20.02.2009, 00:00
Deepak Chopra. „Buddha: Virgumise lugu"'
Tõlkinud Marja Liidja. Kirjastus Tänapäev, 2009. 352 lk.

Deepak Chopra
“Buddha: Virgumise lugu”
Tõlkinud Marja Liidja.
Tänapäev, 2009.
352 lk.
India kroonprints Siddhartha kuulub budismi loojana kindlasti maailma
ajaloo tuntuimate persoonide esikümnesse. Mitte vähem kuulus pole
raamatu “Buddha: Virgumise lugu” autor Deepak Chopra –
seda muidugi
omal mänguväljakul, milleks tänapäeva spirituaalse
alatooniga
ilukirjanduslikud eneseabiõpikud. Deepak Chopra on vähemalt kaks
aastakümmet tootnud bestsellereid, neid on üksjagu ka eesti keeles
ilmunud.
Nii-öelda tavalise ilukirjanduse ja psühholoogilis-pedagoogilise
ilukirjanduse vahe on minu arvates teose eesmärgis. Kui
“tavaline”
romaan taotleb esteetilist elamust, siis Chopra (ja paljude
tema-taoliste autorite) taotlus on inimesele pakkuda juhtnööre,
lahendusi, konkreetseid vastuseid.
Seda teeb ka käesolev “Buddha”. Võimalik, et see ongi
loetav ajaloolise
romaanina, kus tuntud peategelase käitumismotiividele otsitakse uusi
seletusi – nii nagu seda ajaloo suurkujud ikka on innustanud kirjanikke
tegema. Sel juhul peaks Buddhat analüüsima mõni budoloog. Ent
budismi
peetakse ka nüüdisaegse psühhoteraapia allikaks.
Psühhoteraapia eri koolkonnad hakkasid massiliselt levima 20. sajandi
kuuekümnendatel ning nende filosoofiliseks aluseks olid (ja on
nüüd
seda enam) budistlikud õpetused kannatusest, kaastundest, inimeseks
olemise mõttest. Mis on mina? Milleks on ego ja mida sellega peale
hakata? Enamik inimesi veedab kogu oma elu, vältides kannatusi ja
otsides naudingud... ainult selleks, et veenduda ikka ja jälle: see
pole võimalik. Ka noorel mungal Gautamal ei läinud see korda. Aga
virgumiseni ta jõudis, andes sellega lootust kõigile
lihtsurelikele.
Buddhal on kõik vastused olemas ja Deepak Chopra jagab neid retsepte
lahkesti ka käesolevas teoses. Deepak Chopra stiil on sujuv ja
vajalikul määral põnevust pakkuv – just need omadused,
mis teevad
filosoofiast massikultuuri osa.