Avaldame uuesti toonase esimese artikli suuremast artiklite sarjast.

LOE KA:

Uued detailid: veel seoseid Tallinna abilinnapea Arvo Sarapuu ja prügifirma BWM vahel

Arvo Sarapuu suurmeisterlikud kombinatsioonid

Tallinna prügimajandust korraldava abilinnapea Arvo Sarapuu väimees ja Sarapuu ärigrupi ATKO juht osaleb salaja Tallinna prügiäris.

Tallinna linnavalitsuse korraldatud prügiveo konkurssidel on kahel viimasel aastal võidutsenud salapärane osaühing Baltic Waste Management (BWM). See on täiesti tundmatu riiulifirma, mis polnud varem prügiämbritki toast välja viinud, kui järsku pärast registreerimist (oktoobris 2014) hakkas Tallinna linnahangetel domineerima. Võitmiseks ei pea BWM pakkuma isegi mitte kõige odavamat hinda, linnametnikud on ikka leidnud viisi, kuidas konkurentide pakkumised tühiseks kuulutada ja BWM prügiveo hanke võitjaks kuulutada. Näiteks Lasnamäel pakkus kõige madalamat hinda 20 aastat Eestis tegutsenud prügiettevõte AS Keskonnateenused, aga ei võitnud. Nõmmel läks samuti, Keskkonnateenuste tütarfirma pakkus parimat hinda, võitis aga BWM.

BWMi omanik on Kaido Laanjärv. Laanjärv töötas 2000. aastate alguses Tallinna Säästva Arengu ja Planeerimise Ametis, kus tema ülemuseks (vähemalt mõnda aega) oli Margo ­Tomingas. See on samm Arvo Sarapuule lähemale, sest Tomingas on Sarapuu väimees ja Sarapuu ettevõtete grupi ATKO Grupp praegune juhataja. Eelmisel aastal sai Tomingas süüdistuse altkäemaksu andmises Kaitseväe peastaabi töötajale. Kohtuprotsess algab aprillis.

Sidemed on tihedad

Kõik need seosed Sarapuu, Tomingase, Laanjärve ja Tallinna linnaametnike lemmikprügivedaja vahel on kaudsed. Võib öelda, et kõik on ammune minevik ja see, et Tomingas ja Laanjärv kunagi kusagil koos töötasid, enam ei loe.

Eesti Ekspressi käsutuses on aga info, mis näitab, et sidemed Tomingase, Arvo Sarapuu ettevõtte ATKO ja prügifirma BWM vahel on värsked, tihedad ja mitmekülgsed.

Esiteks, Ekspressil on selle aasta algusest pärit kirjavahetus Margo Tomingase ja Volvo Finland Ab vahel kasutatud prügiveoautode ostmise ja Tallinna toimetamise teemal. Tehing räägib kahest Scania prügiautost – Ekspress teab nende autode Soome ja nüüd ka Eesti registreerimisnumbreid. Tehing soomlastega õnnestus ja täna on need autod Tallinnas BWMi käsutuses.

Teiseks, viimase kahe kuu jooksul on BWM saanud endale veel vähemalt kolm prügiautot, seekord margiks Mercedes-Benz. Läbirääkimisi nende ostuks pidas ­Kaido Laanjärv ja „eksperdina“ osales Margo Tomingas. Tehingu varjamiseks BWM ise ja otse neid Mercedese prügiautosid siiski ei ostnud. Selleks loodi vahekeha osaühing Truck Rental Services, mille kaudu liikusid prügiautod BWM kätte.

Tallinnas Liivalaia tänava paneelmaja korterisse ­registreeritud Truck Rental Servicesi juht ja omanik on Tiina Ross. Hetkeseisuga Rossil muid ettevõtteid pole, aga eelmisel kümnendil kuulus Ross paljude Arvo Sarapuu ettevõtete juhatusse. Näiteks ATKO Liinid, ATKO Trans, osaühing Oilfield, aktsiaselts Kingstor – kõik on Arvo Sarapuu firmad –, mille juhtimises Tiina Ross osales.

Kui Ekspress asjaosalistega ühendust võtab, jäävad kõik kidakeelseks.

Kõigepealt Margo Tomingas.

Ekspress: Kas teil on Baltic Waste Managementiga mingisugune seos?

Margo Tomingas: Ma ei oska selle kohta midagi öelda. Ma ei pea teiega sellest rääkima.

Kõne katkeb.

Seejärel proovime Arvo Sarapuu endist alluvat Tiina Rossi.

Ekspress: Kas teil on firma Truck Rental Services?

Tiina Ross: Jah.

Ekspress: Teie firma on hiljuti ostnud kolm pürgiautot…

Tiina Ross: Kust te seda võtate?

Kõne katkeb.

