Kui kaitsepolitseinikud septembri algul Tallinna transpordiametis käisid, tundsid nad erilist huvi liiklusprojektide vastu. Pärast läbiotsijate lahkumist huvitus paberitest ka linn. Transpordiameti juhataja Andres Harjo erikomisjon võrdleb projekte linna makstud arvetega.

Küsimusi on palju. Kas projektide eest maksti rohkem, kui need väärt olid? Või pole osa projekte üldse tehtud? Värviti “nähtamatut” teemärgistust? Ja mis sai väljamakstud rahast, naasis see ametnikeni? Või jõudis veel kuhugi edasi?

Prokuratuuri versiooni kohaselt sai liiklusteenistuse direktor Mati Songisepp (69, Keskerakond) sel suvel kolme kuuga üle 200 000 krooni eest hüvesid.

Raha läbis mitut eraettevõtet. Songisepp sai oma osa kätte Lõuna-Eestis tegutseva väikese, aga eduka restaureerimisfirma Haspo kaudu. Haspo on restaureerinud Tartu raekoda ja toomkirikut.

Haspo juht ja aktsionär Aavo Ossip (69) on Songisepa lapsepõlvesõber. Nooruses käisid nad koos motomatkadel.

Tänavu suvel maksis Ossip 125 000 krooni eest Songisepa arveid ja andis sularahas 110 000 krooni. Ilmselt kulutas Songisepp osa rahast poja võistlusteks.

Ka kuulub Haspole Mercedese mikrobuss, millega Songisepp on viimased kaks aastat poja karti ringi vedanud.

Ons Ossip Songisepa sponsor? “Ei ole sponsor,” ütleb Ossip ja keeldub viisakalt Ekspressiga rääkimast. “Ma ei anna infi praegu.”

Pistise võtmise kahtlustuse saanud Songisepaga ei ole võimalik rääkida, ta viibib haiguslehel. Samuti kuriteokahtlustuse saanud liikluskorralduse osakonna juhataja Vello Lõugase (52, Keskerakond) telefon ei vasta.

Senised seitse kahtlustatavat (kaks ametnikku + viis ärimeest) võib olla alles algus, sest kapo on uurinud transpordiametit salaja juba läinud aastast.

Transpordiametil on tänavu kasu­tada umbes miljard krooni. Sellest liiklus­korralduseks on 19 miljonit krooni, ­millega hoitakse korras rohkem kui 30 000 liiklusmärki ja teekattemärgistust. Üks miljon krooni on eelarves igasugu uurin­guteks.

Kellele ja kui palju linn liiklusprojektide eest maksis? Nendele küsimustele keeldus transpordiamet enne Ekspressi trükkiminekut vastamast, kuna “teabe osas toimub analüüs”.


Lootustandev Karl Songisepp (16)

 Kes? Kooliõpilane, Tallinna transpordiameti liiklusteenistuse direktori Mati Songisepa poeg.

 Võistlusala? Eesti kardi meistrivõistluste Rotax Max klass.

 Sportlikud saavutused? Varem tuli ette avariisid ja katkestamisi. Tänavu poiss leidis ennast, sõitis stabiilselt ja kindlalt. Poleks viimastest etappidest eemale jäänud, saanuks Balti karikavõistlustel ilmselt 3. koha. On käinud Rotaxi Euroopa karikavõistlustel Tšehhis ja Prantsusmaal, mis on meie sõitjatele tipptase.

 Mis see maksab? Üks hooaeg võib maksta 100 000 – 150 000 krooni. Euroopa karikavõistlustel osalemise hind võib olla 50 000 krooni.

 Kes maksab? Kardisõitjatel tavaliselt rikkaid sponsoreid ei ole. Enamasti maksavad kulud kinni poiste vanemad.


Kobavõitu Vello Lõugas (52)

Mees ja romu: Vello Lõugas ja tema BMW tänavu suvel. (fotod Ilmar Aavik, Artur Sadovski / Postimees / Scanpix)

 Kes? Tallinna transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja.

 Võistlusala? Eesti autoralli meistrivõistluste E-rühm (odavad, vanad autod).

 Sportlikud saavutused? Tihti katkestab või lõpetab viimasena, korra jäi kiiruskatsetel alla isegi veoautodele. Mullu tuli omas klassis 10. kohale. Sõidab Žiguliga. Tänavu startis Rapla rallil esimest korda vana BMWga ja põrutas kiiruskatsel sillapiirdesse, pääses elu ja tervisega.

 Mis see maksab? Võrreldes Karl Songisepaga on tema kulud väiksemad. BMWga võisteldes võib kiiruskatse kilomeetri hinnaks tulla 200 krooni. Ühel rallil on tavaliselt 100 km kiiruskatseid.

