Palveränduri teekond
Läinud suvel käis Hannes Tamjärv Hispaanias rändamas. Kõndis mööda iidset
palverändurite teekonda, mis viib Prantsusmaa piirilt Santiago de
Compostelasse, 10 päevaga 300 kilomeetrit. Sisemine teekond neil päevil oli
ilmselt pikem.
“Reisimine on minu jaoks peaaegu oma tähenduse kaotanud,
varsti võiksin peaaegu oma passi ära anda. Uued kohad kipuvad reisimise elamust
pigem segama. See kõlab banaalselt, aga reisimine on eelkõige ikka sinu enda
sees. Kui sa liiga palju välist näed, võib sisemine matk märkamata jääda,”
ütleb Hannes Tamjärv täna.
Kuidas te tavaliselt reisite?
1992. kuni 1998. aastani
mäletan lõputut komandeeringute virvarri, pidevat kiirustamist ja
kohalejõudmist. Eks ma ise ole süüdi olnud, aga mingeid reisimuljeid sellest
pole tekkinud. Ka pole ma mingi grupis reisija. Seda vist sellepärast, et ma
kipun kuidagi kogemata ikka “grupijuhiks” hakkama.
Tähtis on reisimise
tempo, päev ja linn, päev ja linn mulle ei sobi. Kuulsate vaatamisväärsuste
jahtija ma pole. Isegi linna peal ma suurt ei jaluta, pigem istun pargis.
Stockholmi kuningalossi vastas on mul üks pink, kus ma ikka olen istunud. Ja
oma arust olen seal istudes rootslasest päris hästi aru saanud.
Minu
lemmikmaa on olnud palju aastaid Austraalia. Olen seal vist seitse korda
käinud, aga sealgi pole Melbourne’ist palju välja saanud.
Mul on väga
piinlik, et 38 esimest eluaastat on käimine olnud minu jaoks arusaamatu
tegevus. Ütlesin ikka, et kui tahad liikuda, siis jookse, kui tahad kuhugi
jõuda, siis sõida. Aga milleks see käimine veel välja on mõeldud? Täna tundub
see mulle haruldaselt loll mõistmatus.
Käimine on kõige loomulikum
liikumise vorm ja kuhugi jõudmiseks ka parim viis. Käimine pakub tempo, kus
jõuad näha, aru saada ja samal ajal ka endas rännata.
Selle kõik avastasin
alles eelmisel aastal, kui ma Hispaanias palverännakul käisin, ning seal
astusin tõepoolest kolmsada kilomeetrit jala. See on rohkem, kui ma ehk kümne
aasta jooksul olen üldse käinud.
Kas on vahe ajaloolise palverändajate teekonna läbimise või niisama
Tartust Viljandisse mineku vahel?
Ma olen seda endaltki küsinud. Ma
arvan, et vahe on, aga pigem sedapidi, et Eestis on mõnusam käia. Pärast
Hispaaniat olen käinud ka Alpides ja Norra mägedes – just käinud käimas. Need
on ka vähemalt sama emotsionaalsed kohad kui Hispaania.
Aga kui võimalik,
eelistan Eestimaa matkaradasid. Teen siin nädalavahetustel kahe-kolmetunniseid
matku. Käies mööda tuttavat mererannikut, pole mul nähtud vaadetes ega värvides
palju midagi avastada ja see ongi hea: väline ei sega mind ja siis võin ma
endas midagi avastama hakata. Mida ma tõesti teengi. Käimise rahustav rütm
aitab.
Kas teispoolsusele mõtlemine on ealine iseärasus?
Paraku
vist jah. Ma ei oska ega tahagi seda arengut täpselt sõnadesse panna, aga
midagi on toimumas küll. Kas või näiteks surma teemaga. Seni oli see ikka
teema, mida tõrjuda ja vältida. Nüüd äkki võid sellele mõelda rahus, ilma
hirmuta.