Arvo Sarapuu, kes on varem ajakirjandusele eitanud oma seoseid Baltic Waste Managementiga, vastab samamoodi ka Ekspressile.

Ekspress: Kas teil on mingi seos firmaga Baltic Waste Management?

Arvo Sarapuu: Mis seos see saab olla?

Ekspress: Te saate öelda ei või jaa. Teil ei ole siis seost?

Arvo Sarapuu: Muidugi ei ole.

Prügiautod pargivad Sarapuu firma platsil

Otsime tõendeid veel ühest kohast. Tallinnas, Lasnamäe kaugemas otsas Sõstramäe tänaval võsa vahel asub Arvo Sarapuu firma ATKO bussipark. Arvo Sarapuu on teadupärast suur bussiärimees. Firma koduleht ütleb, et tegutsetakse üheksas maakonnas. Sõstramäe tänaval hoiab Sarapuu oma busse. Siin neid hooldatakse ja siin neid teenindatakse. Ekspress läheb kohale ja uurib, kas siin võib kohata ka Baltic Waste Managementi prügiautosid.

ARVO SARAPUU EI TEA MIDAGI: Ekspress „leidis“ prügiautod, millega Sarapuul „mingit seost ei ole“, temale kuuluva ATKO parkimis­platsilt. Foto: Andres Putting

Tõepoolest, siin nad ongi, mitu Baltic Waste Managementi prügiautot ATKO bussipargis. Eemalt üle aia suudame tuvastada ühe eespool mainitud valge Scania, mille Soomest ostmisega tegeles Margo Tomingas. Ekspressi fotodele jäävad ka üks sinine ning üks punane Mercedes, mis Sarapuu endise töötaja Tiina Rossi vahendusel osteti Eestist. Autosid hoitakse, hooldatakse ja teenindatakse ATKOs. Üks allikas kinnitab Ekspressile, et kasutatakse ka muid ATKO ressursse. Näiteks siis, kui õiget meest polnud prügiauto rooli panna, paluti rooli keerama üks bussijuht.

Kuna korruptsioon ja semukapitalism on peened nähtused, käime mõned faktid veel kord üle.

Arvo Sarapuu on Tallinna abilinnapea, kes juhib linna prügimajandust. Sarapuu on ATKO Grupi omanik ja nõukogu esimees. ATKO Grupi juhataja on Sarapuu väimees Margo Tomingas. Margo Tomingas tegeleb Baltic Waste Managementi asjadega, ostab BWMile prügiautosid. Prügiautode tehingutes osaleb ka Sarapuu firmades karjääri teinud Tiina Ross. Baltic Waste Mangamenti prügiautosid hoitakse ja teenindatakse Sarapuu bussifirma territooriumil.

Aga Arvo Sarapuu ei tea midagi.

Kui on aga üks asi, millest Arvo Sarapuu palju teab, siis on need poliitika ja äri puutepunktid.

Kui müügipresentatsioonil jõuti prügila juurde, siis Arvo Sarapuud enam Veolia Mustamäe kontoris polnud. Sarapuu „unustas“ lisada, et Sarapuu tütar ja väimees (seesama Margo Tomingas) istusid Veolia kontoris kenasti presentatsiooni lõpuni.

Üks on prügimajandus, mida Sarapuu abilinnapea ja poliitikuna Tallinnas juhib. Vahel on ta aga vahetanud ka istekohta ja vaadelnud prügiäri ettevõtja vaatenurgast. Viis aastat tagasi müüs Prantsuse prügikontsern Veolia oma Eesti ärisid. Üheks ostuhuviliseks oli ka Arvo Sarapuu ATKO Grupp. Konks oli selles, et prügiveo kõrval müüs Veolia ka oma osalust Tallinna prügilas, kus teiseks aktsionäriks oli Tallinna linn ja linna esindajana istus prügila nõukogus just Sarapuu. Paistab nagu kahel toolil istumine. Tollal Äripäevale kommentaari andes Sarapuu tunnistas teatud ostuhuvi, aga lisas, et kui Veolia tegi müügipresentatsiooni, siis tema (Sarapuu) juuresolekul prügila teemat ei arutatud. See on tõsi. Kui müügipresentatsioonil jõuti prügila juurde, siis Sarapuud enam Veolia Mustamäe kontoris polnud. Mille aga Sarapuu „unustas“ tollal Äripäevale lisada, on see, et Sarapuu tütar ja väimees (seesama Margo Tomingas) istusid Veolia kontoris kenasti presentatsiooni lõpuni.

Veolia ostuks Sarapuu lõpuks pakkumist ei teinud, aga huvi prügiärisse siseneda – paistab nii – ei kadunud kuhugi.

Lisaks prügiärile on Arvo Sarapuu teine suur kirg inimeste bussidega ühest kohast teise vedamine. Tema äriimpeeriumi kroonijuveel on ATKO grupp. Öeldakse, et ATKO tähendab „Arvo Tahab Kõike Omale“. ATKO bussid teenindavad praegu eri liine üheksas maakonnas.

