema oli esimese lapse puhul turvaline tagala,
võimaldades isal-emal vahepeal esinema minna. Nüüd on olukord
taas lahenenud, lapsehoidjateenuse, täditütarde ja peresõprade
abiga.
Kui aga klouniperel Soomes turnee oli, võeti kaasa
kõik lapsed – koos hoidjaga – ning töisest reisist sai
hoopis mõnus perereis.
Haide meenutab: „Esinemised olid
tavaliselt hommikuti ja suurem osa päevast olime perega. Tõsi,
sõidud olid pikad, kuni kaheksasada kilomeetrit, aga me saime hakkama.
Ja kuna muid kohustusi ei olnud, olime selle reisi ajal vaata et rohkemgi
mõtete ja kogu olemisega pere ja laste päralt kui kodus, kus
erinevad teemad tähelepanu nõuavad.”
„Kuidas me seda hiljem meenutame…”
Küsin Haidelt ja Toomaselt, kas nad söandaks sellist elustiili
– elatakse koos ja töötatakse koos – ka teistele
soovitada.
Haide: „Ega ma teisi elamise variante ju ei
teagi.”
Toomas: „Laias laastus muidugi. See loob
täiesti erilise kvaliteedi – nii tööks kui ka pereeluks.
Mida ma veel praegu ei oska öelda, on see, kuidas me seda aega hiljem
meenutame – töötasime koos, elasime koos, kasvatasime koos
lapsi. Aga ma arvan, et need on kõik head meenutused.”
Haide: „Jah-sõna ju tähendabki, et lõpuni
koos.”
Toomas: „Tõepoolest, ei öelda ju, et
koos – aga ainult pooleks päevaks korraga.”