Aga eks ma küsi ikka targematelt nõu ka. Eriti Hesselt ja
Dostojevskilt.
Millised teosed on olnud teile kõige tähendusrikkamad?
Eks ikka “Idioot”, “Vennad Karamazovid”, “Klaaspärlimäng”,
“Siddhartha”, “Stepihunt” ...
Avastasin uuesti “Klaaspärlimängu”, sain
sellest hoopis uut moodi aru. Mul polnud teismelisena aimugi, et selles ka
Looja-temaatika sees. Ma olen alati öelnud, et “Stepihunt” on mu lemmikraamat,
aga tühja ma temastki suurt aru olen saanud. Nagu Hesse ise ütles, on see tema
kõige enam kommenteeritud ja ühtlasi kõige enam vääriti mõistetud raamat. Kes
teab, mitu kihti sellest veel leida tuleb.
Kuidas käib vaimumaailma avastamine?
Ma ei tea vastust
sellele küsimusele. Ja kui ma teaksin, siis ma seisaksin kõigest jõust vastu
kiusatusele tõde kuulutada. Tõde tuntakse pigem ikka tegude kui sõnade järgi.
(Kuigi vahel võib ka sõna ise olla suurim tegu.)
Iga areng on eelkõige ime.
Paljud asjad käivad arusaamatute lainetena. Vaimustus tekib ja taandub nii, et
selle kadumist isegi ei märka.
Mul on endal sageli sama küsimus: mida teha,
et vaimset teed kiiremini käia? Aga mul pole sellele vastust. Ja mulle tundub,
et lõpp-punkti silme ees hoidmine on pigem kahjulik.
Kui ma oma
palverännakul lõpuks Santiago de Compostelasse välja jõudsin, sain aru, et seda
polnud üldse vaja. Selle viimase päeva oleks võinud hoopis ära jätta. Santiago
de Compostela katedraali ees kesk tuhandeid inimesi mõistsin taas, et
kohalejõudmine pole midagi, võrreldes teelolekuga. Selge on ka see, et omaenese
vaimse arengu teel pole selle protsessi lõpp-punkti võimalik
kirjeldada.
Olen oma elu jooksul juhina aina korrutanud, et ükskõik mida sa
teed, tähtis on tulemus. Praegu näen peamiselt teist poolt – tähtis on ka
teelolek, protsess, iga hetk.
Kas pole nii, et kui mõni edukas juht rahategemise masinavärgist
söandab välja astuda, hakatakse teda luuseriks pidama?
Ei tea,
võibolla. Aga kui sa sedasama, mis sa siiani oled teinud, aina edasi teed ja
hakkad seda järjest paremini tegema, siis on see selgelt kergema vastupanu teed
minek. Harjunud masinavärgist välja astumiseks on ikka üsna palju julgust ja
vedamist vaja.
Juba puberteedist peale olen endale kinnitanud: kui ma raha
teenin, siis ikka selleks, et olla rahast sõltumatu ja teha neid asju, mis
mulle tegelikult olulised on.
Lugemiseks, raamatuist oma tee otsimiseks pole
muidugi mingit raha tarvis.
Reisimiseks vist ikka on?
Palverännakul – kui sa ennast
sinna kuidagi kohale oled saanud – pole peaaegu midagi vaja. Paulo Coelho
ütleb, et võtke 760 kilomeetri läbimiseks kaasa 200 dollarit ja seda ka rohkem
igaks juhuks: et kui keegi koti ära varastab.
Kas nüüd on see aeg tulnud, kui raha on teenitud ja võite teha seda,
mida tahate?
Ma ei tea. Olen ikka üritanud teha seda, mida tahan.
Elu käib ju kogu aeg. Mitte nii, et nüüd teen selle asja ära ja siis hakkame
elama. Teelkäimise ja kohalejõudmise vastuolu on ju kogu aeg. Elu ise on ju
teekäimine ja kohalejõudmine on äraminemine. Surm peaks ju olema siis elu
tulemus. Kas meie eemärk on siis elutee kiiresti ja väga efektiivselt läbida?
