"Päevad, mis ajasid segadusse": Õigus loota või mitte loota
Eesti kinos on juhtunud imeline asi. Publikut hariva „1944” ja naerutava filmi „Klassikokkutulek” kõrvale tuli „Päevad, mis ajasid segadusse”, mis suutis panna ühiskonna meenutama lähiminevikku. Tõnu Karjatse oma löövas arvustuses siinsamas Eesti Ekspressi Areenis nimetab filmis seiklevaid alevipoisse rullnokkadeks. Rullnokad, keda Rasmus Merivoo pilab oma „Tulnukas”, olid uue noorsoo agressiivseim kiht, kuid laiemas plaanis väljendasid nad üheksakümnendatel aastatel kättesaadud vabadust. KGB oli läinud, mente kohtas harva.
„Päevade” tegelased on oma äsjaleitud vabadusega kimpus. Küsimust, milline see uus kapitalistlik maailm on, kuhu nad on sattunud, kuidas sellest aru saada ja selles elada, neil veel ei ole. Nad ei tea sedagi, kes nad ise on ja mida elult ootavad. See-eest on noorte inimeste elurõõm, puhas energia, kamraadlus, grupikuuluvus. Ja muidugi ka kaklused, kuis siis muidu. Valitseb tunne, et ollakse vaba, et võidakse teha mida tahes, sest just nüüd algab uus ajastu. Vanad piirangud ei kehti enam. Ela, lõbutse. Kasiinosid Ruumeti filmis veel pole, narkootikumid aga küll.
Filmi kannab hoogne rütm ja ärevus. Vaadates neid uljaid, vabadusjoovastuses poisse ja tüdrukuid, kes tümpsu saatel autodega ringi kihutavad ja pidu panevad, tajud iga närviga, et kohe-kohe juhtub õnnetus. Ja juhtubki. Üks noormees reanimatsioonis, teine kaelakipsis, lömastatud auto, mis kihutanud vastu puud. Ainsad, kes veel minevikuga sidet hoiavad, on puud, on mets, kuigi ka nemad on järjest kaitsetumad metsavaraste ja saekaatrite ees.
Film hoogsus ja Janika Sillamaa „Lootus” paneb vaatajalgi vere vemmeldama. Koduteel aga hakkavad kimbutama meie igapäevaga seotud küsimused. Kas meil on lootust? Kas vana Euroopa, vana maailmakord oma Trumpide ja Putinite, rahvasterände, EL nõrgenemise, rahvusriikide hääbumise, enneolematult suurte lõhedega sissetulekutes (0,1% ülirikkaid versus kõik ülejäänud), fassaaddemokraatia, kõrgelt arenenud poliittehnoloogia ja demagoogiakunstiga, terrori, vee- ja õhupuudusega jne – jätab ruumi lootusele? Kas tänased noored on need, kes saavad aru, mis toimub, kes nad on ja kelle hulka kuuluvad? Või on 90ndate kaos, segaduste aeg tagasi – seekord mitte tuttavlikus alevikolkas, vaid globaalselt? Kas saab loota, et sellest kaosest kasvab välja uus kord, uus algus? Ja milline? Mida mõtleb uus põlvkond, tänased kahekümnendates aastates noored? Mis on neile tähtis? Mida nad elult tahavad? Aga võib-olla mingit põlvkonda enam polegi, on omaette indiviidid ja nende grupeeringud – erinevad usutunnistused, erinevad maailmad, erinevad elulootused?
Jääme ootama Triin Ruumeti uusi filme.