Edu sõltub heast läbisaamisest võimuga

Bussiäril ja prügiäril on tegelikult ka üks sarnasus. Vaatame asja Arvo Sarapuu vaatevinklist. Tema ärid ei tegele uute asjade leiutamisega, juurutamise või turule toomisega. Tema äri edu ei sõltu uute

AUTOD JÕUAVAD SADAMASSE: Kirjavahetus Volvo esindaja ja Margo Tomingase vahel.

turgude võitmisest või uute tarbijate leidmisest. Sarapuu äri edu sõltub heast läbisaamisest võimuga. Prügiäris otsustab kohalik omavalitsus. Samamoodi ka maakondlikus bussiveos (kus Sarapuu domineerib) on otsustajaks maavalitsused ja/või kohalikud omavalitsused. Maakondlikku bussiliiklust doteerib riik ehk maksumaksja: 2015. aastal näiteks 22 miljoni euroga.

Võtame näitena Harjumaa. Enamikku siinsetest liinidest teenindavad Arvo Sarapuu bussid. Otsustajaks, kes valib vedaja, on Harjumaa Ühistranspordikeskus. Harjumaa Ühistranspordikeskuse kaheksaliikmelises juhatuses kuulub viis kohta keskerakondlastele: ­Taavi Aas, Jaanus Mutli, Andres ­Harjo, ­Kaupo Kallas, Enno Tamm. Aas, Mutli, Harjo ja Kallas on sealhulgas Tallinna linnaametnikud. Sarapuu kolleegid seega. Harjumaa Ühis­transpordikeskuse tegevdirektor on Vello Jõgisoo. Jõgisoo sai ametisse 1. juunil 2014. aastal. Samal päeval astus Jõgisoo välja Reformierakonnast ja mõni aeg hiljem liitus juba Keskerakonnaga. Niimoodi parteiliselt käivad asjad Harjumaa ühis­transpordis.

Eelmise aasta oktoobris selgus, et Harjumaa lääneosa liinidel on ATKO bussidega aasta jooksul olnud 250 rikkumist. Enamasti piletiraha varastavad bussijuhid, aga sekka ka joobes juhtimisi ja töö- ning puhkeaja rikkumisi. Maanteeamet arvas, et asi on nii tõsine, et ATKO-lt peaks liiniloa ära võtma. Keskerakondlaste kontrollitav Harjumaa Ühistranspordikeskus niimoodi ei arvanud ja ATKO jätkab sõitu.

Mõned konkurendid imestavad ka selle üle, kuidas ATKO konkursse võidab. Näiteks on sõitjateveo konkurss, kus kirjas tingimus, et seda liini tuleb sõita 30­kohalise bussiga. Lisatud väikeses kirjas täpsustus, et bussi suurust võib kokkuleppel muuta. Firmad teevad pakkumise, kus arvestatud 30kohalise bussiga. Konkursi võidab aga ATKO ja hopsti – hakkabki sõitma ­hoopiski 20kohaline buss! Konkurendid imestavad selle peale, kas ATKO teadis juba ette, et saab kokkuleppe väiksema (s.t ka odavama) bussi kasutamise osas.

Selle aasta 17. veebruaril toimus Maanteeametis tähtis nõupidamine. Teemaks üle-eestiline tasuta ühistransport, Keskerakonna lemmikteema. Majandusminister ­Kadri Simson (Sarapuu erakonnakaaslane) toetab seda. Oluline küsimus on aga, kuidas üldse seda tasuta transporti korraldada. Kohtumise stenogrammi lugedes selgub, et ühistranspordikeskused pääsevad pumba juurde. Näiteks eespool mainitud ja Arvo Sarapuu bussidega nii sõbralikes suhtes olev Harjumaa Ühistranspordikeskus peaks hakkama juhtima bussiliiklust ka mõnes teises maakonnas. On mainitud Raplamaad, on räägitud ka Läänemaast.

Igal juhul on Arvo Sarapuu bussifirmale jutt tasuta ühistranspordist magus nagu sulamesi. Juba praegu doteerib riik Arvo-Tahab-Kõike-Omale-ärisid igal aastal miljonite eurodega. Tasuta ühis­transpordi puhul kaovad valikud ja võimalused aga üldse ära.

Eestis ei ole oligarhe. Pole isegi õigeid minigarhe. Arvo Sarapuu perekond on aga sinna üpris lähedale jõudnud. Arvo Sarapuu on abilinnapea ja Keskerakonna volikogu liige. Tema abikaasa Kersti Sarapuu kuulub Keskerakonna juhatusse ja juhib Keskerakonna Riigikogu fraktsiooni. Arvo tahab kõike omale ja teda ootavad ees head ajad.