Tartus kihutasid vanad ralliautod
Markko Märtin võitis nädalavahetusel erilise vaevata EOS ralli, kuid erinevalt mullusest ei olnud tal seekord kasutada tehasevõistkonna masinat – tema Ford Focus WRC oli renditud Itaalia erameeskonnalt. Kokku läks rajale kuus WRC-autot, rohkem kui ühelgi varem Eestis peetud rallil.
WRC-autod on küll moodsa tehnika tipp, kuid vähegi kogenum rallipublik on Corollasid ja Focuseid varemgi näinud. Ent laupäeval Tartu laululava ümbrusse kogunenud publik sai rajal näha ka sellist tehnikat, mis varem Eesti ralliteedel pole liikunud.
Kas tõesti Pobeda?
Tõsisele ralliautole iseloomulikku mürinat oli juba ammu kuulda. Kui kreemikas ralliauto lõpukspuude tagant nähtavale ilmus, käis rahva seast kahin läbi. “Pobeda!” hüüdis keegi.
Juht andis lühikestel sirgejuppidel tublisti gaasi ja tagaveoline, kitsastel rehvidel masin “liputas” vihmamärjal rajal meelsasti saba. Tegemist polnud siiski kunagise nõukogude autotööstuse uhkusega, vaid Volvo mudeliga PV444. Sarnaselt Pobedale pärineb seegi neljakümnendatest aastatest, Tartus liikunud eksemplar oli küll valmistatud aastal 1958. PV444 oli esimene masstootmisse jõudnud Volvo sõiduauto, kuid tegi tegusid ka rallirajal – sellega on võidetud nii Monte Carlo, Safari kui ka briti RAC-ralli. Gunnar Andersson tuli PV444ga kahel korral Euroopa meistriks. Legend räägib, et tihtipeale keeldusid konkurendid startimast, kui Volvod olid üles antud – pidavat olema vaid aja ja bensiini raiskamine.
Tänapäeva arusaamade kohaselt on PV444 üsna suur auto, ent üllatavalt kitsukese kabiiniga. Sparco võidusõiduistmed mahuvad sinna suurivaevu sisse ja sõitjad istuvad praktiliselt õlg õla vastas. Esimese kiiruskatse Volvo vasakpoolsel istmel kaasa sõitnud ETV sporditoimetuse pealik Marko Kaljuveer siiski kitsikuse üle ei kurtnud: "Nagu rallimasinas ikka, ega Märtini Fordis rohkem ruumi pole. Aga iste tundus hästi taga olevat ja jalgadel oli palju ruumi. Juht kah tagasi eriti ei hoidnud, vahepeal oli mul tunne, et nüüd läheb küll käest ära."
Vaimustust ja imestust jätkus publikul ka teiste masinate jaoks. Mõni nägi väga kummaline välja, mõni aga tegi kiire sõiduga kaasnevaid trikke. Enamik veteranautosid liikus siiski mõõdukas tempos, kuid 1969. aasta BMW 2002TI aeg oleks andnud koha võistlejaterivi keskpaigas.
Äärmusest äärmusse
Vaatamata oma pentsikule väljanägemisele oli PV444 siiski üsna mõistusepärane sõiduriist. Kuidas aga sõideti omal ajal rallit imepisikeste Minide või Sunbeamidega, jääb mulle küll arusaamatuks. Mismoodi mahub sinna sisse kaks inimest? Ent Sunbeami tagamootor arendab tervelt 115 hobujõudu ja peaaegu olematu kaalu juures paneb ta mikroskoopilise ralliauto väga valusalt liikuma.
Täpselt samamoodi jääb mulle sügavalt mõsitmatuks, kuidas mahtus rallirajale ära 64. aasta Ford Falcon. Ehtsale ameerika autole kohaselt on Falconi edasiviivaks jõuks V8, 4,7liitrise töömahu juures arendab see 390 hobujõudu. Jah, kolmsada üheksakümmend, ehk kõvasti rohkem kui suvaline moodne WRC-auto.
Ligi viiemeetrist hullvõimsat tänavaristlejat võib veel kuidagi kujutlega ringraja asfaldilindile, aga kuskile metsavahele... Mismoodi piloodid seda masinat täiskiirusel ohjes hoidsid, kuulub küll 20. sajandi lahendamata saladuste hulka.
Näituse nael – ralli-ZAZ
Kõiki ühtteist vana rallikat sai rahvas nelja päeva jooksul lähemalt näha Tartu näitusehallis. Lisaks võistlusmasinatele oli välja pandud kõikvõimalikke autoralliga seotud materjale. Laiema publiku huvi pälvisid muidugi põhiliselt autod, ent tõsisele huvilisele jätkus uurimist tundideks.
Aare Arula eestvedamisel korraldatud näituse naelaks polnud aga siiski Soomest toodud tehnika, vaid kunagises ERF-Mobile ralliklubis ZAZ Tauria baasil ehitatud sõiduk. Täpsemalt öeldes see, mis autost veel järgi jäänud. Saaremaalt leitud vrakk on haletsusväärses seisukorras, kuid siiski äratuntav.
Kaheksakümnendate aastate B-grupi “metsavaherakettide” vaimus ehitatud sõidukil on ZAZilt pärit esiosa, tagaosa moodustas toruraam ja kere kontuure meenutav plastkate. Raami vahele käis VAZilt pärit 1800-kuubikuline mootor.
Praegune omanik on lubanud, et taastab ZAZi oma kunagises hiilguses ja auto jääb ka tulevikus Eestisse. Loodetavasti saavad kõik huvilised seda näha loodavas mootorispordimuuseumis.
Auto |
Aasta |
Töömaht (cm3) |
Võimsus (hj) |
Morris Cooper S |
1964 |
1071 |
89 |
Sunbeam 900 |
1969 |
998 |
115 |
Volkswagen 1302 |
1970 |
1584 |
125 |
Porsche 911 |
1965 |
1991 |
180 |
Volvo PV444 |
1958 |
1584 |
105 |
Ford Falcon |
1964 |
4727 |
390 |
BMW 2002 TI |
1969 |
1990 |
175 |
Volvo 142S |
1970 |
1986 |
118 |
Ford Escort GT |
1969 |
1298 |
130 |
Opel Kadett Rallye |
1970 |
1978 |
170 |
Ford Cortina GT |
1965 |
1534 |
110 |