 Kes maksab? Ekspressi kogus olevatel fotodel pole tema autodel mingeid reklaame. Sponsorite huvi puudus on vastavuses tulemustega.


Paljud on tahtnud Mati Songisepale kinga anda. Edutult.

90ndate algul töötas Mati Songisepp riikliku uudisteagentuuri ETA direktorina. Neil aegadel tutvus ta keskerakondlikku ajakirjandust käivitanud noore Vilja Laanaruga, kes ta Keskerakonda viis. Nii algaski Tallinna Polütehnilise Instituudi autotranspordi inseneri tunnistusega mehe elu linnavalitsuses.

2000. aastal üllatas tollal transpordiametit juhatanud Mati Songisepp rahvast jutuga, et osa Tallinna Autobussikoondise liinidest tuleks anda loodavale konkureerivale firmale.

Abilinnapea Ivar Virkus nimetas seda äärmiselt jõhkraks avalduseks. “Jääb mulje, et Autobussikoondis on Songisepa oma, millest tal on kavas kolmandik erastada.”

Songisepp pidas vastu.

Peagi selgus, et transpordiametis on puudu miljoni krooni eest bussijäneste trahvikviitungeid. Linna sisekontrolör pidas seda jäämäe tipuks, kartes koguni 14 miljoni krooni väärtuses kviitungite kadumist.

Kaks Songisepa alluvat kaotas töö. Ka Songiseppa ähvardas karistus, kuid ta pani viimasel hetkel ise ameti maha ja päästis oma naha.

Linnapea Tõnis Palts pahandas 2001. aastal, et Tallinnas suunatakse liiklust läbimõtlematult. Songisepp teatas uhkelt, et kesklinna liikluskorraldus on võimalikest variantidest parim!

Kommunaalameti juhataja Ain Valdmann hõõrus Songisepale 2004. aastal nina alla Falcki sigadusi. Turvafirma kogus Ahtri tänaval kaks aastat omavoliliselt parkimisraha, teenides ligi kaks miljonit krooni. Kuidas transpordiamet seda ei märganud? Songisepp pidas ka sellele rünnakule edukalt vastu.

Tallinna Vabaduse platsi ja teiste magusate kohtade parkimislepingud, samuti laste üle tee aitamise lepingud olid justkui kleebitud Falcki külge. No ei leidunud teist sama võimekat tõkkepuufirmat, mis teha... Hiljem üks siiski leidus, K-Grupi nimeline. Falcki endise esimehe Urmas Sõõrumaa oma.

Viimane katse Songisepa mahavõtmiseks toimus kevadel 2006, kui Tallinna juhtisid Jüri Ratas jt noored ja edumeelsed keskerakondlased. Nad olid saanud ettevõtjatelt, linnakodanikelt ja isegi paljudelt linnaametnikelt hulga kaebusi transpordiameti ülbitsemise kohta.

Esialgu kavatseti Songisepast vabaneda piitsaga, kasutades seadusepügalat, mis lubas 65aastased ametnikud pensionile saata. See variant langes ära, sest riigikohus tunnistas ealise ahistamise lubamatuks.

Nüüd proovisid noored Songisepast vabaneda präänikuga, pakkudes talle Ratase nõuniku kohta. Ta sai rinda Tallinna teenetemärgi ja rahakotti tasuta parkimise loa.

Songisepp keeldus võimu loovutamast. Ta oleks võimu hoopis juurde tahtnud, ihates moodustada linnavalitsuses eraldi liiklusameti.

2007 sai Songisepp hakkama oma senise karjääri suurima prohmakaga. Ta sulges terveks nädalavahetuseks linna ühe peamise magistraali, Laagna tee – võidusõidu jaoks! See tõi Pirita teele ja Narva maanteele ummikud ning ajas uue linnapea Edgar Savisaare Lasnamäe valimisringkonna valijad tigedaks. Politsei sai seoses ummikutega 300 kaebust.

Seekord oli Songisepp läinud üle piiri ning linnavalitsus süüdistas teda “võimu usurpeerimises”. Savisaar käskis teda distsiplinaarkorras karistada, aga lahti siiski ei lasknud. Täna linnapea ilmselt kahetseb oma kunagist leebust.

Songisepa sitkust näitab ka tema kirg kandideerida valimistel. 1993 oli ta Kuningriiklaste nimekirjas, 1996. aastast alates aga Keskerakonnas. Kunagi ei ole ta saanud isegi mitte 50 häält. Mullustel valimistel sai ta Tallinnas kõigest 9 häält!

See oleks masendav tulemus igale teisele poliitikule. Aga ilmselt mitte Songisepale, keda rahva arvamus niikuinii ei koti.

Tarmo Vahter