Seda enam ei kutsutagi kuidagi; nüüd on see nii tavaline asi. Varem seda kutsuti "turboks" või "kirveks".

Palju taksojuhte Tallinnas turbot teeb?

Seade (tariifi kordistaja - toim.) on peal ehk pooltel autodel, aga kas nad kogu aeg kasutavad seda, on iseasi. Suuremad firmad, kus logod kallimad ja kulud suuremad, petavad sagedamini.

Millised need taksojuhi kulud on?

No näiteks Tulikas peab juht maksma logo eest (logo tähendab õigust konkreetse taksofirma nime all sõita - toim.) kuus 10 000 krooni.

Ühe autoga sõidab vaheldumisi kaks meest, kumbki 15 päeva tööl. Seega
10 000 krooni 15 päeva eest pluss 5000 krooni muid kulusid - tonni päevas peab sisuliselt ära andma.

Siit tulebki, et sellise raha kokkusaamiseks peab juht olema tööl praktiliselt 20 tundi ööpäevas, mis on täielikult ebaturvaline nii taksojuhile kui ka teistele liiklejatele.

On see 20 tundi maksimum?

Ei ole. Nädalalõppudel käivad ju veel "külalised" Ida-Virumaalt Tallinnas sõitmas: tulevad reede lõuna ajal bussiga kohale ja pühapäeva õhtul lähevad bussiga tagasi. Järjest on tööl, ei ööbi kusagil.

Kui on kehv nädalavahetus ja linn tühi, on mõni mees pidanud tagasi Narva saamiseks teistelt veel raha laenama, sest logo peale läks rohkem, kui teeniti.

Millega firmad logomaksu põhjendavad?

Sellega, et hotellid, sadam ja lennujaam nõuavad nendelt peatustes seismise tasu ja firma võtab selle raha siis omakorda taksojuhil käest.

Palju peatuste eest maksta tuleb?

Viru ees 20 000 krooni kuus.

Sellistes paremates kohtades on õigus peatuda vist ainult Tulika taksodel?

Tulika taksol, Linnataksol, Tallinna taksopargil ja Maksitaksol - "suurel rusikal".

Mismoodi taksofirma hotellile maksab?

Tavaliselt kirjutatakse see lepingusse sisse - näiteks peatuse hooldustasuna või lumekoristusena...

Ja hotellide ees seismine on nii kasulik, et tasub ära?

Sealt saab ju turisti kätte. Mujalt eriti ei saa.

Millised on parimad välismaalased?

Neli inglise poissmeest - see on kõige eelistatum klient.

Soomlasi enam eriti ei taheta, nemad on hindadega liiga hästi kursis. Rootslased on keskmised kategoorias.

Milline on kõige hullem arve, mis välismaalasele Eestis tehtud?

500-600 krooni sõidu eest lennujaamast linna.

Peab vist vaatama, et oleks sellise näoga turist, kes varem Tallinna sattunud ei ole?

Taksojuht on ju hea psühholoog, ta näeb selle kohe ära. Või siis küsib: "Kas olete esimest korda Eestis?"

Turistid on nii rumalad, et vastavad ka: "Jah, olen esimest korda..."

Mis juhtub taksojuhiga, kes ikkagi vahele jääb?

Mis juhtub? Tavaliselt tehakse leppetrahv maine kahjustamise eest, 100-500 krooni. Kui petmist väga palju juhtub, siis võidakse ka rendiauto ära võtta, aga seda tuleb ette vä ; ;ga harva.

Nii et firmat asi eriti ei huvita?

Jah, firma ei vastuta ise ju millegi eest... Sellepärast ongi kõik juhid tehtud FIEdeks, et neil oleks oma litsentsid.

Liigub jutt, et juhil peavad mõlemad käed ilusti rooli peal olema - siis polevat võimalik turbot panna?

See on küll vale jutt.

Mismoodi saab klient vaadata, et teda ei petetaks? Prinditud tšeki võtmisest on abi?

Prinditud tšekist on abi, aga turist ei oska ju prinditud tšekki küsida. Juht ostab poest tšekiraamatu või kasutab kopeeritud Tulika kviitungeid ja kirjutab sinna ükskõik mida.

Kus muide see nupp tavaliselt asub, millest taksomeetrile gaasi andmine käib?

Ei saa kommenteerida seda.

Kas ausaid taksojuhte enam üldse ei ole?

Ausaid juhte on ikka ka, aga nad ei paista silma... Arvatavasti E-takso on ainus, mis enam-vähem alati ausa tariifi järgi veab.

Mis neil E-takso juhtidel siis viga on, et nad petta ei oska?

Nad oskaks petta küll, aga lihtsalt sisedistsipliin on nii tugev. Kui keegi vahele jääb, siis kolleegid heidavad välja sellise mehe.

Tuleb siinkohal öelda, et teie ei ole E-takso juht.

(Muie) Ma olen E-takso juht oma hinge poolest.

Palju siis lõpuks peaks olema selline kilomeetri hind, et taksojuhid ütleks: nüüd on normaalne, nüüd saab ausalt sõita?

Kilomeeter peaks maksma bensiiniliitriga sama palju, 12-15 krooni vahel vähemalt. Vanasti oli nii, et päts leiba, pudel õlut, liiter bensiini ja taksokilomeeter olid kõik samas hinnas.

Miks selliseid tariife siis ei tehta?

Sest taksofirmade omanikud ei ole sellest üldse huvitatud. Nemad saavad raha logomaksudest ja tellimiste pealt.

Miks taksojuhid sellisel juhul endale oma firmasid ei tee?

Kui taksojuht tahaks teha oma firmat, kas või ühe mehe firmat, siis peaks tal olema raadioluba. Taksoettevõtete liit on moodustanud, kuidas öeldagi, sellise seaduse. Raadiolained on piiratud ja neid on raske saada. Ühemehefirmal on see praktiliselt võimatu.

On see raadioreegel tehtud selleks, et uusi firmasid peale ei tuleks?

Täpselt.

Palju taksojuhid praegu üldse teenivad? Kuulsin kunagi üht juhti rääkimas, et kuus 20 000 - 50 000 krooni.

No need on kuulujutud. See oli võib-olla vanasti ja neil, kes usinad majas käijad olid.

Majas käijad?

(Salapäraselt eufemismitamist jätkates) Praegu on majad kadund... Politsei pani majad kinni...

Saan aru... See oli taksojuhtidele kindlasti suur löök.

See oli täielik šokk! Kogu süsteem oli ju ehitatud selle peale üles (bordellid maksid taksojuhtidele vahendustasusid klientide kohaletoomise eest - toim.).

Osa taksojuhte müüb lisateenistuse saamiseks nüüd narkootikume?

Ei ole endal selliseid tuttavaid, aga kuuldusi on olnud. Kuuldusi on olnud küll..