Isegi koolis on väga tähtis mõista, et koolitamise eesmärk pole mitte see,
et inimene oleks 12. klassi lõpuks väga haritud, vaid haritud võib olla igas
vanuses: kolmeaastaselt, kümneaastaselt. Tulemus on üsna vähetähtis nähtus.
Teelolek ja areng on põhilised.
Kas meie tänase ühiskonna üldpropageeritav eesmärk pole mitte
kapitali kiire kokku löömine, et saavutada seisund, kus ei pea enam midagi
tegema, võib istuda palmi all? Kas me ei pea normaalseks, et elu eesmärk on
selle olesklev nautimine?
Elu nautimise vormide nimekiri on tõesti
üsna lühikeseks ja primitiivseks muutunud.
Aga ma ei julge ühiskondlikke
üldistusi kunagi teha. Ma vaatan enda ümber ja näen inimesi, mitte ühiskonda.
Ma ei usu nii väga ühiskonna mõjutamisse poliitika või meedia abil. Mind
mõjutab Dostojevski raudselt rohkem kui ükskõik milline ajakirjandus või
poliitika…
…või Milton Friedman?
Vabandust, aga ma tegelikult ei
tunne teda. Muidugi usun minagi vabasse kodanikku ja väikesesse valitsusse, aga
“kapitalismi piiblit” ma kahjuks lugenud ei ole.
Kas Eesti riik peaks endale seadma eesmärgiks, et kõik tema
pensionärid võiksid Costa del Solil puhata?
Majanduslikus mõttes
oleks see ju tore eesmärk. Aga see, kui nad kõik sinna läheksid, oleks küll
täielik rumalus.
Mulle on ka varem tundunud, et siin talvepimeduses olek on
hästi rusuv ja võtab palju energiat. Mõtlesin, et tuleb palju lennukiga sõitmas
käia, et oma päikesevannid pealpool pilvi kätte saada. Täna ei saa ma sellest
jutust enam arugi. Vahest on päikese puudumisel tõesti mingi füsioloogiline
mõju. Aga minu meeleolu see enam ei mõjuta.
Kas reisida on parem üksi või kahekesi?
Võib olla tore
nii või teisiti. Aga igatahes on üksi ka väga hea.
Mõni aeg tagasi tundus
mulle imelik minna üksi reisima. Või teatrisse. Nüüd tajun, et reisimine toimub
üksi niikuinii ja vahel ei tule lihtsalt meeldegi kedagi kaasa kutsuda.
Ja
üleüldse on “üksi” üks inimese väljamõeldis. Üksi olles oleme me tõenäoliselt
ikka kõige paremas seltskonnas.
Kas mõni koht maailmas võiks olla tähtsam või tähenduslikum kui
teised? Koht, kus peaks kindlasti ära käima.
Ma pole käinud
klassikalistes müstilistes või müütilistes paikades, ei Machu Pichus ega
püramiidide juures. Viga, et ei ole käinud, aga täna sinna enam kahjuks ei
tõmba. Minu olulised kohad on Eestimaa metsades ja eriti mere ääres. Kõpu
poolsaarel tundub taevas ikka lähemal kui siin müüride vahel.
Kas on võimalik anda soovitust, millist kogemust
otsida?
Esiteks, ei ole.
Aga teiseks, käige ja ärge otsige.
Oodake ja vaadake, kuidas maailm teile vastu tuleb. Otsimine on leidmise üks
kõige ebaefektiivsemaid viise. Liiga aktiivse otsimise tõttu võib leidmiseni
mitte jõudagi.
Õige koht ei pruugi olla kaugel. Paulo Coelho “Alkeemiku” üks
sõnum on ju ka see, et sinu varandused on sinu lähedal. Aga et sellest aru
saada, pead sa kaugel, püramiidide juures ära käima.