Andres Maimik: Rullnoxide püha sõda
Paar nädalat tagasi, kui ühes maailma metropolis oli paar kurja seltsimeest killinud karikaturiste, sattusin minagi ühe intellektuaaliga vaidlusse. “Kas sinu jaoks pole midagi siis nii püha, et selle üle nalja ei saa visata?” küsis see üldsegi mitte konservatiivse ideestikuga isand. Möönsin, et nii see on. “Et sul ei ole üldse midagi sinust kõrgemat” “Noh, elevant on kõrgem ja pilvelõhkuja” puiklesin. “Saad aru küll, mees, millest ma räägin!” “Aga kas ei ole nii, et mis on kõrge ja mis madal, mis on üleval ja mis on all on tegelikult kokkulepitud kontseptsioonid ja sõltuvad vaataja perspektiivist, kasvatusest, kuuluvusest ja sättumusest?”
Olgugi, et meie vaidlus hääbus paisuvasse reedeõhtusesse melusse, ei jätnud teema mind rahule. Milline on see pühaduserüvetus, mis teeb mõrvatöö mõistetavaks isegi sellistele kristlikutele eetikutele, nagu Varro Vooglaid või Toivo Tänavsuu?
Minu arust algab probleem juba sellest, kuidas me neid tegelasi nimetame. Sõnaga “pühasõdalane” justnagu müstifitseerime neid, anname nende tegudele metafüüsilise mõõtme. Ka antikangelane saab olla kangelane ja sellele efektile terroristid panustavad. Vaadakem kasvõi selliseid seriaale nagu Kaardimajake (The House of Cards). Kas me elame rohkem kaasa Frank Underwoodile või tema ohvritele?