15.02.2008, 00:00
Uitamiskultuurist ja majaomamisest
Kirjaneitsi ja ajakirjanik Tui Hirv mõtiskles arhitektuuriaasta raames peetud välkloengul miljöö ning omamise üle.
Maja ei ole ainult karp, kus keegi elab. Ja elamukvartal ei ole ainult virn
neid karpe, nii nagu mets ei ole ainult puud. Kui me looduses oleme osa
ökosüsteemist, siis linnas kutsutakse meie keskkonda
miljööks. Ja iga majaomaniku kohus on aidata seda miljööd
hoida, sest kui meil ei ole ühist toimimiskeskkonda, siis me kapseldume
oma piiratud territooriumidele ning muutume järjest enesekesksemaks ja
väiklasemaks, kuni lõpuks pole ruum, milles me elame, enam
tsivilisatsioon, vaid rida üksteisega haakumatuid koopaid.
Võib-olla küsite te, kelle muu kui iseenda jaoks inimene maja
ehitab. Jaa, seestpoolt küll. Seestpoolt on inimene ja tema külalised
arhitektuuri ainuke täieõiguslik tarbija.
Sisearhitektuuri. Aga väljastpoolt, selles mõttes, kas hoone
keskkonnaga haakub või ei, ei ole maja enam ainult omaniku enese asi.
Seal satub ta läbikäimisse teiste majade, tarade ja puudega ning
temast saab osa miljööst. Tantsijal ei ole oma tegevuse üle
kuigi palju rohkem võimu kui ühel majal, ometi ilma tantsijata ei
ole balletti ja ilma majata ei ole miljööd.
Nimetagem
arhitektuuri publikuks uitajat. Uitaja on inimene, kes elamukvartalis elab
või kelle tee turule või postkontorisse viib kvartalist läbi
või kes on sinna kellelegi külla tulnud, või, kõige
äärmuslikumal juhul, tuli sinna piirkonda ilma praktiliste
kavatsusteta, just nimelt miljööst osa saama. Uitaja võib olla
arhitektuurihuviline ja sellealase haridusega, aga ei pruugi. Ta
võib tulla vaatama, kuidas mõni konkreetne arhitekt realiseeris
oma taotlused etteantud formaadis, näiteks ühepereelamu
kallakupealsel krundil. Ta võib aeglaselt loivata mööda
tänavaid ja unistada ennast tagasi eesti aega või hoopis
mõnda suurlinna, sõltuvalt sellest, kas teda ümbritsevad
Rahumäe nukumajad või Kassisaba tööliselamud, või
uitab ta sootuks Rotermanni kvartalis.
Miljöö
tähendab ka palju muud peale arhitektuuri. Kui puumaja õues ripub
nööri peal pesu või kass istub köögiaknal, on see
miljöö. Kui pilvelõhkujate vahele on kõrvuti pargitud
viimased Maserati ja Lamborghini mudelid, on see miljöö.
Võib-olla teie ei küsi, kellele seda vaja on, sest teie olete
koreograafid ja publik ehk arhitektid ja uitajad. Lihtne majaomanik aga
küsib küll. Nii mõnigi majaomanik on nagu tantsija, kellele on
tähtis näidata oma kõrget hüpet ja ilusat
pöiasirutust, kuigi koreograafia seda ette ei näe. Peab olema
väga haritud tantsija, et panna oma andekus ja võimed ansambli sees
mõjuma sama hästi kui üksikult, nii et tervik ei kannataks.
Aga just nii nagu balletis on vaja haritud tantsijaid, on linnaplaneerimises
vaja haritud majaomanikke. Kui uitaja läheb jalutama kahekorruseliste
puumajade vahele, millel on delikaatsetes värvimullatoonides
laudvooder ja verandal väikeste ruutudega aknad, ei taha ta ühel
majal nende vahel näha kümne erineva kaldega liigendatud
plekk-katust, klompkivist sambaid ja mustaks võõbatud trelle, kui
plangust üle juhtub nägema. Kindlasti on nii kirjeldatud tantsija kui
kirjeldatud maja omanik oma teguviisi üle väga uhked. Aga nad ei
taju, kus nad on. Nad ei taju kooseksisteerimise tähtsust publiku ja
uitaja jaoks. Ja neile on seda ütlemata raske selgeks teha. Miks peaksid
nad oma jõukuse näitamisest loobuma kellegi juhusliku uitaja
rõõmuks?
Majaehitamine on looming nagu tantsiminegi.
Looming on alati interaktsioon. Maja on ühelt poolt midagi nii praktilist
nagu sanitaarsõlmega, köetav hoone ja teisa
lt midagi nii abstraktset nagu ajastu vaimu ilming. Kui inimene ostab krundi ja
hakkab ehitama maja, kus oma pere üles kasvatada, võtab ta endale
teatud kohustused. Krunt ei ole kunagi niisama maatükk. Temasse on
talletatud piirkonna ajalugu ja kombed. Uue omaniku kohus on neid kombeid
tundma õppida. Natuke usaldada inimesi, kellega hakatakse nii
lähestikku elama.
Miljöö hoidmine võiks
arenenud riigis käia kasvatuse juurde. See tähendab nii paljusid asju
– alates säästvast renoveerimisest kuni üleaedsete
kultuurini. Üleaedsed on naabrid, kes võivad tundide kaupa seista
ja rääkida maast ja ilmast, rehavars ja küünarnukid
planguservale toetatud. Üleaedsed annavad mööduvatele lastele
oma kreeke maitsta ja toovad leiva ja piima jalgsi nurga pealt poest. Vahest ei
peaks inimesed, kes neid kombeid ei tunnista, vanasse väljakujunenud
elamupiirkonda krunti ostmagi, nad ei sobitu sinna. Võib-olla tunnevad
nad ennast põllupealses hajakülas paremini. Aga kapseldumine on
laiskus nagu iga teinegi.
Liberaalses ühiskonnas otsustavad
tänavapildi üle majaomanikud. Aga õige vaikselt on sedasorti
egoism ja raha ülemvõim oma tähtsust kaotamas ning uued noored
haritud majaomanikud hakkavad tajuma oma rolli miljöö
säilitajana. Sest miljöö on just see, mida nad krunti ostes
otsivad. See ökosüsteem, kus me, loomad, elame.