Tema Majesteet Linnar
“Kui süda sul ei sütti sees, sa teiste südameid ei läida!” (Goethe), rääkis
Priimägi televiisoris.
Televaataja kirjutas Goethe tsitaadi endale
märkmikku, võttis selle endale juhtmõtteks ja minu teada elab selle valgusel
tänapäevani.
Priimägi on äärmiselt sädelev ja vaimukas isiksus.
Linnar
Priimägi isik on see põhjus, miks viivad noored inimesed dokumendid
Tallinna Pedagoogikaülikooli, et reklaami ja meediat õppida.
Mitmed
tema teosed on epohhiloova tähendusega. Tema artiklite ilmumisaastate
järgi arvestavad mõned inimesed aega.
Priimägist räägitakse müüte.
Kuidas kaheksakümnendate Edasis vahetasid ajakirjanikud üheks päevaks
ülesanded ära ja Priimägi kultuuriosakonnast kirjutas rokkiva reportaaži
kartulivõtust, koormates oma teksti ohtrate tsitaatidega saksa filosoofiast.
Lugu jutustas sellest, miks kartulid kuskil laos on nii sinised.
Kuidas ja
kellega ta KUKU klubis saksa keeles laulis.
Kuidas Vanemuise aastatel, kui
ta oli peanäitejuht-lavastaja, esines Priimägi teatrihooaja avamisel
Saksa ohvitseri mundris (mis talle kahtlemata suurepäraselt istus) ja viipas
Vanemuise fuajee katuselt vaimustunult "Heil!".
Kuidas üheksakümnendate
teisel poolel vahetas ta välja kampsuni ja inetud prillid, tuli Tallinnasse,
värvis pea ära, lõi särama ja temast sai ilu preester.
Kuidas tema kirg
Savisaare vastu meenutab Fausti tõmmet Mefistofelese poole. Kuidas tema
viimaseks jumekaks ametiks kujunes presidendikandidaadi elukaaslase
abikaasa. Jne jne.
Et Priimägi iseloomustas ajakirjanik Piret
Peensoo loomingut kriitilises võtmes, pole üllatav.
Lisaks teadmistele
ja põnevatele seostele võib ta jätta kuulajatesse-lugejatesse ka sügava
alaväärsustunde.
Ta saadab korda võimatuid inetusi. Ta tõstab kõrvupidi üles
asjaajaja, kes talle loengusse minemiseks ust lahti ei tee. Ta röögib koristaja
peale, kes võtme ära kaotab.
Ta keeldub loengut pidamast, kui mikrofonil
pole statiivi (tuues põhjuseks, et ta pole Alla Pugatšova). Ta loobib
prügikasti enne teda loengut pidanud õppejõu materjalid, kui need on lauale
ununenud. Ta lõugab eemaletõukavalt, kui ta uksest siseneb ja asutuse sekretär
pole märganud püsti krapsata.
Ta viskab naiskolleegile vett krae vahele. Ta
kihutab uksest välja küüslauku söönud luuletaja. Ta sõimab ropult – vahel
juhtub, et võõrkeeles – läbi daamid (kes, tõsi, on rumalamast
rumalad).
Ta kutsub arvestusele kohale terve kursuse tudengid. Küsitleb
ainult kõige targemat, ja kui see ei näita vajalikku taset, jätab kõik
tudengid arvestusest ilma.
Ta koostab tudengitele värvika konspekti –
peaaegu paarsada lehekülge teksti ("vaheldumisi vändapiltidega"), millest
tudengid saavad teada, et Eiffeli torn on falliline väljakutse
taevale.
Priimägi on kõike muud kui demokraat. Ta lihtsalt ei
salli demokraatiat.
Mõte sellest, et Priimägi võidaks valida parlamenti,
kus ta peab vaidlema saja inimesega, on temale ennekuulmatu häbematus.
Hakata kellegagi linnamaine kujundamises võistlema on talle
alandav.
Priimägi osales Vanemuise teatri juhina ise arvukates
ametites, mida teater pakub, astudes üles ka näitlejana lavastuses “Aga naised,
härra salanõunik” (etendades Johann Wolfgang Goethet ennast). Seejuures hääldas
ta nimesid rõhutatult saksapäraselt (Beethowen kõlas "Bethofen") ja
akadeemilised inimesed saalis korrigeerisid häälekalt näitleja Priimägi
hääldust.
Ta valis Vanemuise kirjandusala juhatajaks ametikoolis
piimandustehnoloogiat õppinud 18aastase noormehe. Noormeest nimetati maja
peal piimandusala juhatajaks.
Teatrirahvas meenutab tänapäevani,
vaheldumisi vihast ja naerust turtsudes, kuidas Priimägil läinud lõpuks
raskeks olla ise ühtaegu laval ja saalis iseendale plaksutada.
Kui
Priimägil on võim käes, kui ta tunneb, et tal on voli teiste inimeste üle, siis
on asjad nässus.
Siis on kõik läbi.
Võim lööb sellele mehele pähe.
Kuidas on Priimägi reklaami- ja meediamehena?
"Vaatamata austusele
Goethe vastu" ei võta reklaamiringkonnad teda juba aastaid kuigi tõsiselt.
Reklaamitegijad räägivad, et Priimägi on püüdnud ühe ja teise
"poistebändiga" midagi ise ka teha, aga tema praktilised katsetused
lendavat kõik valdavalt ühte väravasse (tema enda omasse).
Ta on
seda tüüpi, keda pole vaja narrida, vaid kes narrib ennast ise ja õõnestab
oma mainet kohatute etteastetega ikka ja uuesti.
Ühes augustikuu
Päevalehele kirjutatud arvamusartiklis toob Priimägi ära paar lauset parun
Boris Uxkull Weimari sissekandest oma päevikusse 29. juunil 1814.
"Täna
kirjutasin Goethele ja palusin audientsi. Ta laskis mulle edasi öelda, et ei
tunne mind ega olevat mingi imeloom, keda imestamas käia."
Goethe reeglite
järgi elab ka Priimägi ise. Ta teab oma väärtust ega lase tühistel inimestel
endale tüli teha.
Ükspäev rääkis Sven Grünberg saates OP (see on üks väga
hea saade), et kunst kunstiks, aga on veel tähtsamaid asju – näiteks inimlik
kvaliteet.
Tunnen televaatajat, kes kirjutas selle üles.
Ta palus rääkida eksamil kümme minutit
humanismist.
Rääkisime. Rääkisime. Rääkisime. Kui ma ütlesin,
et filosoof arvas, et oleks hea, teatas Priimägi, et filosoofid ei arva, on
vaja tsitaate või midagi sellist. Kui ma ütlesin, et aja jooksul asi paranes,
ütles Priimägi, et sellist asja nagu aja jooksul pole olemas, on ainult kindlad
daatumid.
Lõpuks ütles Priimägi, et te ei tea mitte midagi ja te võite
ära minna.
Evelin Tiitsaar, Pedagoogikaülikooli
tudeng