Meistriteos
Selle raamatu kohta võib kindlalt öelda, et tegu on
XXI sajandi eesti kirjanduse tähtteosega. Romaani sündmustik toimub
1960ndate keskpaiku ja sel on tugev autobiograafiline alus.
Filoloogiaüliõpilasest nimetu peategelase tunded ja keskkond on
paiguti väga sarnased Kaplinski enese eluloolistest kirjutistest tuntuga,
kuid sündmustik on suurel määral fiktsioon.
Kaplinski enda kõrval on teine äratuntav
tegelane Õpetaja, kelle prototüübiks on Uku Masing
(1909–1985) – suur luuletaja, erudiit ja loodusesõber,
ekstsentriline teoloog, misantroopne ja kinnismõtteline esseist, kes
vastukaaluks 30ndatel Saksamaal kohatud bioloogilisele rassismile arendas
omalaadset lingvistilist rassismi. Romaani Õpetaja jätab
sümpaatsema mulje, kui jääb Uku Masingu enese kirjutistest.
Muuseas tundub, et Uku Masingust on saanud käesoleva aasta eesti
proosa peateema. Aasta alguse Vikerkaares ilmus Lauri Sommeri novell ühest
ta eluepisoodist ning peagi peaks ilmuma Jaan Toominga proosateos, kus ta
samuti Õpetaja nime all figureerib.
Romaani sündmustik,
mida antakse edasi peategelase vaatepunktist, kestab varakevadest sügiseni
ja algab pisut vaevaliselt: esimesed 80 lehekülge on täidetud
peategelase murega oma seksuaalse süütuse ja võimaliku
ebanormaalsuse pärast ning Õpetaja radikaalsete ja ikonoklastiliste
arutlustega maast ja ilmast, kaugetest aegadest ja kultuuridest. (Paljud
Õpetaja teemad, seosed ja spekulatsioonid olid mulle varem tuttavad
Kaplinski enda käest kuulduna-loetuna.) Seejärel aga tulevad kaunid
suvised ja ajastutäpsena mõjuvad pildid Lõuna-Eesti
maastikest, jalgrattasõidu psühholoogiast, puulõhkumisest
ning paar suurepärast müstilise kogemuse kirjeldust.
Peategelase kiim suvel lahendust ei leia ning ta mõtted
võnguvad ekstaasist raskemeelsusse ja taevase armastuse juurest lihaliku
juurde. Ta ei suuda kuidagi lepitada ellu sisselõikuvaid epifaaniaid
või ilmutusi ning teisalt rõvedust ja vulgaarsust. Romaani tempo
hakkab kiirenema, juurde tuleb uusi tegelasi ning uue õppeaasta
alguses käivitub tänu KGB-le intriig, mis toob peategelase ellu
teatava lahenduse. Lõpuks tundub, et protagonist saab täiskasvanuks
ning kogu inimkonda lapsemeelsuses ja täiskasvamatuses
süüdistanud Õpetaja osutub ise hoopis jonnakaks lapseks.
Jaan Kaplinski on seni kirjutanud peamiselt
autobiograafilis-dokumentaalset pikka proosat ning ulmelist lühiproosat.
Tema esimene pärisromaan on suur õnnestumine ka puhtalt tehnilises
mõttes. Kui algul tundub, et tegelased kõnelevad liiga
raamatulike lausetega, siis aegamisi omandab ka iga kõrvaltegelane
– Õpetaja naine, kirikuõpetaja, KGB-lane, partorg jt
– täiesti oma äravahetamatu hääle. Omamoodi
pärlid on Õpetaja luule stilisatsioonid.
Sündmustik tiheneb järjest ning muutub lõpuks päris
peadpööritavaks, kuni leiab tingliku lahenduse. Mõni ots
jäetakse küll ka irooniliselt lahtiseks: näiteks selgub, et
KGB-le on teada peategelase plaanid minna õppima usuteadust, kuigi neid
on ta jaganud ainult väga kitsale ringile.
Sisulises plaanis
ühendab romaan realismi ja müstikat, olustikku ja psühholoogiat,
religiooni ja poliitikat, irooniat ja suurt tunnet, metafüüsikat ja
klatši. See viimane on vahest kõige kõrvalisem, kuid
halvemal juhul võib hakata pälvima kõige rohkem
tähelepanu. Aga sellestki pole midagi, sest “Seesama
jõgi” on romaan, mida loetakse veel viiekümne aasta
pärast või
õigupoolest sama kaua, kui eestikeelseid raamatuid üldse loetakse.
Ühesõnaga, see on klassika.